Pálí vás žáha? Srovnejte si trávení pomocí levných potravin

Pálí vás žáha? Srovnejte si trávení pomocí levných potravin
Příčinou pálení žáhy bývají tučná a sladká jídla, kterých během Vánoc často konzumujeme příliš Zdroj: Pixabay

Většinou za to může dobré jídlo. Sladké, tučné – a tak neodolatelné! No, co si budeme povídat, během vánočních svátků toho doma i na návštěvách obvykle „stláskáme“ tolik, že je vlastně s podivem, že nás naše žaludky, žlučníky a střeva nepošlou rovnou na exkurzi do nemocnice. A proto není od věci vyjít alespoň trochu svému trávicímu ústrojí vstříc a dopřát mu relax. Pálení žáhy totiž není jediná komplikace, kterou si můžeme nevhodnou stravou přivodit. Víte, které potraviny vám pomohou srovnat trávení?

Kyseliny, které naše tělo produkuje během látkové výměny, jsou velmi agresivní a jejich nadbytek může vyvolat chemickou nerovnováhu organismu. Pokud tento problém neřešíte, vystavujete se riziku rozvoje různých zdravotních problémů, jako je osteoporóza, vysoký cholesterol v krvi, vysoký tlak, migrény, osteoartróza, poruchy štítné žlázy, diabetes, problémy s vlasy, pokožkou. V neposlední řadě vás může postihnout halitóza, tedy zápach z úst.

Vánoční cukroví, bramborový salát a smažený kapr – to je cesta do pekel

Že nám přemíra sladkého a tučného jídla nedělá dobře, to ví asi každý. Stejně tak máme povědomí o tom, že existuje celá řada odlehčených verzí typických vánočních pokrmů. Například bramborový salát snese místo majonézy jogurt, případně se dá připravit jeho „letní“ verze. Jenže spousta členů rodiny často trvá na tom, že bramborový salát bez majonézy není bramborový salát, že pečený losos místo smaženého kapra není dost „vánoční“, a že cukroví z žitné mouky je dobré leda tak pro slepice.

Recept na prezidentský vaječňák? Pro diabetiky by nebyl, ale existuje i lepší varianta

Přesný původ vaječného likéru není přesně doložen, většina odborníků se ale shoduje, že přímým předchůdcem vaječného koňaku byl raně středověký ...

Acidóza je nebezpečná

Bohužel typická vánoční jídla nejsou tím jediným, co našemu tělu škodí. Na rozdíl od našich předků máme v našich jídelníčcích přehršel výrobků z bílé mouky a rafinovaného cukru, množství uzenin, slazených limonád, kávy a také komerčních potravin se spoustou ochucovadel, barviv a konzervačních látek. O větším množství alkoholu konzumovaného jak během vánočních svátků u příbuzných, tak zejména na Silvestra ani nemluvě.

Jenže nadměrná konzumace takových potravin vede k acidóze, která se dnes označuje za civilizační chorobu. Tento stav se velmi negativně podepisuje na stavu našich buněk.

Mlsáme při cukrovce: Makové žabí huby s ořechovou nádivkou

Diabetik, či nediabetik – touhu občas si zamlsat a alespoň lehounce zahřešit máme společnou. A Vánoce už jsou navíc skoro za rohem. Jestliže ...

To, co nám nejvíc chutná, nám obvykle nejvíc škodí

Nejspíš každý si občas nějaký ten „hříšek“ v podobě milovaného jídla, o němž ví, že mu nedělá dobře, dopřeje. O Vánocích to bývá více než běžné. Těžko se odolává stolům prohýbajícím se pod dobrotami, o kterých víme, že bychom se jim měli vyhnout obloukem. A proto je potřeba tělu s nadměrnou zátěží trochu pomoci.

Za vyvážené pH organismu se považuje pH v rozmezí 7,35–7,45. Jakmile hladina kyselosti v těle stoupne, vnitřní mechanismy organismu se pokoušejí obnovit narušenou rovnováhu a začnou čerpat z alkalických zásob těla. Proto je důležité, abyste udržení alkalických zásob podpořili pomocí zásaditých potravin. Spoustu jich běžně máte doma ve spíži a celá řada z nich vás nepřijde nijak draho. A některé z nich se k vánočnímu období vysloveně hodí:

  • Sušené ovoce a ořechy: rozinky, sušené fíky, lískové oříšky.
  • Zelenina: ředkev, brokolice, rajčata, špenát, celer, červená řepa, mrkev, cukety, růžičková kapusta, květák, lilek, česnek, pórek, houby.
  • Ovoce: jablka, pomeranče, hroznové víno, kiwi, citron, ananas, mango, hrušky, banány, grapefruit.
  • Luštěniny: fazole.
  • Obiloviny: sója, mladý ječmen.
  • Koření: kmín, paprika, kurkuma, pepř, koriandr, zázvor, chilli, muškátový oříšek, skořice, fenykl.
  • Byliny: petržel, tymián, máta, rozmarýn, kopr, rukola.
  • Řasy: spirulina, chlorela.
  • Minerály ve formě potravinových doplňků: vápník a sodík.

Když se vám navíc podaří omezit množství popíjené kávy, mléčných výrobků, bílého pečiva a tučných sýrů a budete dodržovat určitá pravidla při konzumaci, jako je důkladné žvýkání, dodržování pitného režimu, každodenní pohyb a kvalitní spánek, máte šanci přežít Vánoce – a nejen je – bez větší úhony.

Přejeme vám, aby vaše letošní Vánoce byly co nejkrásnější, bez zbytečných starostí a zdravotních problémů a plné radostných věcí a krásných zážitků.

Zdroje: healthline.com, zelene-zdravicko.cz, diastyl.cz

8947

Diskuze k článku