Cukrovka a Vánoce: Přežít sváteční období bez úhony pomůže i zakrývání jídla

Cukrovka a Vánoce: Přežít sváteční období bez úhony pomůže i zakrývání jídla
Vánoční oslavy lákají k přejídání Zdroj: Pixabay

Vánoce, svátky radosti a rodinné pospolitosti, jsou za dveřmi a s nimi spousta jídel a nápojů, kterým se během roku většinou celkem úspěšně vyhýbáme. Jenže o Vánocích je vše složitější. Probíhá spousta návštěv u příbuzných či přátel, tradiční kapr s bramborovým salátem také není pro diabetiky úplně ideální volbou, o oslavách Silvestra ani nemluvě. Když k tomu přidáme vánoční stres, menší fyzickou aktivitu a větší množství alkoholických nápojů, máme tu třaskavou směs, která může diabetikům pěkně zavařit. Jak to zvládnout?

Během vánočních svátků je mnohem obtížnější udržet si disciplínu, řešit velikost porcí a kontrolovat hladinu cukru v krvi. Pokud patříte mezi jedince se slabší vůlí, máme pro vás pár tipů, jak i během svátků zvládnout rozumné stravování.

Zavažte se k dodržování stravovacího plánu

Chlebíčky, jednohubky, vánoční cukroví, chipsy, víno či pivo… Během vánočních svátků se jídelní stoly u příbuzných a sousedů doslova prohýbají pod zapovězenými dobrotami. Chcete-li snížit pravděpodobnost, že podlehnete pokušení, naplánujte si (nejlépe písemně), kolik toho hodláte sníst – a pak se to za každou cenu snažte dodržet. Chystáte-li se na návštěvu, zjistěte předem, co se bude servírovat.

A pokud vaříte doma sami, nikdy nechoďte nakupovat hladoví. Místo nezdravých potravin si domů pořiďte zásobu semínek a oříšků, které máte rádi, na chvíle, kdy vás přepadne mlsná, což o Vánocích hrozí častěji než jindy.

Důležité je nehladovět

Příprava svátečních pokrmů může trvat déle než vaření každodenních běžných jídel. Jenže delší příprava pokrmu může znamenat delší období hladu a nedočkavé očekávání lahodné krmě. To pak často vede k přejídání, s nímž se ale tělo bude těžko vyrovnávat. Proto je potřeba přerušit příliš dlouhé období bez jídla menší svačinkou, ideálně na bázi bílkovin a nízkosacharidové zeleniny, která zasytí na delší dobu.

Chia pudink s ovocným krémem: Zdravé mlsání pro diabetiky

Chia semínka vám dodají energii, vylepší váš jídelníček o nezbytné živiny a také pomohou při hubnutí díky vláknině, která v kombinaci s tekutinou ...

Sklenice vody před jídlem

Ať už budete vystaveni pokušení doma, nebo u přátel či příbuzných, vždy si dejte před jídlem sklenici vody. Je to účinný způsob, jak snížit množství zkonzumovaných potravin. Díky vodě v žaludku se budete cítit dříve sytí.

Alkohol vůbec, nebo jen minimálně

Je potřeba mít na mysli, že alkohol obsahuje velké množství kalorií a způsobuje kolísání glykemie. Naplánujte si, kolik toho budete pít, případně zda vůbec budete pít, a toho se striktně držte. Chystáte-li se na návštěvu, informujte hostitele předem, aby vám nenabízeli něco (nebo aby vás dokonce nenutili do něčeho), co jste si rozhodně neplánovali dát. Vysvětlete jim zdravotní rizika, která vám hrozí.

Nebojte se odmítnout

Nikdy se nestyďte odmítnout jídlo či pití a nebojte se přiznat své zdravotní problémy. Nezapomeňte, že si zbytečným studem či ostýchavostí můžete připravit velké zdravotní potíže.

Jezte pomalu a po troškách

Společný sváteční oběd či večeře s příbuznými, s nimiž se příliš často nevídáte, bývá obvykle krásným zážitkem naplněným atmosférou rodinné pospolitosti. Jenže pokud patříte mezi hltouny, může to být problém. Ostatní možná ještě jedí, ale vy už máte prázdný talíř – a jste ve velkém pokušení dát si další porci. Pokud o sobě tedy víte, že jíte rychle, snažte se vědomě své tempo při jídle zpomalit a lépe si vychutnat jídlo, která máte před sebou.

Skořice: Pomáhá při cukrovce i s vysokým cholesterolem. Upečte si dia skořicové rolky

Historie skořice sahá až 4 000 let zpět a není vyloučeno, že je to jedno z nejstarších koření na světě. Píše se o ní i v Bibli. Je to vlastně ...

Po jídle a mezi jídly zakryjte potraviny

Rčení „sejde z očí, sejde z mysli“ platí nejen pro vztahy, ale i pro jídlo. Když necháte lahodné jídlo, které zbylo, ležet na stole nebo na kuchyňské lince, bude neustále přitahovat vaši pozornost a lákat vás. Proto je ideální jídlo odklidit mimo dohled, případně je zakrýt, a vyhnout se tak mlsání mezi jídly.

V případě krize odejděte pryč

Někdy může být pokušení příliš velké a je těžké odolat. Pak nezbývá než útěk. Pěkná zimní dvacetiminutová procházka na čerstvém vzduchu by měla stačit ke zvýšení hladiny endorfinů a serotoninu, které vám mohou pomoci překonat chutě.

Kontrolujte si pravidelně glykemii

Dejte si závazek, že si budete během vánočních svátků testovat hladinu cukru v krvi častěji než jindy, abyste včas zachytili případné výkyvy glykemie.

Naplánujte si aktivní Vánoce

Během vánočních svátků máme obvykle více volného času než ve zbývajících obdobích roku. Místo polehávání na gauči u televize můžete čas využít k procházkám nebo sportovním aktivitám. Ostatně, většinu televizních pořadů si dnes můžete přehrát zpětně. Proč třeba neuspořádat setkání s blízkými na čerstvém vzduchu? Z rodinného výletu během Vánoc se může postupem let vyklubat opravdu krásná tradice.

Zdroje: diabetes.co.uk, ikem.cz

 

4130

Diskuze k článku