Červená řepa: Pomůže s glykémií, vysokým tlakem, anémií i při sportu

Někdo ji miluje, jiný nenávidí. Ti druzí si obvykle nesou v paměti dávný nelibý zážitek ze školní jídelny. Pravdou je, že dobře připravená červená řepa je opravdu lahodná a neuvěřitelně zdravá. Díky nízké glykemické náloži je navíc skvělou potravinou pro lidi s cukrovkou. Hodí se na saláty, pečení, fermentaci i dorty. A věděli jste, že v zahraničí červenou řepu dokonce i udí? A to není vše. Vědecké studie potvrdily její antidiabetické účinky. Co vy na to? Třeba vás, kteří ji moc nemusíte, přesvědčíme, abyste jí přece jen ještě dali šanci.

Zapomeňte na klasický salát z červené řepy. Je samozřejmě skvělý, zvlášť, když je doplněný o strouhané jablíčko a křen, ale není to zdaleka jediný způsob, jak s řepou naložit.

Pečená, kvašená, grilovaná i uzená

V poslední době si velkou oblibu získala pečená řepa, například v kombinaci s česnekem a sýrem feta, případně s balkánským sýrem či mozzarellou. Výborná je také zapečená s cizrnou nebo s bramborami a cibulí. Oloupanou řepu nakrájenou na kostičky nebo plátky můžete zapékat buď přímo na pekáčku, nebo v alobalu. Stačí zakápnout ji olivovým olejem a dochutit strouhaným česnekem a oblíbeným kořením, třeba bazalkou.

A pak jsou tu moučníky. Kdo by neznal proslulý dort Red Velvet, který patří ve Spojených státech už od dvacátých let minulého století mezi nejoblíbenější dorty. Pro tento dort je typický korpus tmavě červené barvy, kterou mu dodává právě červená řepa, doplněný krémem ze smetanového sýra.

Z amerického kontinentu pochází i další úprava červené řepy, která u nás není nijak obvyklá – příprava v kouři. Tento způsob si mohou vyzkoušet ti, kteří mají zahradní gril s udírničkou.

Ale jednoznačně nejzdravější variantou je fermentace ve slaném nálevu. Kvašená červená řepa se při kvašení postará o malý barevný zázrak. Řepa částečně zbělá a růžový zůstane jen řepný kvas.

Dýně velebená i zatracovaná: Je ideální pro diabetiky, pomáhá s hubnutím i proti rakovině

Spousta zahrádkářů zkouší pěstovat dýně spíše pro zajímavost, ale málokdo z nich ví, že tato tisíce let stará plodina je malý zázrak s celou ...

Na vysoký tlak, anémii i proti zánětům

Nenalákali jsme vás ani díky možnostem zpracování? Tak se ještě podívejme na její zdravotní přínosy. Červená řepa zmírňuje záněty, pomáhá snížit krevní tlak, zlepšit krevní oběh, přispívá k tvorbě červených krvinek a zvyšuje výkon při cvičení. Je skutečnou zásobárnou antioxidantů a fytochemikálií. Výživoví odborníci ji také často doporučují jako dobrý zdroj vlákniny, vitamínů a minerálů. Co červená řepa obsahuje?

  • Vitamíny: A, E, C, K a komplex vitaminů B, kyselina listová.
  • Minerály: vápník, hořčík, zinek, fosfor, železo, draslík, měď, mangan, selen.
  • Antioxidanty a fytochemikálie: rutin, kyselina kávová, betalain a epikatechin. Tyto látky snižují riziko chronických onemocnění a chrání organismus před poškozením buněk. Fytochemikálie obsažené v červené řepě ovlivňují, jak tělo zpracovává glukózu a inzulín.

Červená řepa obsahuje také dusičnany, které se mohou v organismu přeměnit na . Při konzumaci v běžném množství ale dávka dusičnanů nepředstavuje zdravotní riziko. Pokud zároveň s červenou řepou sníte vitamin C, můžete přeměně na nitrosaminy zabránit.

Červená řepa a cukrovka

Kromě už zmíněných zdravotních přínosů je tu ještě jedno další velké plus. Syrová červená řepa má střední glykemický index (61) a nízkou glykemickou zátěž (5), což naznačuje, že řepa nezpůsobí náhlé zvýšení glykémie. Dá se tedy říci, že je dobrou volbu pro diabetiky.

Výzkum navíc prokázal, že červená řepa může pomoci diabetikům a zdravým jedincům snížit hladinu cukru v krvi. K tomuto závěru došla například studie z roku 2021. Prokázala, že konzumace syrové červené řepy po dobu 8 týdnů u pacientů s diabetem II. typu má příznivý vliv na kognitivní funkce, metabolismus glukózy a další metabolické ukazatele.

Jablečný ocet: Skvělý parťák při hubnutí. Snižuje cholesterol a diabetikům pomůže s glykémií

Už Hippokrates přišel na to, že nedestilovaný jablečný ocet je zázračný léčivý a očistný prostředek. Kromě něj jej znali už staří Egypťané, ...

Řepu můžete sníst celou!

I když v Česku není konzumace listů červené řepy úplně obvyklá, je dobré vědět, že i ony jsou plné cenných živin. Můžete je použít do salátů, těstovinových pokrmů nebo třeba k přípravě smoothie. Jejich chuť je jemně pikantní a v kombinaci s jinými ingrediencemi vnesou do pokrmu nový rozměr. Takže do toho. Experimentování v kuchyni a fantazii se žádné meze nakladou!

Zdroje: sinocare.com, ncbi.nlm.nih.gov, nzip.cz, yummypaleo.cz

44060

Diskuze k článku