Remise diabetu 2. typu aneb Jak zvrátit diagnózu cukrovky

Remise diabetu 2. typu aneb Jak zvrátit diagnózu cukrovky
Říct ne nezdravému jídlu je proces, který je třeba si osvojit. Zdroj: Shutterstock

Remise diabetu je zcela nová a převratná myšlenka. Naznačuje, že významný úbytek hmotnosti, ať už prostřednictvím bariatrické chirurgie nebo omezením kalorií ve stravě, může u některých pacientů s diabetem 2. typu vést k ústupu nemoci. To umožní žít plnohodnotný život bez léků a injekcí, avšak za předpokladu doživotní kontroly nad každým soustem.

Většině pacientů s diabetem 2. typu jde doslova o zdraví. Nadváha, obezita, výkyvy glykémie, tuk v orgánech – to vše souvisí s pozdními komplikacemi diabetu. Přitom takových rizik se lze zbavit poměrně snadno, a to shozením zátěže v podobě nadbytečných kilogramů. Diabetes 2. typu se totiž vyznačuje zachovalou sekrecí inzulínu. To znamená, že slinivka inzulín stále tvoří, ale samo tělo na jeho odezvu již nereaguje. Pojďme se podívat, jak se tyto stavy dají zvrátit.

Co to je remise

Remise znamená, že vaše hladiny cukru v krvi jsou pod rozmezím diabetu, obvykle aniž byste museli užívat jakékoliv léky na diabetes. Definice v číslech zní takto: váš HbA1c (glykovaný hemoglobin) je pod 48 mmol/mol nebo na 6,5 % po dobu nejméně šesti měsíců. Remisi tedy definujeme tak, že se stav vrátí do nediabetického rozmezí. Lepší předpoklady k tomu mají lidé, u kterých byl diabetes teprve zjištěn, nepíchají si inzulín a jejich slinivka je v určité kondici.

Fakt: Existují tři faktory, které předpovídají úspěch remise, tj. významný úbytek hmotnosti, výchozí funkce slinivky břišní a trvání diabetu.

Horská turistika není pasé ani při diabetu. Nezapomeňte však naslouchat svému tělu!

Chůze je pro člověka nejpřirozenější pohyb a měla by být nedílnou součástí života každého diabetika. S každým krokem navíc dojde ke stabilnější ...

Hubnutí a remise

Nedávná klinická studie zjistila vysokou míru remise diabetu 2. typu u lidí, kteří ztratili významné množství hmotnosti a udrželi si tuto váhu po dobu 12 až 24 měsíců. Tato studie hovoří o tom, že k navození stavu remise je nutné shodit více než 10 kg (ideálně však 15 kg). Největší problém je s nadváhou ve středu těla – tedy v oblasti břicha. Tuk se hromadí i kolem důležitých orgánů, jako jsou játra a slinivka. To samozřejmě ztěžuje jejich správné fungování (je však nutné mít na paměti, že ne všichni nemocní s diabetem 2. typu mají obezitu – zde hraje svou roli i věk, etnická příslušnost nebo rodinná anamnéza).

Velkým úspěchem je také dosažení částečné remise, kdy glykémie klesne do pásma prediabetu (HbA1c 37–58 mmol/mol).

Tři směry hubnutí, které vedou ke snížení hmotnosti

Dělí se do dvou skupin, a to na rychlé a pozvolné snížení hmotnosti. Záleží pouze na vaší vůli a možnostech, ale nezapomínejte, že všechny tyto kroky byste měli konzultovat se svým diabetologem:

  1. Nízkokalorický režim – zahrnuje rychlé a významné snížení hmotnosti, kdy se dodržuje intenzivní nízkokalorický program (cca 850 kcal denně).
  2. Nízkosacharidový režim – tato metoda hubnutí je pozvolnější, zato trvalejší.
  3. Bariatrická operace (např. bandáž žaludku) – rychlý způsob snížení hmotnosti, který zajišťuje 30% úspěšnost remise diabetu 2. typu.

UPOZORNĚNÍ: Rychlé hubnutí se nedoporučuje v případě, že vám je méně než 18 let, jste těhotná, kojíte, nebo vám byla někdy diagnostikována porucha příjmu potravy.

Remise není jediným cílem

Pouhá remise diabetu by neměla být jediným cílem diabetika. Cílem, zvláště po zjištění diabetu, je minimalizovat komplikace, které diabetes doprovázejí. První, na co byste se tedy měli zaměřit, je správná glykémie. Navíc hubnutí má i mnoho dalších výhod, které nemusí vést nutně jen k remisi. Lidé s obezitou mají zvýšené riziko srdečního infarktu, mrtvice a některých druhů rakoviny. Pouhých 5 % tělesné hmotnosti vám tedy napomůže:

  • snížit krevní tlak a hladinu cholesterolu,
  • zlepšit hladinu cukru v krvi,
  • snížit potřebu léků na diabetes,
  • zlepšit sebevědomí.

Stravovací návyky, které podpoří vaše hubnutí

Ze všech stran slyšíme, že stačí upravit jídelníček a zařadit dostatek pohybu. To se však lépe napíše, než udělá. Zvláště věčné dojídání hypoglykémií může být poměrně problém, stejně tak výkyvy glykémie hubnutí téměř znemožní. Zkuste proto brát hubnutí jako proces s efektem nabalovací sněžné koule. Začněte s malými změnami, které si nejdříve osvojte a zařaďte je do každodenního života – patří mezi ně například:

Vhodné stravování pro diabetiky? To nízkosacharidové!

V lékařské praxi se nízkosacharidové stravování, neboli low carb, používalo po staletí. V éře před vynálezem inzulínu byla tato metoda jednou z ...

To vše jsou malé změny, které však vedou k velkým úspěchům. A až si tyto změny osvojíte, nabalujte dál – začněte chodit na procházky, do posilovny, dělejte cokoliv, co vám pomůže. Nebojte se ani vyhledat odborníka, který vám s tím vším může pomoci.

Může se diabetes vrátit?

Výsledky studie bohužel ukazují, že zdravý životní styl je pro mnoho diabetiků 2. typu neudržitelný a většina se do dvou let vrátí ke svým původním návykům. Pokud se vám však povede změnu hmotnosti udržet trvale, je veliká šance, že zůstanete v remisi hodně dlouho. I tak se nevyhnete pravidelným kontrolám u doktora, který bude vaši hladinu glukózy stále kontrolovat, aby se především předešlo komplikacím spojeným s vysokým krevním cukrem v těle. Remise totiž není jednorázová událost, ale proces, na kterém je potřeba pracovat.

Fakt: Remise je pravděpodobnější, pokud zhubnete co nejdříve po diagnóze. Jsou však případy, kdy se lidé dostali do remise i 25 let po vyřčení diagnózy.

Zdroj: Niddk.nih, Diabetes, Freestylelibre, Tribune

60088

Diskuze k článku