-- reklama --

Cholesterol je dobrý i špatný. Se snížením cholesterolu LDL pomohou běžné potraviny

Cholesterol je dobrý i špatný. Se snížením cholesterolu LDL pomohou běžné potraviny
Strava bohatá na živočišné tuky a smažená jídla mají negativní vliv na hladinu cholesterolu Zdroj: Pixabay

Cholesterol je tuková látka, kterou organismus sice potřebuje pro určité základní tělesné funkce, ale jeho nadměrné množství má negativní dopad na kardiovaskulární systém, a to nejen u diabetiků. Znáte rozdíl mezi jednotlivými typy cholesterolu? A víte, jak můžete ke snížení špatného cholesterolu, který může být příčinou onemocnění srdce a cév, přispět vlastními silami bez větší námahy?

Češi vysoký cholesterol podceňují. To je závěr, ke kterému došla společnost Empirica v rámci svého výzkumu z prosince 2022, který byl zaměřen na povědomí o cholesterolu. Podle výsledků studie mají sice Češi obecné povědomí o tom, že zvýšená hladina cholesterolu v krvi škodí srdci a cévám, ale nemají hlubší znalosti a příliš se o problematiku ani nezajímají. Přitom vyšší cholesterol má více než 80 % Čechů. Svůj podíl na tom má také vysoký výskyt nadváhy či obezity, absence fyzických aktivit a nízká motivace, často dokonce neochota přejít z typické české stravy bohaté na živočišné tuky a cukry na zdravější jídelníček.

Druhy cholesterolu

Cholesterol je částice tuku v krvi. Hraje významnou roli v celé řadě tělesných procesů – je stavebním prvkem buněčných membrán, součástí některých hormonů, je nezbytný pro zpracování tuků v těle a podílí se i na tvorbě vitaminu D.  Určitá část cholesterolu se do těla dostává stravou, většinu si organismus vytváří sám v játrech. Rozeznáváme tři základní typy cholesterolu v lidském organismu:

  • Cholesterol HDL (High Density Lipoprotein): Takzvaný „hodný cholesterol“ pomáhá transportovat přebytečný cholesterol z tkání do jater, kde se odbourává. Jeho hodnota by měla být nad 1,0 mmol/l u mužů a 1,2 mmol/l u žen.
  • Cholesterol LDL (Low Density Lipoprotein): Lidově se mu říká „špatný cholesterol“. V případě zvýšené hladiny může proniknout i do cévní stěny, kde se usazuje v podobě tukové hmoty. Tak vznikají podmínky pro vznik aterosklerózy. Hladina cholesterolu LDL by neměla přesáhnout 3,0 mmol/l. U diabetiků, kardiaků nebo jedinců s onemocněním ledvin by tato hodnota měla být až o polovinu nižší.
  • Cholesterol VLDL (Very Low Density Lipoprotein):  Je považován za typ „špatného cholesterolu“. VLDL se vytváří v játrech a slouží k přenášení triglyceridů po celém těle.

B. B. King: Bluesový král tvrdil, že zplodil 15 dětí. Zřejmě ale nebyly jeho

B. B. King se narodil v září 1925 do velmi chudé rodiny a vyrostl na bavlníkové plantáži. Od útlého dětství jej vychovávala babička, protože ...

Rizika spojená se zvýšeným cholesterolem nejen u diabetiků

Zvýšená hladina cholesterolu může vést k ukládání tukových látek do cévních stěn ve formě tukových proužků či plátků a k množení hladkých svalových buněk ve stěnách tepen. Cévy v důsledku toho ztrácejí pružnost a dochází k jejich postupnému zužování. Tento proces se nazývá ateroskleróza. Ta má za následek snížené zásobení orgánů kyslíkem, které vede k jejich poškození.

Je důležité, aby byla vysoká hladina cholesterolu v krvi zachycena včas. Rozvinutí aterosklerózy se následně může projevit například cévní mozkovou příhodou, infarktem myokardu, případně ischemickou chorobou dolních končetin.

Mezi hlavní faktory, které přispívají k urychlení procesu aterosklerózy, patří:

  • nadměrný příjem nevhodné stravy bohaté na živočišné tuky,
  • kouření,
  • nadváha nebo obezita,
  • absence pohybových aktivit,
  • stres.

Hladina cholesterolu je obvykle z padesáti procent dána geneticky, za druhou polovinu mohou vlivy vnějšího prostředí, jako je strava a životní styl. U některých jedinců je ale hypercholesterolemie dědičná. To znamená, že se nadprodukce cholesterolu může vyskytnout i u osob, které preferují zdravou výživu a rostlinné tuky.

Přírodní cesta ke snížení hladiny cholesterolu v krvi

Prvním krokem, který byste měli podniknout, pokud chcete snížit cholesterol, je změna vašeho jídelníčku. Budou vám k tomu stačit běžné potraviny a nejde o žádné radikální změny. Strava s nízkým obsahem cholesterolu a osvědčené přírodní prostředky jsou tím nejlepším, co pro své zdraví můžete udělat. Jak tedy pomoci svému tělu?

  • Konzumujte potraviny, které jsou spojencem v boji proti vysokému cholesterolu: mořské ryby, česnek, cibule, jablka, celer, ovesné vločky, jablečný ocet, skořice.
  • Nahraďte živočišné tuky rostlinnými.
  • Konzumujte psyllium: Tato vláknina kromě pozitivního vlivu na hladinu cholesterolu také podporuje činnost střev a pomáhá při zažívacích potížích, jako je zácpa.
  • Zařaďte do svého jídelníčku semínka: S cholesterolem vám pomohou slunečnicová, lněná, sezamová a dýňová semínka. Měli byste je konzumovat ideálně v syrovém stavu, kdy jsou nutričně nejhodnotnější a uchovávají si všechny živiny.
  • Vyřaďte ze svého jídelníčku nevhodné potraviny: Jde zejména o potraviny s vysokým obsahem cukrů, smažená jídla, kupované polotovary.
  • Vyzkoušejte léčebné oleje: Sezamový olej, bodlákový olej, olej z pšeničných klíčků a olej z vlašských ořechů.
  • Hodně pijte: Dodržujte pitný režim. Kromě vody zařaďte i zeleninové šťávy.

Oves: Snižuje cholesterol a je skvělý při cukrovce. Diabetici by měli jíst ovesné vločky pravidelně

Oves se dnes řadí mezi superpotraviny, ale jeho kořeny jsou velmi skromné. Je to nejmladší kulturní plodina. Západní civilizace začala oves ...

Cvičení a prevence

Jen úprava stravy ale často nestačí. Je prokázáno, že s udržením cholesterolu na zdravé úrovni může výrazně pomoci také cvičení. Cvičit byste měli pravidelně. Důležité je, aby cvičení bylo rozmanité a je potřeba jednotlivé typy pohybových aktivit střídat. Je vhodné kombinovat aerobní aktivity s méně aerobními. Podle odborníků je optimální střídání aerobiku, silového tréninku a strečinku. Vhodný je také běh, plavání a jízda na kole.

A nezapomeňte také na pravidelné sledování hladiny cholesterolu, které provádí praktický lékař v rámci preventivních prohlídek.

Zdroje: zpmvcr.cz, rehabilitace.info, euc.cz, diastyl.cz, kardiochirurgie.cz

61764

Diskuze k článku