Horská turistika není pasé ani při diabetu. Nezapomeňte však naslouchat svému tělu!

Horská turistika není pasé ani při diabetu. Nezapomeňte však naslouchat svému tělu!
Při diabetu vás před horskou turistikou pečlivé plánování nemine... Zdroj: Shutterstock

Jakýkoliv pohyb je pro člověka důležitý – a pro diabetika to platí dvojnásob. Ten může sportem dosáhnout nejen dobré fyzické kondice, ale také lepší kompenzace cukrovky. Strach z komplikací však mnoho diabetiků uzavře do bubliny, ze které není cesty ven. Pojďte s námi objevit kouzlo čerstvého horského vzduchu. Horská turistika totiž není při diabetu zapovězena, stačí dodržet jistá pravidla.

Chůze je pro člověka nejpřirozenější pohyb a měla by být nedílnou součástí života každého diabetika. S každým krokem navíc dojde ke stabilnější glykémii, posílení kardiovaskulárního systému, normalizaci hladiny cholesterolu, zlepšení celkové kondice, ale hlavně k dobrému psychickému stavu, který je nedílnou součástí léčby cukrovky!

Cestování při diabetu

Mnoho diabetiků vnímá své onemocnění jako celoživotní handicap, který jim často komplikuje život. Mnoho z vás může mít dokonce pocit, že diabetes je boj, nad kterým nelze vyhrát. Avšak také mnoho inspirativních příběhů začíná slovy „Když mi zjistili cukrovku, probudil/a jsem se a začal/a žít!“. Mezi takové inspirující lidi patří i Karel, který má diabetes 1. typu, a jeho kolega David, který má pro změnu titanové kyčle. Společně píšou inspirativní cestovatelský blog Titán a Inzulín na cestách, který dává všem nemocným jasný vzkaz, že se nemají vzdávat.

Pohyb, cestování, horský vzduch, příroda, poznávání nových kultur a tváří – to vše přispívá nejenom k psychickému zdraví, ale také k lepší glykémii.

Cestování má mnoho podob – od jednodenní túry, kdy si vyčistíte hlavu, přes dlouhou cestu, která je fyzicky i psychicky náročnější a zahrnuje i přespání pod širákem, až po náročné túry v cizokrajných zemích, které jsou určeny pro největší fajnšmekry a slibují nezapomenutelné zážitky.

Na co byste si měli dát pozor

  • Inzulín by neměl být vystavován extrémním teplotám. V teplu ho proto schovejte na dno batohu do chladicího pouzdra, v zimě ho zas držte blízko svého těla (informace, jak správně uchovávat inzulín, se dočtete zde).
  • Prokrvená pokožka a zpocené tělo mohou mít za následek zvýšené zpracování glukózy v krvi, ale i rychlejší vstřebávání inzulínu. Bolusovou dávku si píchněte až poté, co vaše tělo trochu vychladne.
  • Nikdy nezačínejte nalačno. Vysokohorská turistika vám umožňuje sníst až o 50 % více sacharidů než obvykle.
  • Pohyb si užijte, ale režim rozhodně neignorujte. Snažte se o obvyklé rozložení i množství jídla (stres a pokrmy, které neznáte, spolu s odlišným pohybovým režimem mohou s glykémií pěkně zatočit).
  • Během cest se měřte mnohem častěji a nezapomínejte naplánovat přestávky.
  • Nevydávejte se na cestu sami, alespoň poprvé ne.
  • Pozor na nadmořskou výšku, kde se vám může zahustit krev v důsledku dehydratace. Tím zvyšujete riziko hypoglykémie.
  • Kontinuální měřiče glukózy zvládnou pot i horko, je však lepší je zafixovat (tipy, jak ochráníte svůj senzor, najdete zde) a k tomu si ještě vzít náhradní glukometr a měřicí proužky.
  • Dbejte na pitný režim, jinak hrozí vyčerpání organismu.

Čtečka i senzor FreeStyle Libre fungují podle výrobce do výšky 3 048 metrů nad mořem.

Vyčerpání organismu spojené s extrémním vedrem: Co by diabetik neměl podcenit?

Pokud se léčíte s diabetem, zátěž představuje pro vaše tělo jakékoliv onemocnění, při kterém užíváte jiné léky nebo máte zvýšenou teplotu. O ...

Na co byste neměli zapomenout?

  • Informujte předem lidi, se kterými se na túru vydáváte, že máte diabetes, a jaké jsou nejčastější projevy hypoglykémie.
  • Glykémii kontrolujte 2x častěji než doma.
  • Jídlo by ve vašem batohu mělo zabrat podstatnou část, především myslete na rychlé cukry.
  • Hydratujte tělo. K dehydrataci dochází u diabetiků obzvláště rychle.
  • Pozor si dejte na jídla, která obsahují příliš sodíků (ten váže vodu, což způsobuje dehydrataci – a ta zase křeče).
  • Noste ID náramek, že jste diabetik – zvlášť tehdy, jste-li sami!
  • Věnujte zvláštní pozornost své obuvi (neměla by vás tlačit, ani být příliš volná).
  • Vybírejte batoh, který bude vhodný pro vaše záda – kvalitní batoh s popruhy a vyztuženými zády je základ.
  • Znáte nordic walking? Hole, které se při tomto sportu používají, nejsou opěrnou pomůckou pro lenochy. Spíš vás učiní stabilnějšími a mnohem rychlejšími.

TIP: Túra zakončená přespáním pod širákem, kde vám do očí nebudou svítit pouliční lampy, ale jen noční obloha posetá hvězdami, může být velmi romantická. Ne však pro diabetika. Pro toho to může být i noční můra, pakliže není dobře připraven. Mobil i čtečka senzorů mohou elektrický proud pro dobití vyžadovat – pořiďte si tedy pro tyto potřeby třeba kvalitní powerbanku.

Co si vzít s sebou na túru?

Už před odjezdem si promyslete a sepište to, co s sebou budete potřebovat, a na co nesmíte zapomenout. Jedná se především o následující položky:

  • Všechny léky a DIA pomůcky, tedy dostatečnou zásobu inzulínu, náhradní jehly, glukometr s novými bateriemi, čtečku senzorů, náhradní testovací proužky, ale i náplasti, gelové polštářky do bot a věci potřebné k nečekanému ošetření.
  • Průkaz diabetika nebo náramek na ruku (v případě ciziny zalaminovaný text v několika jazycích), jenž může lépe informovat okolí o vaší nemoci.
  • Jídlo, a to především komplexní sacharidy, bílkoviny (např. sušené maso), které udrží vaši glykémii stabilnější. Zapomenout byste však neměli ani na rychlé cukry v případě hypoglykémie.
  • Vodu o objemu minimálně 1,5 litru na den.
  • Telefon, který můžete potřebovat pro případ nouze.
  • Brýle, klobouk a opalovací krém, neboť spálená pokožka může vést k nečekaným hyperglykémiím.

TIP: V případě úplného odloučení od moderní civilizace vás nejspíš nemine batoh plný jídla a případná úprava dávky inzulínu. Pokud vás však od civilizace dělí jen nepatrná vzdálenost, myslete na to a naučte se v nejvyšším měřítku využívat potravinových zdrojů v okolí (restaurace, hospůdky, stánky s občerstvením). 

Závěrem

Není nic, čeho byste se na svých cestách měli obávat. Stojí za to však znát své hranice a dodržovat určitá pravidla – například přeměřit hladinu cukru v krvi nebo nepokračovat v cestě v případě hypoglykémie. Primárně je důležité užít si přírodu, ale také naslouchat svému tělu a dodržovat důslednost ve stravě i ve výběru kvalitních potravin. Tak zažeňte svůj strach a vydejte se na cestu za dobrodružstvím!

DOPORUČENÍ: Určitě se vyplatí vhodnost horské turistiky konzultovat s ošetřujícím lékařem/diabetologem, pokud se ve vaší anamnéze vyskytují jakékoliv komplikace, jiné chronické nemoci, nebo si zkrátka nejste jistí tím, že to zvládnete. Ubezpečení a instrukce odborníka mohou vnést do vašeho plánování potřebný klid.

Zdroj: Bearfoottheory, Zdravy-pohyb.doktorka, Freestylelibre

3552

Diskuze k článku