Podzim má vliv na psychiku i metabolismus, a to nejen u diabetiků. Úprava jídelníčku nestačí

Podzim má vliv na psychiku i metabolismus, a to nejen u diabetiků. Úprava jídelníčku nestačí
Na podzim se zvyšuje inzulínová rezistence Zdroj: Pixabay

Začali jste přibírat? A co nálada, je na bodu mrazu? Změny množství slunečního záření a výkyvy teploty mají vliv na celkové fungování našeho těla – hladinu cukru v krvi, náladu, energii, chuť k jídlu, vzhled pleti a vlasů i ukládání tuků. Náš metabolismus je prostě s přírodními cykly spojený víc, než by se mohlo zdát. Zbystřit by měli lidé s cukrovkou, protože podzim má vliv i na inzulínovou rezistenci. Poradíme vám, jak se se změnami, které nám přináší podzim, vyrovnat.

Pokud máte v posledních týdnech náladu pod psa, vaše pleť vypadá, jako byste pár dní nezamhouřili oko, a děsí vás nezřízená chuť k jídlu, která se začíná promítat do širšího obvodu pasu, nepanikařte. Je to přirozené. Tak jako stromy na podzim opadávají a zvířata se vykrmují, aby přežila nadcházející zimu, i lidské tělo se přizpůsobuje novému ročnímu období.

Zvýšená inzulínová rezistence

Věděli jste, že na podzim se zvyšuje inzulínová rezistence? To platí obecně, nejen pro diabetiky. Stejně jako u jiných živočichů k tomu dochází kvůli tomu, aby naše tělo dokázalo úsporněji hospodařit s „palivem“ a vydržet delší dobu bez jídla. Naši dávní předkové prostě neměli za každým rohem nákupní centrum nebo aspoň večerku a zimní hladovění nebylo žádnou výjimkou.

Z evolučního hlediska se náš organismus ještě stále nachází v období před supermarkety, a dokonce i před zemědělstvím. Tento cyklus zvýšené inzulínové rezistence se vrací k normálu po skončení zimy, kdy se i naši prapředci mohli těšit na hojnost přírodních zdrojů využívaných jako potraviny. Je potřeba uvědomit si, že náš metabolismus se sám o sobě nezpomaluje, jen naše tělo zpracovává věci jinak v důsledku změn prostředí.

Můj příběh: Postihla mě předčasná menopauza. Tloustnu a zlobí mě štítná žláza. Už mi schází jen cukrovka

„Nikdy jsem nemarodila, když nepočítám nějakou tu chřipku a zlomenou ruku. Teď se to na mě hrne. Vůbec to nezvládám,“ svěřila se paní Eliška ...

Nepřibírat na podzim je těžké

Bazální rychlost metabolismu (BMR) má tendenci zůstat po celý rok víceméně stejná. S ročními obdobími se však mění způsob, jakým naše tělo využívá a ukládá „pohonné hmoty“ nezbytné k fungování organismu. Proto musíme přistoupit k úpravě stravy a životního stylu:

  • Jezte střídmě, ale kvalitně.
  • Lehkou letní stravu, jako jsou saláty, nahraďte výživnými vařenými potravinami. Ideálním jídlem na přechodné období jsou polévky.
  • Dejte si pozor na obsah sacharidů. Diabetici mají tuto oblast dobře zvládnutou a mají i potřebnou sebedisciplínu. Zato zdraví jedinci si musejí dát na mlsání pozor. V tomto období se totiž obvykle zvyšuje chuť na cukr, ale tělo je výrazně méně vybavené na boj s jeho účinky. Jestliže vás neustále „honí mlsná“, zkuste zařadit více kořenové zeleniny nebo hnědé rýže. Jídlo vás pak lépe zasytí. Pokud přece jen neodoláte volání cukru, volte namísto cukrovinek ovoce, například poctivá česká jablka nebo hrušky. Toto ovoce si v malém množství mohou dopřát i diabetici.
  • Zvyšte množství bílkovin a tuků u snídaně.
  • Zařaďte více pohybu. Na podzim se cvičí skvěle, ať už se půjdete proběhnout do lesa zbarveného do nádherných podzimních barev, nebo vyzkoušíte místní fitko. Podzim je ideálním obdobím pro cvičení s vysokou intenzitou, které pomáhá vyrovnat se s náhlým zvýšením sklonu k ukládání tuků.
  • Choďte brzy spát. Zaprvé platí, že kdo spí, ten nejí. Anebo jen ve snu. Ale hlavně, potřeba spánku se na podzim u spousty jedinců zvyšuje, někdy až o 2 hodiny. Dopřejte si tolik spánku, o kolik si vaše tělo řekne!

Málo slunce znamená podzimní splín

Ubývání slunečního svitu má za následek pokles serotoninu, což je jeden z nejdůležitějších neurotransmiterů nálady. Kromě toho se podílí i na spánku, metabolismu a kontrole naší chuti k jídlu. Na některé jedince nemá menší množství slunečního svitu téměř žádný dopad v podobě změn nálad a energie, u jiných se ale mohou vyskytnout potíže v podobě takzvaného podzimního splínu, někdy až deprese.

Nedostatek slunečního záření se promítá i do poklesu vitamínu D, který má obrovský význam pro imunitu, hormonální rovnováhu, kvalitu pleti apod. Jeho hlavním zdrojem je právě sluneční svit.

Jak se tedy s menším množstvím slunečního svitu vypořádat?

  • Každé ráno se co nejdříve vydejte na denní světlo. Ranní pobyt na jasném světle pomáhá v boji s úzkostí, splínem, přispívá k regulaci hmotnosti a prospívá i glykémii.
  • Zařaďte do jídelníčku víc potravin bohatých na vitamín D: ryby (např. losos), rybí tuk, vejce, tresčí játra, vaječný žloutek.
  • Choďte i několikrát denně na procházky: I krátká, rychlá procházka zvýší váš kontakt s přirozeným světlem, takže zvýší hladinu serotoninu, dodá vám energii a pomůže snížit stres. Pokud máte tu možnost (patříte mezi šťastlivce, kteří pracují z domu, nebo jste již v důchodu), vyběhněte na krátkou procházku klidně každé dvě hodiny.
  • Zvyšte svou pohybovou aktivitu: Ideální je aerobní cvičení, které přispívá ke zvýšení produkce serotoninu.
  • Dbejte na spánkovou hygienu: Spánek na podzim má pro naše zdraví opravdu velký význam, a proto je potřeba dbát na jeho kvalitu. Vyhýbat se tedy večer obrazovkám, ať už je to ta televizní obrazovka, pracovní monitor, nebo displej mobilního telefonu, je opravdu důležité.

Jablečný ocet: Skvělý parťák při hubnutí. Snižuje cholesterol a diabetikům pomůže s glykémií

Už Hippokrates přišel na to, že nedestilovaný jablečný ocet je zázračný léčivý a očistný prostředek. Kromě něj jej znali už staří Egypťané, ...

Zajímavost na závěr: Roční období mají vliv i na fungování mozku

Belgičtí výzkumníci v rámci své studie z roku 2016 zjistili, že se v různých ročních obdobích různí i způsob, jakým náš mozek zpracovává mentální úlohy a spotřebovává energii. Studie se zúčastnilo 28 dospělých. Během každého ročního období byli na 4 a půl dne zavřeni v laboratoři a měli za úkol vyplnit řadu testů.

Jejich výsledky v testech se v různých ročních obdobích nezměnily, lišila se však nervová „cena“ tohoto výkonu. V létě byla mozková aktivita nejvyšší u úkolů zaměřených na pozornost. V zimě tomu bylo přesně naopak. U paměťových úloh naopak dosahovala mozková aktivita vrcholu na podzim a minima na jaře. Ze studie tedy vyplývá, že sezónní změny mají vliv nejen na náš metabolismus a náladu, ale i na úroveň mozkových aktivit.

Zdroj: ncbi.nlm.nih.gov, pnas.org, boostchiropractic.co.nz, aarth.co

4975

Diskuze k článku