Překyselení organismu vyřešíte tím, co máte ve spíži

Překyselení organismu vyřešíte tím, co máte ve spíži
Překyselení organismu má na svědomí mimo jiné nezdravá strava Zdroj: Pixabay

Pálení žáhy asi zažil každý z nás. Ale to je jen jeden drobný problém z celé řady projevů překyselení organismu. Chemická nerovnováha organismu neboli acidóza je například jedním z faktorů, které přispívají k rozvoji cukrovky II. typu. Nemluvě o spoustě dalších onemocnění, k nimž může vést. Poradíme vám, jak se postarat o vyvážené pH svého těla. Protože na rozdíl od kyselin si náš organismus neumí vytvářet zásady a získává je výhradně prostřednictvím potravy.

Kyseliny, které naše tělo vytváří během látkové výměny, jsou vysoce agresivní. Není divu, že jejich nadbytek v organismu může nadělat pěknou paseku. Pokud se chemická nerovnováha těla neřeší, může dojít k rozvoji různých zdravotních problémů, jako je osteoporóza, vysoký cholesterol v krvi, vysoký tlak, migrény, plísňová onemocnění, osteoartróza, poruchy štítné žlázy, diabetes a spousta dalších. O zápachu z úst, problémech s vlasy, nehty a kůží nemluvě.

Nebezpečná acidóza

K metabolické acidóze dochází, když je narušena chemická rovnováha kyselin a zásad v krvi. Organismus pak:

  • produkuje příliš velké množství kyselin,
  • nemá dostatek zásad k vyrovnání množství kyselin,
  • nedokáže se zbavit dostatečného množství kyselin.

Druhy acidózy

Rozlišujeme dva typy acidózy: respirační a metabolickou. K respirační acidóze dochází, když se v organismu nahromadí příliš velké množství CO2 a tělo nezvládá CO2 vylučovat, zejména v důsledku nemocí dýchacích cest, užívání sedativ, nadměrné konzumace alkoholu, poranění hrudníku či onemocnění nervového systému. Metabolická acidóza nezačíná v plicích, ale v ledvinách. Zahrnuje tři hlavní formy: diabetickou acidózu, která vzniká v důsledku cukrovky, hyperchloremickou acidózu kvůli ztrátě zásaditého hydrogenuhličitanu sodného (např. v důsledku zvracení či dlouhodobého průjmu) a laktátovou acidózu, k níž dochází, když se v těle nahromadí příliš mnoho kyseliny mléčné. Důvodem může být například srdeční selhání, rakovina, náročná fyzická aktivita či nadměrná konzumace alkoholu.

Zhubněte na podzim, je to ideální čas. O Vánocích si budete moci dopřát bez špatného svědomí

Máte nadváhu a potřebujete zhubnout? Možná i vy jste jedním z řady nešťastníků, kteří přiberou i při pouhém průchodu kolem vitríny s nadýchanými ...

Daň za dobré jídlo

Na rozdíl od našich předků máme dnes v jídelníčku spoustu výrobků z bílé mouky a bílého cukru, uzenin, limonád, alkoholu, kávy a také komerčních potravin se spoustou ochucovadel, barviv a konzervačních látek. Nadměrná konzumace takových potravin vede k acidóze, která je dnes označována za civilizační chorobu a podepisuje se na stavu našich buněk. To, co nám nejvíc chutná, je často tím, co nám nejvíc škodí. Zajistit vyvážené pH organismu a vypořádat se s překyselením ale neznamená, že si musíme všechno natrvalo odepřít. Je však potřeba nad jídelníčkem podstatně víc přemýšlet.

A jako by nestačila špatná výživa, jsou tu i další faktory, které k překyselení organismu přispívají:

  • nedodržování pitného režimu,
  • chemická léčiva,
  • nedostatečné žvýkání potravy,
  • úzkost, stres a negativní emoce obecně,
  • znečištěné životní prostředí,
  • málo pohybu,
  • nedostatečný nebo nekvalitní spánek.

Zařaďte víc zásaditých potravin, máte je ve spíži!

Aby buňky v těle fungovaly, jak mají, je potřeba udržovat pH v rozmezí 7,35–7,45. Když se hladina kyselosti v těle zvýší, vnitřní mechanismy se snaží obnovit rovnováhu a čerpají z alkalických zásob. Proto je dobré podpořit je pomocí zásaditých potravin. Patří mezi ně:

  • Ovoce: jablka, meruňky, hroznové víno, kiwi, pomeranče, maliny, jahody, citron, ananas, mango, hrušky, banány, černý rybíz, grapefruit.
  • Sušené ovoce a ořechy: rozinky, sušené fíky, lískové oříšky.
  • Zelenina: česnek, špenát, fenykl, rukola, celer, mrkev, cukety, růžičková kapusta, špenát, květák, ředkvičky, lilek, česnek, čekanka, pórek, houby.
  • Řasy: chlorela, spirulina.
  • Luštěniny: fazole.
  • Obiloviny: sója, mladý ječmen.
  • Koření: paprika, kmín, pepř, koriandr, kurkuma, chilli, zázvor, skořice, muškátový oříšek.
  • Byliny: máta, tymián, rozmarýn, kopr, petržel.
  • Minerály ve formě potravinových doplňků: vápník a sodík.

Pokud chcete zlepšit acidobazickou rovnováhu těla, omezte černý čaj, kávu, maso a vnitřnosti, obiloviny, mléčné výrobky, sycené nápoje, alkohol, sladkosti, vejce a bílé pečivo.

Strongman Jiří Tkadlčík přivezl z Číny zlato. Znovu porazil celý svět a překonal sám sebe i cukrovku

„China’s strongest. Krásný zakončení další sezóny. Ve strongmanu už desátý!“ objevilo se na facebookovém profilu Jirky Tkadlčíka před pár dny po ...

pH si můžete změřit doma

Pokud chcete zjistit, zda vaše případné potíže nepramení z překyselení organismu, můžete si doma změřit pH moči pomocí proužků, které jsou k dostání v lékárně. Neutrální (ideální) hodnotou je, když papírek po použití ukazuje 7. Nižší hodnota poukazuje na acidózu. Přesné výsledky zjistíte, když budete měření provádět několik dní po sobě, pokaždé ve stejnou denní dobu. Optimální je měřit pH vždy ráno po probuzení, protože hodnota pH moči se v průběhu dne mění v závislosti na konzumovaném jídle a fyzických aktivitách. Když je acidobazická rovnováha narušena, tělo ukládá přebytečné kyseliny do pojivové tkáně. Enzymatická aktivita je oslabena, imunitní systém se nedokáže efektivně bránit vnějším atakům.

Léky pomohou jen na chvíli, bez úpravy stravy to nepůjde

Chcete-li dosáhnout rychlé úlevy například od pálení žáhy, můžete sáhnout po některém z volně prodejných antacid z lékárny, případně si do sklenice vody vmíchat 2 lžičky jedlé sody. Je to však jen dočasné řešení. Bez změny jídelníčku a životního stylu se to neobejde. Překyselení organismu je komplexní problém, který není radno podceňovat. Jakékoli větší potíže je rozhodně potřeba řešit s lékařem.

Zdroje: healthline.com, zelene-zdravicko.cz, britannica.com, annabrandejs.cz

43758

Diskuze k článku