Jablečný ocet: Skvělý parťák při hubnutí. Snižuje cholesterol a diabetikům pomůže s glykémií

Jablečný ocet: Skvělý parťák při hubnutí. Snižuje cholesterol a diabetikům pomůže s glykémií
Jablečný ocet má antidiabetické účinky, snižuje cholesterol a pomáhá při hubnutí Zdroj: rawpixel.com/Freepik

Snažíte se shodit? Zkuste jablečný ocet. Pomáhá zbavit se nadměrné chuti k jídlu a zvyšuje pocit sytosti. A nejen to. Má pozitivní vliv na srdce, na cukrovku, pomáhá snížit cholesterol, urychluje zažívání, má antibakteriální a detoxikační účinky, je přírodním probiotikem a zvyšuje imunitu organismu. Skoro by se chtělo říct, že je na všechno. Namísto suchého označení jablečný ocet bychom jej měli nazývat spíš jablečný elixír. Už jste měli tu čest se skvělým pomocníkem, který je mezi přírodními prostředky často přehlíženou „Popelkou“?

Už Hippokrates přišel na to, že nedestilovaný jablečný ocet je zázračný léčivý a očistný prostředek. Kromě něj jej znali už staří Egypťané, Římané, Babyloňané a Řekové. Zmínky o něm najdeme dokonce i v Bibli a používal se jako léčebný elixír ve středověku.

Na počátku bylo jablko

O zdravotních přínosech jablek není pochyb. „Stačí jedno jablko denně a není třeba doktora“, praví lidové rčení. Zkvašením jablečné šťávy ovšem vzniká lehce nahnědlá tekutina, kterou co do účinků prospěšných pro zdraví máloco překoná. Ve zkvašené tekutině se přirozeně vytváří usazenina, takzvaná mateční kultura, které postupem času přibývá. Je to důkaz, že jde o živou potravinu, která obsahuje celou řadu biologicky aktivních látek.

Poctivá nálož enzymů, vitamínů, minerálů a probiotických bakterií  

Jablečný ocet obsahuje celou řadu zdraví prospěšných látek:

  • kyselina octová,
  • vitamíny C, B1, B2, B3, B6, biotin,
  • železo, vápník, draslík, fosfor, hořčík, sodík, křemík,
  • aminokyseliny,
  • jablečný pektin.

Překyselení organismu vyřešíte tím, co máte ve spíži

Kyseliny, které naše tělo vytváří během látkové výměny, jsou vysoce agresivní. Není divu, že jejich nadbytek v organismu může nadělat pěknou ...

Nevypadá nijak lákavě, ale pomáhá

Důvody, proč u nás převládlo používání vinného octa, který se jablečnému octu zdaleka nevyrovná, jsou nejspíš jen vizuální. Vinný ocet je na rozdíl od zakaleného jablečného octa krásně čirý. Ale ve všem ostatním jej jablečný ocet strčí do kapsy. Pojďme tedy odhlédnout od vzhledu a udělat něco pro své zdraví. Jablečný ocet má nepřeberné množství prospěšných účinků:

  • Pomáhá při hubnutí: zahání chuť k jídlu, navozuje pocit sytosti a přispívá ke spalování tuků.
  • Antidiabetické účinky: přispívá ke snížení hladiny cukru v krvi a podporuje zvyšování citlivosti buněk na inzulin.
  • Pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi a vysoký krevní tlak.
  • Působí proti bakteriím a virům a pročišťuje organismus od nežádoucích volných radikálů.
  • Přispívá k vnitřní rovnováze organismu.
  • Podporuje detoxikaci organismu, posiluje imunitní systém a obranyschopnost těla.
  • Posiluje trávení a funkci jater.
  • Působí jako přírodní antibiotikum, má antioxidační a protizánětlivé účinky.
  • Pomáhá při únavě a vyčerpání organismu.
  • Má pozitivní vliv na pokožku, vlasy a nehty.
  • Pomáhá v boji s potížemi způsobeným plísněmi a kvasinkami.
  • Je skvělý jako dezinfekční prostředek.

Jablečný ocet a cukrovka

Prospěšností jablečného octa pro diabetiky se výzkumníci zabývají už delší dobu. Například studie z roku 2018 prokázala, že konzumace jablečného octa může mít příznivý vliv na glykemické ukazatele a oxidační stres u osob s diabetem a dyslipidemií. Ke stejnému názoru došli i výzkumníci, kteří v roce 2021 provedli metaanalýzu několika studií na toto téma. V závěrech se píše, že konzumace jablečného octa může příznivě ovlivnit glykemický stav a lipidové parametry u dospělých. Jablečný ocet by podle výzkumníků mohl být považován za funkční potravinu a pomocnou terapii při léčbě metabolických abnormalit.

Podle výzkumných pracovníků je konzumace jablečného octa prospěšná především pro pacienty s diabetem 2. typu a pro prediabetiky, tj. osoby s poruchou glukózové tolerance. Nicméně, pokud užíváte antidiabetika, měli byste možnost terapeutického užívání jablečného octa v každém případě konzultovat se svým lékařem kvůli riziku hypoglykémie.

Přírodní probiotikum

Tak jako jiné fermentované potraviny, jako je například kefír, tempeh či kombucha, je i nefiltrovaný jablečný ocet zásobárnou prospěšných probiotik, takže má pozitivní vliv na rovnováhu střevního mikrobiomu. Díky antimikrobiálním vlastnostem také efektivně léčí bakteriální infekce trávicí soustavy a poskytuje úlevu při bolestech žaludku a pálení žáhy.

Jablečný ocet snižuje cholesterol, prokázala studie

Byl prokázán také pozitivní vliv jablečného octa na snižování cholesterolu. Ze závěrů studie z roku 2021, jejímž cílem bylo provést systematický přehled a metaanalýzu vlivu jablečného octa na lipidové profily a glykemické parametry u dospělých, vyplývá, že konzumace jablečného octa snižuje koncentraci celkového cholesterolu.

Strongman Jiří Tkadlčík přivezl z Číny zlato. Znovu porazil celý svět a překonal sám sebe i cukrovku

„China’s strongest. Krásný zakončení další sezóny. Ve strongmanu už desátý!“ objevilo se na facebookovém profilu Jirky Tkadlčíka před pár dny po ...

Jak užívat jablečný ocet

Pokud patříte mezi diabetiky, poraďte se nejdříve se svým lékařem. Zdraví jedinci mohou začít jednou lžící nepasterizovaného, nefiltrovaného jablečného octa rozmíchaného ve sklenici vody denně. Ideálně po ránu nalačno. Nezapomeňte si ústní dutinu po vypití vody s octem řádně vypláchnout a vyčistit, kyseliny obsažené v nápoji by mohly mít negativní vliv na zubní sklovinu. A neměli byste překročit denní dávku 30 ml, jinak byste mohli tělu naopak uškodit.

Samozřejmě uděláte dobře, pokud začnete jablečný ocet používat v kuchyni místo obvyklého vinného octa. Prospějete tak nejen sobě, ale i svým blízkým, pro které vaříte.

Důležitý je celkový životní styl

Nezapomeňte, že i když je jablečný ocet nesmírně zdravý a pomůže vám nastartovat zdravé procesy v organismu, není samospásný. Je to však naprosto perfektní, zdraví prospěšný doplněk ke zdravému životnímu stylu, který zahrnuje především vyváženou stravu, aktivní pohyb a psychickou pohodu.

Zdroje: jablecnyocet.bio, ncbi.nlm.nih.gov, vitaminybezcenzury.cz

Foto zdroj: rawpixel.com/freepik

27029

Diskuze k článku