Dopřejte si dávku omega-3 kyselin v kvalitním lněném oleji. Prospěje i vaší cukrovce

Dopřejte si dávku omega-3 kyselin v kvalitním lněném oleji. Prospěje i vaší cukrovce
Len setý má mnoho využití, od výroby tkanin až po lisování kvalitního oleje Zdroj: Pixabay

Když se řekne len, i leckterému dospělému se vybaví pohádkový příběh o krtečkovi a jeho krásných kalhotkách. Víme tedy, že ze lnu se dělá plátno a z plátna se šije. Ale není pouze jeden typ lnu. Len setý olejný, jak již název napovídá, je pěstovaný pro svůj velice prospěšný olej. Již pouhá jedna lžička tohoto oleje denně pokryje potřebnou dávku esenciálních nenasycených mastných kyselin. Pozor si ale dejte na jeho správné skladování!

Z hlediska potravinářství nás zajímá nejvíce len setý olejný (Linum usitatissimum), ze kterého se získává lněný olej. Tato modře kvetoucí rostlina byla oblíbenou již v dobách, kdy lidé začali objevovat výhody zemědělství, asi 9 000 let př. n. l. Len se tak stal jednou z prvních domestikovaných rostlin. Jeho plodem je tobolka, ve které nalezneme malá olejnatá semena. Právě drobné lněné semínko v sobě ukrývá léčivou sílu a představuje pro nás nejcennější část celé rostliny.

Omega-3 kyseliny léčí srdce a prospívají diabetikům

Lisovaný lněný olej má řadu vlastností prospěšných pro náš organismus. Díky vysokému obsahu účinných látek se právem řadí mezi jeden z nejzdravějších druhů nám známých olejů. Mezi nejhodnotnější látky obsažené ve lněném oleji patří omega-3 nenasycené mastné kyseliny, zvláště pak kyselina linolenová. Tyto nenasycené mastné kyseliny naše tělo nedokáže samo syntetizovat a je tedy nutné je přijímat v potravě. Jejich nedostatek se projevuje především suchou pokožkou, křehkými nehty a při dlouhodobém strádání může dojít i ke vzniku osteoporózy.

Omega-3 nenasycené mastné kyseliny mají vliv na:

  • správnou funkci kardiovaskulární a nervové soustavy,
  • udržení optimálních hladin krevního tlaku a tuků v krvi,
  • normální vývoj plodu během těhotenství,
  • tlumení zánětlivých procesů v těle,
  • zmírnění projevů chronických onemocnění, jako je například ateroskleróza, cukrovka, dyslipidémie, či obezita.

Kysané zelí: Poklad námořníků, který má stále svou hodnotu i v moderní kuchyni každého diabetika

I když je v současné době nabídka doplňků stravy na podporu imunity a dobrého trávení velmi široká, vyplatí se vrátit se k tradicím a vsadit ...

Lněný olej má rád chlad a tmu

Možná jste si všimli, že se kvalitní lněný olej prodává v tmavých skleněných lahvích. Je to z důvodu ochrany před oxidací tuků. Nenasycené mastné kyseliny jsou citlivé na světlo a teplotu a snadno podléhají oxidaci.

Je třeba vědět, jak lněný olej doma správně uchovávat, aby si zachoval cenné látky a nezkazil se. Dejte pozor na teplotu a světlo.

Doporučuje se skladovat jej v ledničce a po otevření ideálně během jednoho měsíce spotřebovat. V dobrém stavu vydrží maximálně šest týdnů. Pokud bychom nechali olej zežluknout, a přesto ho konzumovali, škodili bychom našemu zdraví. Při oxidaci tuků se totiž uvolňují volné radikály, které mají na lidský organismus velmi negativní vliv.

Žluklý olej snadno poznáme podle hořké chuti a nepříjemného zápachu.

Ovšem i přirozená chuť lněného oleje bývá někdy nahořklá, a to může spotřebitele trochu zmást. Čerstvě lisovaný lněný olej má sytě žlutou barvu a výraznou, lehce oříškovou chuť.

Do salátu ano, na pečení ne

Tento typ oleje rozhodně není určený pro tepelnou úpravu, nepoužíváme ho na vaření, smažení ani pečení. Aby se zachovaly jeho léčivé vlastnosti, konzumuje se v co nejpřirozenějším stavu a používá se výhradně na studenou kuchyni. Za nejkvalitnější je považovaný lněný olej za studena lisovaný.

Zdravými oleji lze bojovat i proti cukrovce

Ať již cukrovkou trpíte, nebo k tomu máte zatím jenom sklony, je více než vhodné konzumovat kvalitní lněný olej a také další přírodní nezpracované tuky či oleje. Dříve společně s rybími oleji patřil lněný olej k základním potravinám, ale postupně byly tyto oleje stále více a více upozaděny. V posledních letech se dostává na světlo světa teorie, která tvrdí, že současná epidemie cukrovky tkví v konzumaci laciných rafinovaných potravních tuků a olejů. A zrovna tak opětovná konzumace kvalitních přírodních tuků a olejů nám s tímto stavem může velmi pomoci.

Lněný olej pořídíte v prodejnách zdravé výživy nebo u soukromých farmářů, kteří jej i u nás po domácku vyrábí. Dejte mu šanci oživit váš jídelníček a dodejte svému tělu zdravé tuky, kterými je nabitý.

Zdroje: celostnimedicina, ochutnejorech, elvita

2936

Diskuze k článku