Citrony a cukrovka: Diabetici se této superpotravině plné vitaminu C vyhýbat nemusí, podpoří jejich zdraví

Citrony a cukrovka: Diabetici se této superpotravině plné vitaminu C vyhýbat nemusí, podpoří jejich zdraví
Voda s citronem je v létě skvělým osvěžením, navíc prospívá zdraví Zdroj: KamranAydinov/Freepik

Odvážlivců, kteří se s chutí zakousnou do kyselého citronu, asi moc není. Na jednu stranu je to škoda, protože právě vláknina v nich obsažená může být mnohostranně prospěšná. Ale spoustu benefitů přináší i vymačkaná citronová šťáva. Ta sice neobsahuje vlákninu, ale zato má v sobě spoustu dalších látek, včetně vitaminu C, které prospějí zdraví. Proto je voda s citronem skvělou volbou, jak zahnat během horkých letních dnů žízeň a hydratovat organismus. A jakéže benefity citrony mají? Dozvíte se na následujících řádcích.

Superpotraviny jsou termínem, který v posledních letech hýbe světem výživy. Dobrou zprávou je, že se nejedná o nedostupný „zázrak“, který byste museli složitě shánět. Právě naopak. Superpotraviny máme mnohdy naprosto dostupné, aniž bychom si toho byli vědomi. A ještě lepší zprávou je, že obyčejně neobyčejný citron se řadí mezi ně – American Diabetes Association ho dokonce zařadila na seznam superportravin pro diabetiky.

Citrony jako zdroj řady zdraví prospěšných látek

Tím, že citrony obsahují velké množství vitaminu C, jsou asi všeobecně známé. Kromě něj v nich ale najdeme také například vitamin A, B6, draslík, hořčík, zinek či vápník. Ve 100 g syrového citronu je pak obsaženo přibližně 29 kcal, 1,1 g bílkovin, 0,3 g tuků, 9,32 g sacharidů a 2,8 g vlákniny. Právě rozpustná vláknina v citronech může zpomalit vstřebávání cukru do krevního oběhu, což může pomoci stabilizovat hladinu cukru v krvi – je však třeba konzumovat oloupané citrony celé, nikoliv jen šťávu z nich. Nicméně i citronová šťáva je (nejen) pro diabetiky prospěšná – pokud je totiž konzumována společně s potravinou s vysokým glykemickým indexem, může zpomalit přeměnu škrobu na cukr, a tím snížit GI potraviny.

Citrony mají nízký glykemický index, který je roven GI 20. Glykemická nálož se pak udává ve výši GL 0,6.

Týdenní horoskop (nejen) pro diabetiky: Ryby se zaměří na prokrastinaci, Blíženci si musí stanovit priority

Beran (21. března – 19. dubna) Tento týden byste se měli zaměřit především na volnočasové aktivity. Přečtěte si oblíbenou knížku, zahrajte si ...

Zdravotní přínosy citronů

Díky vysokému množství vitamínu C, vlákniny a dalších prospěšných rostlinných sloučenin mohou být citrony prospěšné při celé řadě zdravotních potíží. Pojďme se podívat alespoň na některé z nich.

Citrony prospívají kardiovaskulárnímu zdraví

Výzkumy ukazují, že konzumace ovoce a zeleniny bohatých na vitamín C snižuje riziko srdečních onemocnění a mrtvice. Kromě vitamínu C však citrony obsahují i další rostlinné sloučeniny, které mohou významně snížit některé rizikové faktory srdečních onemocnění. Například hesperidin a diosmin snižují hladinu cholesterolu, a stejně tak i vláknina obsažená v citronech pomáhá snížit celkovou hladinu cholesterolu v krvi.

Rozpustná vláknina v citronech zlepšuje zažívání

Hlavní vlákninou v citronech je pektin, tedy rozpustná vláknina, která může zlepšit zdraví střev a zpomalit trávení cukrů a škrobů, a tím vést i ke snížení hladiny cukru v krvi. Aby však bylo těchto výsledků dosaženo, je třeba sníst celou dužinu, citronová šťáva vás o tyto přínosy ochudí.

Citrony zlepšují vstřebávání železa

Velmi častým problémem je anémie neboli chudokrevnost způsobená nedostatkem železa. Toho sice citrony neobsahují příliš, ale i přesto zabraňují anémii tím, že zlepšují vstřebávání železa z rostlinných potravin díky vysokému obsahu vitaminu C a kyseliny citrónové – právě ty pomáhají absorbovat nehemové železo z rostlinných zdrojů.

Hubnutí s citrony

Citrony jsou často spojovány s hubnutím. Nejčastěji je jim tato schopnost přisuzována díky tomu, že obsahují velké množství rozpustné pektinové vlákniny, která v žaludku nabobtná, a dodá tak dlouhodobější pocit sytosti. Jenže v takovém případě by bylo nutné jíst citrony celé.

Přesto však nemusí pravděpodobně zoufat ani ti, kteří z citronů odšťavňují pouze šťávu. Výzkumy totiž ukazují, že rostlinné sloučeniny v extraktech z citronů mohou mnoha způsoby pomoci zabránit nebo snížit přibírání na váze. Studie z roku 2013 pak prokázala, že bioaktivní složky citrusových plodů mohou přispět k prevenci a léčbě obezity. Většina dalších výzkumů však probíhá zejména na zvířatech, takže je třeba důkladnějšího zkoumání o jejich vlivu na člověka.

Citrony mohou snížit riziko rakoviny

Je obecně známo, že strava bohatá na ovoce a zeleninu může pomoci předcházet některým druhům rakoviny. Někteří vědci se domnívají, že rostlinné sloučeniny nalezené v citronech – jako je limonen a naringenin – by mohly mít protirakovinné účinky, ale tato hypotéza vyžaduje další zkoumání.

Další studie zjistila, že rostlinné sloučeniny beta-kryptoxantin a hesperidin brání vzniku zhoubných nádorů jazyku, plic a tlustého střeva – tato studie však byla provedena zatím pouze na zvířatech. Proto je v tomto ohledu třeba detailnějšího zkoumání.

Kyselina citronová předchází vzniku ledvinových kamenů

Ledvinové kameny trápí řadu lidí, nejen diabetiků. Proto je dobrou zprávou, že kyselina citronová obsažená v citronech může pomoci předcházet ledvinovým kamenům tím, že zvýší objem moči, jakož i pH moči, což vytváří méně příznivé prostředí pro tvorbu ledvinových kamenů. Na druhou stranu ale citrony, zejména citronová kůra, obsahují šťavelany, jejichž nadbytek může vést k ledvinovým kamenům v důsledku krystalů šťavelanu vápenatého, proto je třeba nekonzumovat je ve velkém množství.

Jak v létě předejít problémům se zažíváním? Nepřivezte si z dovolené nepříjemný suvenýr

Hygiena je základ Průjmy, zvracení a zažívací potíže nejčastěji způsobují bakterie, které produkují toxiny. Na vině mohou být i viry nebo ...

Citrony a diabetes

Výzkumníci se věnují také zkoumání vlivu citronů na diabetes. Z tohoto pohledu je pro ně prospěšný především vitamín C, který je v citronech hojně zastoupený, jelikož užívání 1 000 miligramů vitaminu C po dobu šesti týdnů může pomoci snížit riziko komplikací diabetu 2. typu snížením hladiny cukru v krvi a lipidů, a zároveň také může příjem vitaminu C ve stravě hrát ochrannou roli při rozvoji diabetu 2. typu.

Kontraindikace užívání citronů

Přestože jsou citrony považovány za superpotravinu a mohou být přínosné pro zdraví, je třeba myslet na to, že vzhledem ke své kyselosti mohou u citlivějších jedinců vyvolat pálení žáhy. Zároveň byste měli dávat pozor na své zuby, jelikož citronová šťáva může narušovat zubní sklovinu, proto byste ji měli ředit s vodou. Pokud se léčíte s ledvinovými kameny či jinými obtížemi, případně pokud u vás konzumace citronů vyvolává jakékoliv nežádoucí účinky, konzultujte vhodnost jejich konzumace s vaším ošetřujícím lékařem.

Zdroje: medicalnewstoday.com, healthline.com, euc.cz, dále dle textu

2687

Diskuze k článku