Vánoční stres? Dejte si hořkou čokoládu. Zlepší náladu i paměť, sníží krevní tlak a posílí imunitu

Vánoční stres? Dejte si hořkou čokoládu. Zlepší náladu i paměť, sníží krevní tlak a posílí imunitu
Hořká čokoláda je superpotravinou s řadou benefitů pro zdraví Zdroj: Freepik

Hektické předvánoční období může značně zamávat i s našimi náladami. Jestliže jste v jednom kole a potřebujete zmírnit stres, můžete si na pomoc vzít hořkou čokoládu. Její lahodná chuť vás povzbudí, uspokojí chutě na sladké, a navíc je bohatá na živiny a antioxidanty, takže má mnoho zdravotních výhod. A smlsnout si na ní mohou i diabetici – dokonce u nich pozitivně ovlivní krevní tlak i glykémii nalačno.

Hořko-sladká pochutina je – ač se tomu mnohdy nechce věřit – superpotravinou. Mnozí ve vtipu říkají, že je čokoláda vlastně zeleninou, jelikož je vyrobena z bobů kakaovníku (Theobroma cacao) – stálezeleného stromu původem z Jižní Ameriky. I když ji řadíme mezi cukrovinky, pro naše zdraví má mnoho přínosů. Historické zmínky o výrobě čokolády spadají už před rok 1900 př. n. l., v podobě nápoje si na ní rádi pochutnávali také Mayové a nejrůznější mexické domorodé kmeny. První továrna na čokoládu vznikla ve Spojeném království v roce 1728, první tabulková čokoláda pak spatřila světlo světa v roce 1874 a o rok později byla vynalezena mléčná čokoláda, která díky své lahodnější chuti získala na větší oblibě. My se však zaměříme na „klasickou“ hořkou čokoládu, kterou si v přiměřené míře mohou bez výčitek dopřát i diabetici.

Ananas na talíři diabetiků: Exotické ovoce zažene chutě na sladké a podpoří hubnutí i zdraví kostí

Ananas chocholatý (Ananas comosus) je skvělým zdrojem vitamínu C, vitamínů B, provitamínu A, vlákniny, minerálů (zejm. mangan), organických ...

Kakaový prášek jako bohatý zdroj antioxidantů

Kakaový prášek získávaný ze semen kakaovníku obsahuje až 50 miligramů polyfenolů na gram prášku, což z něj dělá superpotravinu – v této porci je totiž obsaženo více fenolických antioxidantů než ve většině vyzdvihovaných potravin a nápojů, jako jsou jablka, červené víno či čaj. Díky tomu mohou antioxidační účinky kakaa přímo bojovat proti škodlivým volným radikálům, ovlivnit inzulinovou rezistenci, a následně snížit riziko cukrovky. Zároveň chrání pokožku před oxidačním poškozením UV paprsky.

Kakao je také bohatým zdrojem vlákniny, hořčíku, mědi, draslíku a argininu – aminokyseliny, která podporuje zdraví cév. Obsažený teobromin pak může působit jako afrodiziakum.

Hořká čokoláda stabilizuje krevní tlak a podporuje trávení

Obsažené aminokyseliny a sloučeniny rostlinného původu obsažené v kakaových bobech prospívají mozku a pozitivní přínos mají i na naše srdce. Hořká čokoláda je pak také díky flavonolu vhodným prostředkem pro snížení krevního tlaku. Studie prokázala, že konzumace hořké čokolády vedla ke snížení cholesterolu a zlepšení citlivosti na inzulín u hypertoniků, tedy osob s vysokým krevním tlakem. Další studie z roku 2015 se zaměřila na diabetiky 2. typu a zjistila u nich při konzumaci hořké čokolády pozitivní vliv na hladiny glykémie – konkrétně sníženou hladinu cukru v krvi nalačno.

Pozitivní vliv hořká čokoláda prokazuje také na našem zažívacím systému – zvládne totiž pozitivně ovlivnit střevní mikroflóru, zlepšit trávení a metabolismus. Vědci zjistili, že denní konzumace 40 g hořké čokolády po dobu 2 týdnů snížila vylučování stresového hormonu kortizolu a katecholaminů močí a částečně normalizovala rozdíly v energetickém metabolismu a aktivitách střevního mikrobiomu.

Čerstvě diagnostikovaný diabetik: Čekají mě první Vánoce s cukrovkou. Mám z nich panickou hrůzu

O tom, že mám cukrovku, jsem se dozvěděla letos v červnu. Byl to pro mě sice prvotní šok, ale pak jsem si říkala, že na to musím koukat trochu ...

Čokoláda pro dobrou náladu i lepší paměť

Bioaktivní aminokyseliny, které jsou v hořké čokoládě obsaženy, zejména pak tryptofan, fenylalanin a tyrosin, mají pozitivní přínos pro naši mysl. Kromě toho, že vyvolávají pocit uspokojení poté, co necháme čtvereček hořké čokolády rozpustit na jazyku, mohou také zlepšit paměť a kognitivní funkce.

Dobrou zprávou pak také je, že pravidelná konzumace čokolády vícekrát než jednou týdně je spojena s 8% snížením rizika onemocnění koronárních tepen, a tím pádem i rizika srdečního infarktu.

Protizánětlivé působení hořké čokolády a její vliv na imunitu

Díky vysokému obsahu flavonolů, které mají silné antioxidační a protizánětlivé vlastnosti, hořká čokoláda zlepšuje imunitní funkce. Antioxidanty podporují imunitu, protože chrání naše vlastní buňky a pomáhají bojovat s patogeny. Zároveň je hořká čokoláda schopna snižovat zánětlivé reakce v organismu. Studie z roku 2018 došla k závěru, že hořká čokoláda s vysokou koncentrací kakaa (minimálně 70 %) ovlivňuje hladinu stresu, snižuje zánět, zlepšuje náladu, paměť a imunitu.

Jakou hořkou čokoládu zvolit?

Pokud chcete těžit nejen z lahodného chuťového požitku, ale i ze zdravotních přínosů hořké čokolády, volte vždy takovou, která obsahuje co nejvíce kakaa – minimálně však 50 %. Obecně platí, že čím více kakaa obsahuje, tím je více hořká, ale také obsahuje více antioxidantů a účinných látek. Upřednostňovat byste měli čokoládu bez příchutí a jakožto diabetici se zajímejte také o obsah cukru.

Až vás tedy přepadne předvánoční stres, nebo vás jednoduše bude honit mlsná, sáhněte po čtverečku hořké čokolády – nebudete litovat.

Zdroje: cs.wikipedia.org, ncbi.nlm.nih.gov, journals.sagepub.com, sciencedaily.com
Foto: Freepik

3197

Diskuze k článku