Šrucha zelná: Plevel, který snižuje cholesterol a pomáhá se záněty i cukrovkou

Šrucha zelná: Plevel, který snižuje cholesterol a pomáhá se záněty i cukrovkou
Šrucha zelná snižuje cholesterol a chrání před civilizačními chorobami Zdroj: Pixabay

Zahradníci ji vyhánějí ze svých zahrádek, a to je škoda. Tato bylina, kterou spousta lidí považuje za plevel, je totiž plná antioxidantů, minerálů, omega-3 mastných kyselin a dalších prospěšných látek. Ocení ji jak jedinci, kteří se potýkají s vyšším cholesterolem, tak diabetici. A její šťáva je dobrá i na spáleniny od sluníčka, což se v horkém létě může opravdu hodit.

Šrucha zelná (Portulaca oleracea) je sukulentní rostlina a obsahuje přibližně 93 % vody. Vyskytuje se na zahradách, ale dokáže se přizpůsobit i drsným podmínkám a klidně ji můžete vidět, jak přežívá například ve škvírách chodníků. Tato rostlina s červenými stonky a drobnými, šťavnatými zelenými lístky má nakyslou, mírně pikantní chuť. Dá se používat podobně jako špenát a hlávkový salát, například do salátů nebo sendvičů. Je známá také pod názvy portulák nebo kuří noha.

Historické využití šruchy zelné

Už sám Hippokrates doporučoval vymačkanou šťávu z listů šruchy jako lék na řezné rány, hemoroidy nebo akné. Odvar se zase podával na ženské potíže. Tradiční čínská medicína zase doporučuje pít odvar ze sušené nati.

Dnes se šrucha používá na zlepšení trávení, záněty střev a žaludku. Vylisovaná šťáva pomůže například při hojení drobných ran, popálenin nebo spálenin od sluníčka. To ale není zdaleka vše. Tato významná rostlina má spoustu dalších zdravotních přínosů, za nimiž stojí důležité látky, které šrucha obsahuje. Které to jsou?

Glykemický index je pro diabetiky důležitým vodítkem, má ale svá omezení

Rozeznáváme tři kategorie glykemického indexu – potraviny s nízkým, středním a vysokým glykemickým indexem. Diabetici mohou regulovat hladinu ...

Vysoký obsah vitaminů a minerálů

Šrucha zelná je zdrojem celé řady zdraví prospěšných látek. Obsahuje velké množství vitaminu A a C, menší množství vitaminů ze skupiny B (B1, B2, B3 a kyselina listová). Z důležitých minerálů lze jmenovat hořčík, mangan, draslík, železo, vápník, měď a fosfor. Starší, vyzrálejší rostliny mohou obsahovat vyšší množství minerálních látek než mladší rostliny.

Omega-3 mastné kyseliny

Za zmínku stojí také vysoký obsah omega-3 mastných kyselin, což jsou důležité tuky, které si tělo nedokáže vyrobit, a proto je musí získávat ze stravy. Šrucha zelná obsahuje dva typy omega-3 mastných kyselin – ALA a EPA.

ALA se vyskytuje v mnoha rostlinách. Šrucha zelná má ovšem v porovnání s ostatními zelenými rostlinami výjimečně vysoký obsah ALA – obsahuje 5–7× více ALA než špenát.

Ještě zajímavější ale je, že šrucha zelná obsahuje také stopové množství EPA. Tato omega-3 mastná kyselina je v těle aktivnější než ALA a v rostlinách rostoucích na souši se běžně nevyskytuje. Najdeme ji především v mořských řasách a v živočišných produktech, například v tučných rybách.

Zásobárna antioxidantů

Šrucha zelná je bohatá na různé antioxidanty a prospěšné rostlinné sloučeniny:

  • Vitamin C: Tento vitamin, známý také jako kyselina askorbová, je antioxidant, který je nezbytný pro zdraví kůže, svalů a kost.
  • Vitamin E: Vitamin E neboli alfa tokoferol je významný antioxidant, který přispívá k ochraně buněčných membrán před poškozením.
  • Vitamin A: Šrucha obsahuje beta-karoten, který se v těle mění na vitamin A. Ten je proslulý svou rolí, kterou hraje ve zdraví očí.
  • Glutathion: Je jedním z nejsilnějších a nejúčinnějších antioxidantů. Váže na sebe volné radikály, a tím chrání organismus před oxidačním stresem.
  • Melatonin: Šrucha zelná obsahuje také melatonin, hormon, který pomáhá s usínáním a přispívá ke kvalitnějšímu spánku.
  • Betalain: Antioxidant s protizánětlivými schopnostmi.

Podle závěrů výzkumu provedeného u obézních mladistvých snižují semena šruchy zelné hladinu špatného LDL cholesterolu a triglyceridů, které jsou spojeny se zvýšeným rizikem srdečních onemocnění. Výzkumníci tento účinek přičítají právě obsahu antioxidantů a rostlinných sloučenin v semenech.

Naše tělo potřebuje HDL cholesterol. Jeho hladinu lze zvýšit pomocí běžných potravin, například ořechů

Cholesterol je částice tuku v krvi. Hraje klíčovou úlohu ve spoustě tělesných procesů. Je součástí některých hormonů, stavebním prvkem buněčných ...

Šrucha zelná a cukrovka

Bylo prokázáno, že výtažek ze šruchy zelné zlepšuje hladinu glukózy a inzulínu v krvi, zvyšuje hladinu protizánětlivých cytokinů, snižuje hladinu větvených aminokyselin (BCAA) v séru a zvyšuje hladinu glutaminu v séru. Kromě toho chrání slizniční epitel tlustého a slepého střeva před poškozením.

Také metaanalýza 16 studií, která byla provedena v roce 2023, došla k závěru, že šrucha zelná má příznivé účinky na markery oxidačního stresu a glykémii a vzhledem ke svým přínosům může být slibnou doplňkovou terapií u cukrovky 2. typu.

Jak konzumovat šruchu zelnou?

Šrucha zelná svou chutí připomíná řeřichu a dobře vynikne ve společnosti rajčat nebo aromatických bylin, jako je dobromysl nebo tymián. Je vhodná do zeleninových salátů, můžete ji přidat do špenátu, leča, případně ji podusit jako kapustu. Pokud se rozhodnete šruchu pěstovat, nedopusťte, aby vykvetla. Jakmile nasadí na květ, zhořkne.

Pokud se rozhodnete připravit si ze šruchy léčebný odvar, stačí 20 g suché nati zalít 500 ml studené vody, přivést k varu, povařit 10 minut a následně nechat ještě dalších 10 minut louhovat. Odvar popíjejte 3× denně nalačno.

Zdroje: healthline.com, dále dle textu

101002

Diskuze k článku