Plavání ve vás probudí radost z pohybu a prospěje vašemu srdci. Na co myslet jako diabetik?

Plavání ve vás probudí radost z pohybu a prospěje vašemu srdci. Na co myslet jako diabetik?
Radost z vody a volný pohyb v ní jsou prospěšné i pro diabetiky. Stačí se uvolnit a užívat si vodního objetí... Zdroj: Shutterstock

Láká vás letní skotačení u vody? Chtěli byste si dopřát plavecký závod s dětmi, potápění za mořskými želvami nebo jen takové to nehybné vznášení se na hladině? Možná vás strach z diabetických komplikací doposud od plavání odrazoval, ale nemusíte se bát. S trochou obezřetnosti si můžete užívat horkého léta u moře, řeky či bazénu spolu s ostatními! Stačí dodržovat několik jednoduchých pravidel a pozorně naslouchat svému tělu.

Plavání je pro diabetiky velice prospěšné. Pomáhá jim regulovat krevní glukózu a předcházet rozvoji kardiovaskulárních chorob. Proplavat se ke zdraví a dobré kondici mohou i ženy s těhotenskou cukrovkou. Plavání také funguje jako prevence rozvoje diabetu 2. typu, což potvrzuje dánský výzkum na ženách středního věku. Je však dobré mít stále na paměti několik zásad, jak plavat s ohledem k diabetu a zároveň vytěžit z této aktivity co nejvíce pro své zdraví a pohodu.

ZÁSADA 1: Glukometr stále při sobě

Asi půl hodiny před zahájením plavání si změřte hodnotu glykémie a plavte pouze v případě, že je v optimálním rozmezí. Možná budete muset upravit svoji bazální (dlouhodobou) nebo bolusovou (krátkodobou) dávku inzulínu. Když jste si například dali svačinu těsně před plaváním, pravděpodobně bude dávka inzulínu aplikovaná s jídlem nižší, protože plavání poslouží jako spouštěč citlivosti na inzulín.

ZÁSADA 2: Myslete na to, že plavání zvyšuje citlivost na inzulín

Po plavání může dojít ke zvýšení citlivosti na inzulín až po dobu několika hodin, což může u diabetiků užívajících inzulín vyvolat hypoglykémii. Je třeba na základě vaší osobní citlivosti na inzulín zvolit vhodnou dávku, která povede k dosažení optimální glykémie. Lidé s vyšší citlivostí na inzulín potřebují nižší dávky než ti s nižší citlivostí. Může se to zdát složité, ale reakce těla na stejnou aktivitu je předvídatelná, a brzy tak budete vědět, kolik inzulínu si před plaváním aplikovat. Po plavání kontrolujte po zbytek dne svoji glykémii, zvláště večer před spaním.

Brazilský zouk je tancem pro radost i štíhlou linii

Tančit se dá kdekoliv, nepotřebujete speciální povrch ani obuv. Důležitý je však taneční partner! Na rozdíl od většiny jiných sportů může mít ...

ZÁSADA 3: Plavat můžete i s voděvzdornou inzulínovou pumpou

Moderní inzulinové pumpy bývají často voděodolné, a dovolují tak uživatelům plavat neomezeně dlouho, dle jejich chutí a možností. Výrobce dané pumpy by měl uvádět, zda se jedná o voděodolnou verzi. Pokud vaše inzulinová pumpa do vody nepatří, bude nutné ji po dobu plavání odpojit. Přerušení funkce na dobu asi jedné hodiny bývá obvykle uváděno jako bezpečné, záleží však vždy na vaší aktuální glykémii. Mějte pumpu připravenou na břehu pro okamžité připojení hned po návratu z vody.

ZÁSADA 4: Nezaměňte hypoglykémii za fyzické vyčerpání

Plavající diabetici musí být obzvlášť obezřetní k signálům svého těla. Za normálních okolností snadno poznáte přicházející hypoglykémii, ale zvláště při intenzivnějším sportovním tréninku, plavání nevyjímaje, se může nebezpečná hypoglykémie maskovat za „pouhé“ vyčerpání. V zápalu nadšení z vodních hrátek se tak může stát, že varování svého těla přeslechnete. Pro jistotu plavejte vždy jen do „polosyta“, nesnažte se trhat rekordy a při prvních náznacích únavy si raději dejte pauzu.

Tipy a triky pro bezstarostné plavání s diabetem

S využitím několika vychytávek bude vaše letní pohoda u vody dokonalá:

  • Jste-li na veřejném koupališti, informujte plavčíka o tom, že máte cukrovku. Nikdy nevíte, kdy se tato informace bude hodit. Pro jistotu s sebou mějte zdravotnickou dokumentaci nebo průkaz diabetika.
  • Mějte na břehu nachystané svačinky a užívaná léčiva pro případ náhlé potřeby. Neplavejte příliš daleko, abyste se na základnu vždy zvládli snadno vrátit. Můžete si vzít energetickou sladkost i s sebou, zabalenou do nepromokavé taštičky. Svačinka uprostřed vln je nevšední zážitek!
  • Pokud jste v posledním dni prodělali hypoglykémii, raději si plavání na den odpusťte.
  • Dlouhodobý pobyt ve zvláště studené vodě není pro diabetiky vhodný, protože zvyšuje riziko výskytu hypoglykémie! Počkejte si pro jistotu na lepší počasí. Rychlé zchlazení vám však neublíží a naopak nabudí váš kardiovaskulární systém.

Letošní léto pro vás chystá spoustu vodních radovánek. Dopřejte si dětskou radost z čvachtání a bez obav si užívejte. Svačinka na břehu je pojistkou, kterou máte stále při ruce, a po plavání bude chutnat o to lépe!

Zdroj: swimming.org, diabetes.org.uk, sciencenordic.com

260