Chcete se vyhýbat nápojům s teinem? Není to až takový problém, jak se může na první pohled zdát

Chcete se vyhýbat nápojům s teinem? Není to až takový problém, jak se může na první pohled zdát
Výbornou alternativou bez teinu je rooibos, lze smíchat pro plnější chuť s citronovou trávou nebo ovocem Zdroj: Pixabay

Nápoje bez teinu a kofeinu vyhledává stále více lidí z mnoha dobrých důvodů. Ať už jsou jakékoli, otevírají možnosti pustit do svého pitného režimu více chutí a popustit uzdu fantazii. Neuškodí ani diabetikům.

Mnohé nápoje bez teinu jsou naopak velmi prospěšné, pokud se léčíte s cukrovkou, Ať už z hlediska obsahu prospěšné vlákniny, nebo antioxidačních látek, které jsou pro diabetiky obzvlášť důležité.

Tein, nebo kofein: co když je to stejná molekula?

O kofeinu mluvíme poměrně běžně, proto se dostal do našeho povědomí více než tein. Jde o molekulu, která byla objevena roku 1820, kdy poprvé došlo k její chemické izolaci z kávy. Následně byla nalezena také v čaji. Dnes již víme, že se jedná o dva synonymní názvy, jeden používáme, když mluvíme o její přítomnosti v kávě, druhý je spojený s čajovým potěšením.

I když jde o tu samou molekulu, její působení v těle není totožné. V čaji je spojená s polyfenoly a taniny, takže se uvolňuje postupně, což má za následek dlouhodobý stimulační účinek. Ten vydrží až 5 hodin.

U kávy funguje jinak, rychle se dostává do krve a její energetická vzpruha nemá dlouhého trvání. Chcete-li být více nabuzení, protože potřebujete pracovat, dejte si radši kvalitní zelený čaj než kávu. Obsah teinu se liší podle barvy čaje a kvality čajových lístků. V prvních lístcích a poupatech je jeho koncentrace vyšší. V zelených a bílých čajích ho najdeme více než v těch fermentovaných (černý čaj, wulong, pu-erh). Jste-li citliví na tein, nepijte čaje s jeho obsahem po 17. hodině, mohli byste mít problém s usínáním.

Dejte si yerba maté. Latinskoamerická rostlina překvapí chutí i zdravotními výhodami pro diabetiky

Maté má mnoho výhod, které ocení všichni milovníci nápojů, jež dodávají energetické povzbuzení. Pojí se s ním ale také určitá rizika, která není ...

Chutné alternativy čaje, s nimiž klidně usnete

I když jsou čaje s teinem výbornými pomocníky diabetiků hlavně kvůli velkému antioxidačnímu potenciálu a pozitivnímu vlivu na hladinu cukru v krvi, někdy je prostě lepší nedat si o šálek víc a nahradit ho chutným horkým nápojem, který nenaruší váš spánkový rytmus. Ať už chcete zkusit něco jiného, nebo se bojíte dlouhodobého stimulačního efektu, nahradit je není zas až takový problém. Každá možná varianta má své vlastní výhody, které mohou být velmi prospěšné těm, kteří se léčí s cukrovkou.

Co zkusit místo čajů s teinem?

  • Dejte si rooibos, který je bohatý na železo, tím pádem je ideální pro prevenci anémie, bude se hodit ženám při periodě, protože jím hravě doplní do těla tento důležitý prvek, a sníží tak riziko vzniku bolestí hlavy. Je výborný také jako zdroj antioxidačních látek, které chrání buňky před působením volných radikálů a zároveň jsou pro diabetiky důležitým spojencem v prevenci vzniku a rozvoje komplikací cukrovky.
  • Rooibos navíc představuje výborný zdroj flavonoidů, které podporují dobré trávení, dodáte jím do těla i další potřebné minerální látky, které jsou důležité pro dobrý chod vašeho organismu, jako je měď, fluor, draslík, vápník nebo zinek.
  • Ochutnejte soba-chu, nálev z chutných, pražených pohankových semínek, který je bohatý na antioxidanty a zároveň funguje jako dobrý zdroj vlákniny, která je pro diabetiky důležitá z důvodu lepší regulace hladin krevního cukru. Díky ní se totiž zpomalí trávicí proces, a tím pádem jste schopní eliminovat jejich výkyvy. Lze ji pít teplou i studenou. Je vynikajícím zdrojem hořčíku a mědi.
  • Velmi dobrou alternativou, která zároveň skvěle chutná, je honeybush. Medová chuť jeho listů a jeho typická zlatavá barva ho odlišují od jeho příbuzného rooibosu. Je mimo jiné výborným nápojem při škrábání v krku.
  • Zkuste odvar lapacho, známé také jako yerba maté. Jeho zdravotní přínosy znali již staří Mayové. Překvapí vás pikantní chuť, která ovšem není nepříjemná.

Zdroje: Nhs.uk, Britannica.com, Pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

1289

Diskuze k článku