Bodlák jako delikatesa? Vyzkoušejte lahodný artyčok! Zejména diabetici II. typu ocení jeho příznivé účinky

Bodlák jako delikatesa? Vyzkoušejte lahodný artyčok! Zejména diabetici II. typu ocení jeho příznivé účinky
Příprava artyčoků je poměrně jednoduchá. Dají se konzumovat jako příloha nebo součást předkrmu. Zdroj: Shutterstock

Artyčok je skvělý nejen z nutričního hlediska. Jeho typická chuť jej předurčuje rovněž k tomu, aby se stal součástí různých druhů zajímavých pokrmů. Neváhejte tedy a zkuste tuto exotickou zeleninu, a to jak v čerstvé podobě, tak třeba ve formě účinného potravinového doplňku. Ohledně jeho účinků zajásají hlavně diabetici II. typu!

Artyčok představuje výborný zdroj nestravitelné vlákniny, která podporuje zdraví vašeho zažívacího systému. Inulin je navíc zmiňován jako dobrý prostředek pro snížení rizika inzulínové rezistence.

Věděli jste, že artyčok je příbuzný bodláku? Může vám ho na první pohled také trochu připomínat.

Pár slov o artyčoku

Nejprve si pojďme artyčok trochu představit. Pokud jste tuto exotickou zeleninu ještě neokusili, určitě tak učiňte. Mnozí lidé tvrdí, že chutná jako kombinace kukuřice a brambory. Každému ale jeho chuť připomene něco jiného. Původ má údajně ve Středomoří, kde se také hojně pěstuje, neboť je teplomilnou rostlinou.

Artyčok patří do čeledi hvězdicovité, stejně tak jako ostropestřec, slunečnice nebo sedmikráska.

Jaké látky doplníte do těla konzumací artyčoků?

Artyčoky jsou velmi zajímavé z nutričního hlediska. Kdokoliv je zařadí do svého jídelníčku, bude z jejich výživových hodnot jednoznačně profitovat. Stačí se jen naučit je dobře a chutně upravit, což vám nastíníme níže. Konzumací artyčoku pak dodáte do těla měď, vitamíny skupiny B (B9, B1, B2, B3, B5, B6), vitamín K, železo, hořčík, mangan, antioxidační bombu – vitamín C, vápník, fosfor, draslík a také zinek.

Dužina artyčoku obsahuje skvělý koktejl vitamínů a minerálů důležitých pro správné fungování lidského těla.

Artyčoky mají pozitivní vliv na diabetiky II. typu

Inulin, který je zastoupen v artyčoku, je obecně doporučován jako dobrý prostředek pro úspěšnou regulaci krevních lipidů. Další odborné práce se zajímaly o jeho možné pozitivní působení na hladinu krevního cukru. I když některé studie přinesly pozitivní výsledky, k tomu, aby se plně potvrdily veškeré možné účinky u diabetiků, je potřeba dalšího zkoumání.

Jedna z nejnovějších, zveřejněných studií v tomto roce poukazuje na dobrou spolupráci inulinu spolu s berberinem a jejich pozitivní vliv na zlepšení kontroly glykémie, podporu zdravé střevní mikroflóry a potlačení zánětlivých reakcí u diabetiků II. typu. Artyčok dle všeho funguje také jako regulátor zvýšených hladin špatného cholesterolu v krvi, s kterými se potýká mnoho diabetiků II. typu.

Potravinové doplňky s artyčoky

Potravinové doplňky s artyčoky mohou být zajímavé nejen pro diabetiky, a to hned z několika dobrých důvodů.

  • Artyčok je zdroj tzv. prebiotické vlákniny inulinu (potravy pro probiotika).

  • Je bohatý na antioxidanty.

  • Pomáhá regulovat hladinu špatného cholesterolu v krvi.

  • Funguje jako dobrý stimulant jater a žlučníku.

Díky jedinečnému zastoupení poměru vlákniny představuje artyčok významný zdroj jejího doporučeného denního příjmu pro muže i ženy. Obsahuje jak rozpustnou, tak nerozpustnou vlákninu. Nerozpustná vláknina je výborná pro prevenci zácpy, u rozpustné vlákniny se zmiňuje pozitivní vliv v prevenci kardiovaskulárních onemocnění a její schopnost pomáhat získat kontrolu nad projevy diabetu II. typu.

UPOZORNĚNÍ: Pokud si nejste jisti, zda jsou pro vás vhodné doplňky stravy s artyčoky, poraďte se o jejich užívání s lékařem nebo nutričním terapeutem.

Krásná a zdravá pokožka nemusí být vědou! Pomoci může kyselina glykolová. Znáte ji?

Pokud si koupíte kosmetiku, která obsahuje kyselinu glykolovou, určitě neprohloupíte. Její schopnost pracovat s pletí na více úrovních oceníte ...

Kulinářské rady aneb Pochutnejte si na artyčoku

Artyčok je výborná dietní zelenina, protože obsahuje méně než 70 kcal na 100 g. Má tedy nízkou energetickou hodnotu. Připravuje se vařením ve vodě nebo v páře a lze ho konzumovat samostatně s různými dresinky. Výborně chutná třeba s jednoduchou bylinkovo-hořčičnou omáčkou. Takto jej konzumují např. ve Francii. Pokud neřešíte kalorie, dá se také dobře usmažit. Připravit si lze rovněž artyčokový čaj.

Doporučení: Pamatujte na to, že pokud je artyčok již uvařený, je potřeba jej zkonzumovat do 48 hodin, a to i tehdy, když ho uchováváte v lednici.

UPOZORNĚNÍ: Lidé, kteří se léčí s cholelitiázou a syndromem dráždivého tračníku by se měli artyčokům vyhnout. Je to hlavně kvůli inulinu, který může při nadměrné konzumaci nadýmat. Nedoporučuje se ani v případě ledvinových kamenů

Zdroj: Organicfacts, Ncbi.nlm.nih, Sciencedirect, Plantes-et-sante

2709

Diskuze k článku