Antioxidační síla pistácií je výborná v rámci prevence vzniku diabetických komplikací. Dejte si je však nesolené

Antioxidační síla pistácií je výborná v rámci prevence vzniku diabetických komplikací. Dejte si je však nesolené
Chutné pistácie jsou tradiční součástí orientálních či středomořských receptů, najdete je například v řecké baklavě Zdroj: Freepik

Věděli jste, že pistácie jsou důležitým spojencem v boji proti diabetickým komplikacím? Jsou skvělým zdrojem prospěšných nutrientů, které pomohou s lepším managementem cukrovky. Mají nejen příjemnou chuť, ale povzbudí také energetické rezervy organismu.

Pistácie jsou bohaté na rostlinné fytosteroly a prospěšné lipidy, které jsou důležité pro zachování zdraví kardiovaskulárního systému. Pomohou dostat do těla mnoho aktivních živin, bez kterých by váš organismus nemohl správně fungovat. Jsou výborným souputníkem při sportu i relaxaci.

Pistácie jako oblíbená chuťovka

Pistácie byly součástí jídelníčku již 7000 let před Kristem. Jejich konzumace je hojná hlavně ve Středomoří. Do Evropy se dostaly z Asie. Dnes se pěstují také ve Spojených státech. Jsou to plody řečíku pistáciového, botanicky Pistacia lentiscus, který patří do čeledi ledvinovníkovitých (Anacardiaceae). A jejich obliba vzrostla plným právem nejen kvůli lahodné chuti.

Pistácie představují výborného spojence pro vaše zdraví i štíhlou linii, jedná se o vůbec nejméně kalorické ořechy.

Obsahují 586 kcal na 100 g. Pro srovnání je dobré uvést například oblíbené pekanové (u nich se uvádí více než 700 kcal na 100 g) či vlašské ořechy (698 kcal na 100 g). Ať už je budete pojídat samostatně, nebo je přidáte do oblíbených pokrmů, salátů, dezertů nebo zmrzlin, buďte si jisti, že s nimi výživově neprohloupíte. I když patří do kategorie dražších ořechů, investice do nich se vám z nutričního hlediska opravdu vyplatí.

Třezalka tečkovaná zlepší glukózovou toleranci. Diabetikům pomůže také s psychikou

Pokud vás trápí emoční nepohodlí, sáhněte po třezalce tečkované. Je mimo jiné skvělým prostředkem proti vzniku infekčních ložisek. V lidové magii ...

Co dodají pistácie vašemu tělu?

Pistácie pomohou tělu diabetika v mnoha ohledech. Ať už s lepší odolností proti vzniku infekcí, s podporou činností krevního oběhu, pohodovějšího zvládání stresových situací spojených s onemocněním, kvalitnějším spánkem. A také poskytnou ochranu vašemu kardiovaskulárnímu systému. Co získá organismus konzumací pistácií?

  • Měď, která je nezbytná pro tvorbu hemoglobinu a kolagenu (proteinu používaného ve struktuře a opravě tkání) v těle.
  • Vitamín B6 přispívá k tvorbě červených krvinek a umožňuje jim přenášet více kyslíku v organismu.
  • Pistácie rovněž dodají tělu fosfor důležitý pro tvorbu zubů a kostí, růst a regeneraci tkání, normální pH krve, je také jednou ze složek buněčných membrán.
  • Železo je potřebné k přenosu kyslíku a tvorbu červených krvinek, k produkci nových buněk, hormonů a neurotransmiterů.
  • Vitamin B1 (thiamin) je součástí koenzymu nezbytného pro výrobu energie – především ze sacharidů, které přijímáte. Podílí se na přenosu nervových vzruchů a podporuje normální růst.
  • Vitamín K je důležitý pro tvorbu bílkovin, které se podílejí na srážení krve, a je potřebný pro tvorbu kostí.
  • Pistácie obsahují také hořčík, který se podílí na vývoji kostí, tvorbě bílkovin, enzymatických reakcích, fungování svalů i imunitního systému, vyvažuje energetický metabolismus a stará se o přenos nervových vzruchů.
  • Draslík v pistáciích slouží k vyrovnání pH krve a ke stimulaci tvorby kyseliny chlorovodíkové v žaludku, čímž napomáhá trávení.
  • Zinek a selen vykazují výbornou schopnost podporovat dobré imunitní reakce, jsou důležité pro zdravé nehty i vlasy a vykazují silné antioxidační vlastnosti. Zinek se navíc podílí na výrobě, skladování a uvolňování inzulínu ve slinivce břišní.
  • Vitamín E je významným antioxidantem chránícím buněčné membrány.

Znáte švestkovišeň pomořskou? Oblíbená je hlavně v Americe, pomáhá chránit před rozvojem komplikací cukrovky

Plody, které jsou bohaté na antioxidanty a bioflavonoidy, jsou jednou z účinných zbraní pro úspěšný management diabetu. I když je švestkovišeň ...

Proč je dobré, aby diabetici jedli pistácie?

Pistácie jsou více než ideální potravinou pro zařazení do diabetického jídelníčku. Ale jezte je raději nesolené. Přílišný příjem soli totiž unaví ledviny, zvyšuje kardiovaskulární napětí a je spojován s rozvojem diabetických komplikací. Sáhnete-li po těchto chutných, zelených oříšcích, napumpujete tělo přívalem opravdu prospěšných živin. Ať už mluvíme o proteinech, vitamínech a minerálech, antioxidantech nebo kvalitní vláknině.

Vláknina je u diabetiků důležitá z důvodu pomalejšího trávení, a tím pádem postupnějšího uvolňování glukózy do krevního oběhu pro lepší management glykémie. Pistácie pokryjí až 10 % její denní spotřeby. Navíc jsou opravdu hodně nabité antioxidanty, které představují výborného pomocníka pro boj s oxidačním stresem, který způsobuje poškození buněk, a tím pádem vede ke vzniku diabetických komplikací.

Zdroje: Pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, Diabetes.co.uk, Britannica.com, Mykerkyra.com

2746

Diskuze k článku