Myslet na zdravou střevní mikroflóru se vyplácí! Proč vsadit na probiotika zejména s diabetem II. typu?

Myslet na zdravou střevní mikroflóru se vyplácí! Proč vsadit na probiotika zejména s diabetem II. typu?
Zdravá střeva jsou půl zdraví. Probiotika pomohou zlepšit střevní mikroflóru a mají pozitivní vliv na stav vašeho organismu. Zdroj: Shutterstock

Probiotika jsou živé mikroorganismy prospěšné lidskému tělu. Pomáhají obnovit rovnováhu naší střevní mikrobioty a zdají se být perspektivními pomocníky i v rámci alternativní léčby u řady onemocnění. Mají však tyto doplňky stravy nějaký význam pro diabetiky II. typu? Výsledky výzkumů napoví mnoho zajímavých informací!

Během několika posledních let se probiotika (zejména druh Lactobacillus) zmiňují jako účinná podpora léčby diabetu II. typu a dobrá prevence inzulínové rezistence. Jejich užívání se doporučuje pro zachování dobrého zdravotního stavu.

Střevní mikroflóra diabetiků je odlišná

Dnes je již díky výzkumům zabývajících se probiotiky známo, že existuje souvislost mezi stavem střevní mikrobioty a diabetem II. typu. Složení střevních bakterií u diabetiků se liší od těch, kteří se s cukrovkou neléčí. Typická je pro ně třeba vysoká hladina větvených aminokyselin (známých jako BCAA), konkrétně valinu, leucinu a isoleucinu (stimulují tvorbu bílkovin, procházejí v těle látkovou výměnou a jsou používány organismem jako zdroje svalové energie). Lidské tělo si je neumí samo vytvořit, získávají se pomocí potravy. Jejich zvýšený příjem při diabetu II. typu je spojen s rizikem výskytu inzulinové rezistence (ztrátou schopnosti buněk uchovávat glukózu).

Užívání probiotik s diabetem II. typu

Prospěšností probiotik při diabetu II. typu a také jejich vlivem na celkový stav kardiovaskulárního systému se zaobíralo hned několik výzkumů. Byly sledovány skupiny dobrovolníků, kteří půl roku užívali placebo nebo probiotika, a bylo u nich zjištěno následující:

  • Pokud diabetik II. typu konzumuje směs probiotických kmenů po dobu šesti měsíců, může to mít pozitivní vliv na snížení zánětlivých procesů v těle a také na zmírnění rizik spojených se vznikem kardiometabolického syndromu (soubor dysfunkcí souvisejících s přeměnou látek v těle, charakterizovaných především inzulinovou rezistencí, poruchou glukózové tolerance, zvýšenými hladinami lipoproteinů a lipidů v krvi, vysokým tlakem).

  • Konzumace probiotik zároveň zlepšuje lipidový a lipoproteinový profil diabetiků II. typu, protože snižuje hladinu škodlivého cholesterolu v krvi.

  • Před užíváním probiotik by měl diabetik pečlivě prostudovat složení konkrétního produktu z lékárny. Některé druhy totiž mohou obsahovat přídavek cukru. Důležité je ale upozornit na to, že některá probiotika obsahují fruktózu, která naopak pomáhá rovnoměrnému rozložení bakterií a prebiotických látek v potravinovém doplňku.

Proč je důležité doplnit i prebiotika?

    Prebiotika se vyskytují v mnoha druzích rostlin, běžně používaných ve zdravém jídelníčku. Slouží jako potrava pro přátelské bakterie (probiotika) a další prospěšné organismy žijící ve střevě. Doporučují se užívat pro snížení vedlejších účinků antibiotik a podporu přirozených funkcí trávicího systému, zlepšení vstřebávání vápníku přijatého z potravy. Napomáhají zpracování sacharidů organismem. Někdy jsou součástí potravinových doplňků spolu s probiotiky. Prebiotika jako fruktooligosacharidy slouží k podpoře zdravé střevní mikroflóry. Nemají významnou kalorickou hodnotu a jsou nestravitelná, takže neovlivňují hladinu krevního cukru. Najdete je třeba v kořenu čekanky, pampelišce, artyčoku, cibuli, pórku nebo chřestu.

    Jak doplnit probiotika do diabetické stravy?

    Chcete-li užívat doplňky stravy ve formě tobolek či kapslí, určitě se zaměřte na laktobacily. Předtím se však poraďte se svým ošetřujícím lékařem, zda jsou pro vás skutečně vhodné. Kromě užívání klasických potravinových doplňků, které jsou ke koupi volně v lékárně, lze do diabetického jídelníčku zařadit rovněž probiotické potraviny. Výtečným zdrojem probiotik pro lidi s cukrovkou je například kimchi. Jde o tradiční korejskou potravinu pikantní chuti, která se konzumuje jako příloha. Velmi dobrým zdrojem probiotik je pro diabetiky také kysané zelí ve formě tzv. pickles (kvašená zelenina). A prospěšné budou i bílé jogurty, kefíry, tempeh či fermentovaná sójová pasta miso.

    Zdroje: nature-sciences-sante.eu/, mgps.eu/, internimedicina.cz/, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/

    1086

    Diskuze k článku