Nespavost je spojena s rizikem srdečního infarktu. Diabetici jsou ohroženi nejvíce

Nespavost je spojena s rizikem srdečního infarktu. Diabetici jsou ohroženi nejvíce
Riziko infarktu je u diabetiků potýkajících se s nespavostí až o 50 % vyšší Zdroj: Freepik

Spánek je důležitou součástí každého živého tvora na zemi. Avšak jen lidé, savci s vyspělou inteligencí, se díky výdobytkům moderní doby sami vzdávají tohoto nepostradatelného pomocníka, který hraje významnou roli v celkovém zdraví těla. Nedostatek spánku, ať už je vyvolán jakoukoliv poruchou, snižuje citlivost na inzulín a postihuje několik dalších důležitých hormonů. Nová studie dokonce ukazuje, že nespavost zvyšuje i riziko infarktu.

Převalování, počítání oveček, koukání do stropu… Jsou vám tyto noční činnosti povědomé? A víte, že spát méně než osm hodin denně s sebou přináší několik přidružených nemocí, včetně diabetu? Nové výzkumy dokonce prokazují, že nespavost je příčinou infarktu, a to až z 69 %. Lidé s cukrovkou jsou této srdeční atace vystaveni dokonce až s dvojnásobnou pravděpodobností.

Fakt: Studie se zaměřují převážně na diabetes 2. typu, avšak i diabetici 1. typu, které trápí nedostatečný spánek, kolísavé hladiny cukru v krvi a retinopatie, mají vysoké riziko vzniku infarktu.

Poruchy spánku

Vzdělanost o “spánkové hygieně” je až nebezpečně nízká, přitom už vědci několikrát dokázali, že spánek je pro lidské tělo opravdu důležitý. Odhaduje se, že nějaká porucha spánku postihuje až 30 % dospělých, přičemž se vyskytují více u žen než u mužů, a překvapivý je i fakt, že nespavost trápí čím dál mladší ročníky. Mezi poruchy spánku se řadí:

  1. Nespavost – je nejčastější poruchou spánku, ale v mnoha ohledech už se nejedná jen o nemoc, ale spíše o životní volbu (spánek zkrátka a dobře nepatří mezi naše priority). Nespavost, problém spát celou noc nebo potíže s usínáním se tak nepřekvapivě velmi často pojí s vysokým krevním tlakem, vysokým cholesterolem a cukrovkou.
  2. Spánkové apnoe – je poruchou spánku, při které se v noci zastavuje dýchání (je také spojeno s celotělovými záněty a oxidačním stresem).
  3. Neuropatie – je poškození nervů postihující chodidla, nohy, ruce a paže. Projevuje se jako bolest, necitlivost a pocit mravenčení. Díky těmto stavům je usínání velmi obtížné a někdy i nemožné.
  4. Syndrom neklidných nohou – je dalším projevem diabetu, který se vyznačuje bolestí a nepohodlím nohou převážně v noci. I tento syndrom brání dostatečnému a kvalitnímu spánku.

Proč je nedostatek spánku předzvěstí diabetu?

Spánek je důležitý hned z několika důvodů – z mozku se odplavují toxiny nahromaděné během dne, obnovují se fyzické i psychické síly, snižuje se riziko vysokého krevního tlaku, deprese a obezity, navíc ale podporuje paměť, obranyschopnost a hormonální pochody. Čím déle člověk trpí nespavostí (nebo jinými spánkovými poruchami), tím větší je u takového člověka riziko cukrovky, a to až o 50 %. Nespavost:

  • uvádí tělo do neustálého stresu, jehož nadbytek přispívá k rozvoji obezity a diabetu (není schopno opravy a relaxace),
  • souvisí s metabolismem glukózy, to znamená, že při nedostatku spánku dochází k inzulínové rezistenci, která má za následek rozvoj diabetu,
  • mění rovnováhu hormonů leptinu a gherlinu, které ovlivňují pocit hladu a sytosti (dochází tak k přejídání a touze po vysoce kalorických jídlech, což vede ke zvýšeným hladinám cukru a riziku obezity),
  • probouzí k větší aktivitě hormon kortizol, který stimuluje lidskou slinivku k nadměrné produkci inzulínu v těle, což opět vede k inzulínové rezistenci.

Syndrom polycystických vaječníků může mít přímý dopad na rozvoj diabetu II. typu

Syndrom polycystických vaječníků (zkráceně PCOS) má pestrou škálu klinických příznaků, které v následujícím článku podrobně probereme. V základu ...

Spánek diabetiků

Cukrovka a spánek spolu souvisí – pokud jedno není optimální, ovlivní to i druhé. Cukrovka, především tedy ta nekontrolovaná, souvisí s nezvladatelnou žízní, která v noci může narušit spánek častými návštěvami toalety. Naopak pokud se dostatečně nenajíme, může hyperglykémie vést k předčasnému vzbuzení a nutnosti dojíst se. Tím dochází k nespavosti, ale i k únavě během celého následujícího dne – to často vede i k pocitům deprese nebo stresu.

Spánek je tak pro zvládnutí cukrovky opravdu klíčový, nejenom proto, že jeho nedostatek vede ke snížení citlivosti na inzulín, ale také proto, že vede k přidruženým nemocem. Již zmíněná spánková apnoe sice nezpůsobuje přímo diabetes, ale je jedním z nejrizikovějších faktorů diabetu 2. typu.

Co brání spánku nejvíce?

Jak už jsem psala, vysoká hladina cukru nás nutí více pít, ale také nutí ledviny tento stav kompenzovat častějším močením. Hyperglykémie však může způsobit i bolest hlavy a únavu, které také brání ve snadném usínání. Dále kvalitnímu spánku může bránit:

  • nepravidelnost usínání a vstávání,
  • chrápání vaše či vašeho partnera,
  • léky, které berete,
  • alkoholické či kofeinové nápoje,
  • modré světlo vydávané elektronikou, které narušuje cirkadiánní hodiny v mozku.

Jak lépe usnout a spát celou noc?

Léčba poruch spánku často vyžaduje více kroků, včetně zmírnění symptomů. Hygiena spánku však není jen o pilulkách, ty by se měly užívat až jako úplně poslední volba. Opravdu důležité je chodit spát a vstávat každý den přibližně ve stejnou dobu (a to včetně víkendů a svátků). Místnost, ve které spíte, by měla být tmavá, tichá, chladná, a především by se v ní neměly vyskytovat žádné elektronické přístroje (televize, notebook apod.). Dále:

  • se vyhněte nápojům s alkoholem a kofeinem,
  • nejezte těsně před spaním těžká a tučná jídla,
  • cvičte nebo alespoň choďte každý den na procházku,
  • přestaňte s kouřením,
  • nedřímejte pozdě odpoledne,
  • naučte se nějakou noční rutinu před spaním – psaní do deníku, čtení knížky, koupel s bylinkovou solí,
  • neulehejte do postele s telefonem v ruce!

Fakt: Mobilní telefon je jednou z nejčastějších příčin špatného usínání, a to právě kvůli zmíněnému modrému světlu, které narušuje naše vnitřní hodiny. K dispozici jsou však aplikace, které nastavíte tak, aby od určité hodiny modré světlo filtrovaly. 

Zdroje: endocrineweb.com, sleepfoundation.org, verywellhealth.com, diabetes.org.uk

1736

Diskuze k článku