Jak rozeznat úzkost od panické ataky? Psychické poruchy trápí nejméně polovinu populace

Jak rozeznat úzkost od panické ataky? Psychické poruchy trápí nejméně polovinu populace
Záchvat úzkosti může být velice nepříjemnou záležitostí. Zdroj: Shutterstock

Podle odborníků je úzkost kombinací emocí, které zahrnují strach, zlé předtuchy a obavy ze smrti. Pro člověka, který tyto projevy někdy zažil, je úzkost nepředstavitelně emočně vypjatá a nepříjemná situace, kterou doprovází různé fyzické příznaky, jako je bušení srdce, nevolnost, bolest na hrudi nebo třes rukou. U diabetika je sklon k psychickým onemocněním mnohonásobně větší a jeho projevy není radno podceňovat.

Úzkost sama o sobě je jedním z nejčastějších psychických onemocnění, které podle statistik postihuje až polovinu populace. A protože je i diabetik pouze člověk se všemi svými problémy a starostmi, který navíc denně slýchá mnohdy negativní bilance své nemoci, i jeho mohou přepadat myšlenky a obavy o budoucnost.

Fakt: Úzkostné poruchy jsou silným pocitem strachu o budoucnost, zatímco diabulimie je bojkot onemocnění diabetu jako takového.

Úzkost a panická ataka

Mezi úzkostí a panickou atakou je veliký rozdíl, neznamená to však, že by úzkostné projevy nemohly přejít v panickou ataku (pokud své myšlenky rychle nezabrzdíte, stává se to poměrně často). Úplně prvotně vzniká strach z toho, že nevíme, odkud pochází takové nepříjemné pocity a projevy, a samozřejmě myslíme na to, že se u nás projevila nějaká vážná nemoc. Spouštěče se však dají velmi snadno vystopovat.

Úzkost

Nával úzkosti přepadne člověka před nějakou výzvou, které se obává, a působí na něho jako silný stresor (přeplněné prostory, řízení auta, návštěva doktora). Od běžné nervozity ji rozeznáte tak, že k tomu všemu s sebou nese i silnou tělesnou reakci, která je často doprovázená černými myšlenkami. Nával úzkosti ovládá nejen mysl, ale i tělo.

Fakt: Úzkost je dlouhodobá a může trvat i celý den. Pravděpodobně se vám také velmi často bude v různých intenzitách vracet.

Panická ataka

Mnoho odborníků píše, že tomuto stavu nepředchází žádný konkrétní nebo zjevný spouštěč – pravdou však je, že i panickou ataku mohou odstartovat různé vjemy, které nepovažujeme za důležité (mozek si však myslí něco jiného). Může to být nepříjemný zvuk, povědomý pach, ale také nahromaděný dlouhodobý stres, který vyústí právě v panickou ataku. Tyto projevy jsou mnohem silnější a intenzivnější a přepadnou člověka doslova nepřipraveného. Trvá však pouhé minuty a rychle odezní.

Jak se úzkosti a panické ataky projevují?

Projevy obou poruch se od sebe příliš neliší a jsou víceméně stejné. Jediný rozdíl je v jejich intenzitě. Nejčastějšími projevy úzkosti jsou bušení srdce, pocení, sucho v ústech, silná potřeba na záchod, nechutenství a pocity na omdlení. Panická ataka se k tomu všemu projevuje infarktovými stavy, bolestmi na hrudi (jako by vám tam ležela kovadlina), silným třesem celého těla, dušností, pocity depersonalizace a ztrátou kontroly nad vlastním tělem.

Fakt: Většina lidí má samozřejmě strach, když na sobě takové projevy pociťuje a v nejčernějších myšlenkách volají rychlou záchrannou službu. V nemocnici však po vyšetření většinou nezjistí zjevnou příčinu obtíží.

Dejte otužování šanci: Zdravotní benefity populárního koníčku oceňují i čeští vědci

Samozřejmě, že umí! Vždyť i naše maminky nám radily pořádně oblečené miminko vystrčit v zimě na balkón. Postupem času však tuto schopnost snášet ...

Co je příčinou a kdo je nejvíce ohrožen?

Prvotní příčinou je náš mozek, který určitou situaci vyhodnotí jako ohrožení na životě. Tuto situaci nejspíš už někdy zažil (třeba v dětství) a byla mu velice nepříjemná. Na takovou situaci mozek reaguje tím, že vyšle do těla signál a začne s hromaděním energie. Proč?

Bojuj, nebo uteč: Už od dob lovců mamutů v sobě máme zakořeněno, že pokud se náš mozek cítí v ohrožení, vyšle do těla signály, které by ho před případným nebezpečenstvím měly uchránit. Tělo reaguje zrychleným dýcháním, třesem, zostřenými smysly a připravuje se tedy na boj, nebo na útěk, i když mu reálně žádné nebezpečí nehrozí.

Kdo je nejvíc ohrožen?

Mnohem více tíhnou k psychickým poruchám ženy. Patří mezi ně i některé osobnostní rysy, jako je uzavřenost, ale i citlivé povahy, které hůře zvládají své emoce, Ti, kteří mají psychické poruchy v rodinné anamnéze, jakož i ti, kteří mají zdravotní problémy např. se štítnou žlázou nebo diabetem.

Jak s těmito projevy bojovat?

Prvotní myšlenkou našeho mozku je, že umíráme, máme nějakou nemoc nebo omdlíme. Druhotnou myšlenkou je, že pokud opravdu omdlíme, nikdo nám nepomůže, a ještě se ztrapníme před ostatními. V takových případech je důležité připustit si, že se opravdu jedná „pouze“ o úzkost nebo panickou ataku. U diabetika je to trochu složitější, ten se musí nejdříve přesvědčit, že je jeho glykémie v normě, protože hypoglykémie má naprosto stejné příznaky jako úzkostná porucha. Pokud je tedy váš cukr v normě, je dobré nerozvíjet černé myšlenky a spíše je brzdit:

Přijměte svoji úzkost a nebojte se, že umíráte. Odveďte své myšlenky jinam (např. kreslení, koukání na televizi) a naučte se různá dechová cvičení, která vám v takových případech mohou pomoci.

Tyto stavy jsou velmi nepříjemné a v mírnějších případech vám mohou pomoci i různá homeopatika přírodního původu. Pokud si však už nevíte rady, není žádnou ostudou vyhledat odbornou pomoc v podobě kognitivně-behaviorální terapie nebo psychiatra.

Fakt: Pamatujte na to, že v případě stresu hladina cukru velmi prudce stoupá.

Závěrem

Na závěr je dobré říct, že nic se neděje bezdůvodně, a i když můžete vnímat úzkost negativně, ona je tu z nějakého důvodu. Dává vám najevo, že je ve vašem životě něco špatně. Někdy může doslova křičet: „Zpomal, tady už se necítím dobře.“ Je tedy důležité nastavit vlastnímu životu zrcadlo, které může být mnohdy i nepříjemné, avšak potřebné! Zamyslete se nad tím, jestli jste ve své práci dlouhodobě spokojeni, jestli neprožíváte nějaký toxický vztah, nebo jestli na sebe nezapomínáte ve prospěch vaší rodiny.

Fakt: Když je ve vašem životě něco, co nekoresponduje s vaší osobností, vzniká prostor pro úzkostné a panické poruchy. Nedejte jim šanci.

Zdroje: hedepy.cz, adicare.cz, medlineplus.gov

31835

Diskuze k článku