Podzimní jídla a nápoje pro zahřátí

Nejen kalendářně, ale i teplotami nastal podzim a brzy přijde zima. Pokud vás teplé oblečení dostatečně nezahřeje a cítíte vnitřní chlad, můžete si pomoci i potravinami a různým kořením.

Podzimní jídla a nápoje pro zahřátí

Typicky zimní potravinou je zázvor, který je osvědčeným prostředkem proti nachlazení.  „Štiplavě ostrou chutí zázvoru můžete buď dochucovat jídla, nebo si uvařit zázvorový čaj, jehož účinky můžete podpořit přírodním antibiotikem – medem. Když do čaje přidáte i pár kapek citronu, získáte ideální zahřívací nápoj obohacený o vitamin C,“ radí Alena Přídová, hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE.

Zahřeje i obyčejná voda

Další nápoj, který vás krásně prohřeje, je obyčejná voda běžné pokojové teploty se špetkou skořice a plátky pomeranče. Nezapomeňte, že i v chladných dnech byste měli přijímat alespoň 1,5 litru vody. Podle Přídové z NATURHOUSE je tento nápoj je naprosto ideální, skořice vás zahřeje, současně díky své sladké chuti a vůni uspokojí vaše smysly. Pomeranč zase doplní tolik potřebný vitamin C.
Dalším kořením se silně zahřívacími účinky je chilli, kurkuma, kari, pepř, badyán, hřebíček a kmín. Můžete s nimi dochucovat pokrmy, ale zkusit je také použít do nápoje. „V našich končinách není zvykem pít teplou vodu dochucenou kořením, ale zkuste to. Uvidíte, že se skutečně vnitřně prohřejete, hydratujete a pomůžete také střevní peristaltice,“ pobízí výživová specialistka NATURHOUSE.

Podle odborníků si však dejte pozor na kávu, alkohol a jiné povzbuzující nápoje. I když první pocit může být zahřátí, pravdou je, že vás tyto nápoje budou paradoxně dehydratovat a vyčerpávat.

Po ránu povzbudí kaše

Ideální snídaní v chladné dny jsou instantní obilninové kaše bez přidaného cukru a soli. „Nejsilnější zahřívací účinky mají jáhly a pohanka. Kaši stačí zalít ohřátou vodou a dochutit třeba ovocem, oříšky nebo semínky. Vhodné jsou také goji, které díky své sladké chuti uspokojí i ty nejmlsnější jazýčky,“ říká Přídová z www.naturhouse-cz.cz.
Mnoho lidí se v chladných dnech záměrně vyhýbá mléčným výrobkům, protože mají pocit, že je ochlazují. To je ale chyba. Když si do bílého jogurtu či tvarohu dáte špetku chilli nebo skořice, energie se vyrovnají a vy své tělo obohatíte o vápník, mléčné kultury i cenné bílkoviny, navíc se skvěle zasytíte.

K zelenině a ovoci přidejte špetku koření

Stejně tak se na podzim a v zimě nemusíte vyhýbat zelenině. Zahřívací účinky má česnek, cibule a pažitka. Ze zeleniny (lilek, rajčata, paprika atd.) lze udělat pyré, podusit na kapce kvalitního oleje nebo napařit v páře a přidat špetku některého ze zahřívacích koření.
Co se ovoce týče, je to asi největší oříšek zejména v zimě a v brzkém jaru, kdy lokálního ovoce je jako šafránu. Ne každý fandí exotickému ovoci a ne každý dobře tráví syrové ovoce. Doporučení Aleny Přídové z NATURHOUSE je takové, čím pestřeji budete jíst, tím lépe pro sebe uděláte. Například typické české ovoce jako je jablko, hruška nebo švestky můžete povařit a dochutit skořicí, badyánem nebo chilli. Stačí špetka a uvidíte, jak vám za to vaše tělo poděkuje.
Jen pozor, nic se nemá přehánět! Proto ani konzumaci silně zahřívacích potravin a koření nepřehánějte. Mohl by vás bolet žaludek a začít zbytečně praskat žilky.

Recepty pro zahřátí:

Pohanková pomazánka s kváskovým chlebem

Ingredience: 100 g pohanky, 250 g tvarohu (středně tučného), česnek, petrželová nať, sůl a pepř

Uvařenou pohanku nechte vychladnout, poté vmíchejte tvaroh, prolisovaný česnek, nakrájenou petrželovou nať, sůl a trochu pepře. Podávejte na teplé tousty a případně ozdobte petrželkou.

Výživové hodnoty na 1 porci: 133 kcal
Bílkoviny: 47 %
Sacharidy: 45 %
Tuky: 8 %

Zeleninové placičky s lososem

Ingredience na placičky: 60 g mrkve, 200 g cukety, 1 střední brambor, 60 g bio cizrny, česnek, sůl, pepř, olej
Ingredience na rybu: plátek lososa, koření na ryby, sůl, olej, limetka
Ingredience na dip: bílý jogurt do 3 % tuku, česnek, kari

Zeleninu nastrouhejte, osolte, opepřete, přidejte prolisovaný česnek a směs zahustěte cizrnou. Vytvořené placičky (cca 8 ks) opečte na pánvi nebo v troubě na pečícím papíru. Rybu osolte, posypte kořením na ryby a orestujeme na oleji. Na talíři pokapejte limetkovou šťávou a ozdobte nakrájenými plátky limetky.

Jogurtový dip:
Bílý jogurt ochuťte prolisovaným česnekem a kari kořením. Placičky a rybu přelijte jogurtovým dipem.

Výživové hodnoty na 1 porci: 546 kcal
Bílkoviny: 41 %
Sacharidy: 27 %
Tuky: 32 %

Zdroj: NATURHOUSE

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na