Naučte své děti správně stolovat

Mnozí rodiče dělají skvělou práci, pokud jde o základy rodičovství. Projevují dětem svou lásku, starají se o jejich materiální zabezpečení a fandí při jejich dětských sportovních a akademických úspěších. Ale pro skutečně zdravé a šťastné dítě, je třeba udělat ještě o něco víc - naučit děti správně jíst.

Naučte své děti správně stolovat

Současný pohled na výživu a stravování je hlavně materialistický. Zkoumáme především množství, které je třeba dle norem předložit, abychom byli sytí. V lepším případě zkoumáme kvalitu potravin a skladbu jídla podle obsahu jednotlivých složek minerálů, vitamínů, tuků, bílkovin. Někteří se naučili preferovat suroviny ve formě BIO. Je to však stále jen částečný pohled na stravování.

Aby nemělo hlad…

Hlad je také něco, co se s jídlem přímo snoubí. Bez pocitu hladu bychom neměli z jídla ten správný požitek. To platí především u dětí. Někdy se zdá, že nejdůležitější součástí v péči o děti je – aby nemělo hlad. Je mu stále něco nabízeno, vždy je něco sladkého po ruce. Nabízením potravy se zástupně řeší každá krizová situace, a tím může dojít k přejídání, respektive překrmování.

Uspokojování potřeby jídla se ale může stát pro nás i pro dítě chvílí pohody s klidným příjemným prožitkem, jestliže všemu věnujeme dostatečný čas. Upravenost tabule, nehlučné prostředí, nepřipuštění si spěchu a uklidnění před společným začátkem jídla k tomu určitě patří. To vše dítě přirozeně vnímá, následně ocení a nakonec se to stane jeho nezbytnou potřebou.

Společné stolování je dnes vzácné

Pro malé účastníky stolování je důležitý především příklad a kázeň dospělých, také spoluúčast na přípravě stravy a například prostření stolu zvedá jeho sebevědomí. Předávání tajemství přípravy jídla patří k odvěkým rodovým zvykům. Je jedním z důležitých mezigeneračních pout, která jsou v současné civilizační emancipaci mnohostranně oslabována.

Význam stolování pro soudržnost rodiny je prověřena dlouhým vývojem, kdy se mnohostranně propojují vztahy, ujasňují se postoje a hierarchie v rodině. Zvlášť pro děti je důležité tyto vztahy přijímat a respektovat. To co dříve vyvěralo z tradovaných zákonitostí, o který nebylo potřeba ani mluvit a jakkoliv zdůvodňovat, je dnes nutné znovu záměrně vytvářet. Zavedené zvyklosti mají být přijímány všemi účastníky a nemají se příliš často a bezdůvodně měněny. Pro dětské vnímání to činí rodinou situaci přehlednější a přijatelnější.

Dnes je velkou vzácností když se může rodina sejít kolem stolu v kompletní sestavě alespoň jedenkrát denně, a to ještě vše probíhá spíše chaoticky, ve spěchu a bez potřebného uklidnění. Proto se vztah dnešních dětí přeměnil spíše na nepříjemnou povinnost, nebo na jakýsi vedlejší způsob sebeuspokojení.

Děti se učí od ostatních u stolu

Jakmile si tohle všechno uvědomíme a budeme s tím chtít něco udělat, musíme začít plánovat den a nezbytné činnosti tak, abychom umožňovali pět klidných chvil pro dítě i celý zbytek rodiny. Pokud nemůže být při jídle celá rodina, je důležité, aby s dítětem jedla alespoň jedna osoba, kdy má pak možnost učit se respektovat potřeby ostatních, případně rozdílnost porcí.
Těžkým problémem bývá pro malé strávníky vyčkat společného začátku jídla, kdy už lákavý talíř bývá před jeho očima a hlad dostává oporu ve smyslových vjemech. Praxe např. ve waldorfských školkách dokazuje, že se tomu malé děti naučí vždy následováním příkladu kolem sebe.

Nejčastější zlozvyky z domu

Doma také můžeme nevědomky zakládat řadu zlozvyků, které mu mohou komplikovat nejen vztah k jídlu a zdravé trávení, ale vedou ke společenské devalvaci. Mezi nepěkné a dalekosáhlé škodlivé nešvary patří to, že dítě nevydrží sedět u stolu po dobu jídla. To můžeme zavinit krmením při hře nebo sledování televize. Někdy se rodiče domnívají, že by se jinak dítě nenajedlo a trpělo by hladem. Navyknou si, že jejich svévole dostává přednost a mít právo požadovat, aby se mu ostatní podřídili. Také se může stát mimoděčný příjem potravy při hře zakořeněným návykem a dítě nerozezná, kdy už má dost. To může být první krok k budoucí obezitě.
Jsou mimořádné situace, kdy stravování dítěte nejde řešit správným způsobem, a musíme se uchýlit k náhradní formě. Potom bychom se měli co nejdříve vrátit do správných kolejí, které jsme dítěti dlouhodobým návykem vytvořili.

Ladislava Kankrlíková

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na