HemaGel Banner

Jsou sýry nepřáteli diabetiků? Pokud si vyberete správně, mohou vám i prospět

Jsou sýry nepřáteli diabetiků? Pokud si vyberete správně, mohou vám i prospět
Pokud si chcete vychutnat sýry při diabetu, podávejte je se zeleninou, která dodá tělu potřebnou vlákninu a zároveň nezvýší váš kalorický příjem. Zdroj: Shutterstock

Sýry jsou poměrně kalorické, a proto mohou být diskutované jako méně vhodná potravina pro diabetiky. Existují však i takové druhy, které si mohou lidé s cukrovkou vychutnat! A nemusí se u jejich konzumace obávat o hladinu glykémie. Stačí jen vědět, které to jsou. Poradíme vám, na které vsadit!

Lidé s cukrovkou potřebují pestrou a vyváženou stravu. Sýrů se bát opravdu nemusí. Jen je důležité konzumovat s nimi dostatečné množství rostlinné stravy bohaté na nenasycené tuky.

Na co si dát pozor, pokud chcete jíst sýry při diabetu

Pokud se léčíte s cukrovkou, je vhodnější spíše příležitostná konzumace sýrů. Hlavně u diabetu II. typu byste si měli hlídat malé porce, jíst druhy, které nejsou bohaté na kalorie a používat sýry z větší míry jako dochucovadla, protože mají vysoký obsah nasycených tuků. Pohlídejte si také denní příjem soli, příliš vysoký podíl ve stravě může vést ke zvýšení krevního tlaku. Některé druhy sýrů jsou na sůl opravdu bohaté. Určitě byste se měli vyhnout oblíbeným taveným sýrům.

Sýry se obecně řadí do potravin s nižším glykemickým indexem, pokud je tedy nebudete kombinovat s jídlem, které zvýší hladinu cukru v krvi, nemusíte se bát problémů.

Miso jako prospěšná potravina u diabetu. Proč sáhnout po tradiční asijské sójové pastě?

Účinky misa byly zkoumány výživovými odborníky a také lékaři zaměřujícími se na prevenci onkologických onemocnění. Překvapivé výsledky výzkumů ...

Co na sýry při diabetu říkají výzkumy?

Sýry jsou dobrým zdrojem živočišných proteinů. Podle některých studií jsou nízkotučné sýry a ty, které obsahují střední zastoupení tuků, schopny působit preventivně proti vzniku diabetu II. typu a podpoří i zlepšení citlivosti těla na inzulín. Ale vzhledem k různosti výzkumných metod se objevují také studie, které ve vztahu k diabetu nevykreslují mléčné výrobky zrovna příznivě. Jedna taková se zaobírala jejich možným vlivem na vznik metabolického syndromu (do kterého patří více onemocnění včetně nadváhy a zvýšeného rizika srdečních onemocnění). Vědci konkrétně zjistili, že s vyšší konzumací tučných mléčných výrobků stoupá právě riziko jeho vzniku.

Jiné studie ale výše uvedené výsledky nepotvrdily. Ty naopak prokázaly, že lidé, kteří jedli probiotické mléčné výrobky, měli snížené riziko vzniku diabetu II. typu. Takže primárně nejde o to, jestli produkty z mléka jíst nebo nejíst, ale zaměřit se spíše na jejich druh a to, co může daný produkt nabídnout z nutričního pohledu.

Rooibos nabídne pestré využití v kuchyni i kosmetice. Pro diabetiky je dle vědců ideální!

Rooibos je zajímavý nejen co se týče chuti, ale i možností, jak s ním pracovat v pleťové péči. Působí jako silný antioxidant a napomáhá chránit ...

Jaké sýry vybrat, pokud se léčíte s cukrovkou?

Nechcete přijít o skvělou chuť sýrů? Pak sáhněte po těch, které mají nižší obsah tuku. Pochutnáte si a zároveň snížíte kalorickou zátěž těla. Některé z nich dokonce pomohou vašemu zažívání. V rámci vyváženého jídelníčku zkuste třeba rostlinné varianty. Obměníte tak své chuťové zážitky. A nyní již pár konkrétních tipů do praxe:

  • Dejte si mozzarellu např. na low carb pizze, s bazalkou, olivovým olejem, rajčaty a opečeným bezlepkovým chlebem.

  • Pochutnejte si na sýru cottage nebo gervais – oba druhy jsou diabetikům přátelské.

  • Připravte si svačinku s tvarohovými sýry (kozím, ovčím), sýrem ricotta, goudou nebo čedarem – poslední dva druhy jsou zejména dobrými zdroji prospěšných probiotik. Také pomáhají účinně snížit riziko projevů zánětu u diabetu II. typu. Bifidobakterie používané při výrobě goudy a čedaru jsou dokonce prospěšné i pro zdraví vašich střev.

  • Zamlsat si pak můžete například i s chutnými dia dezerty z ricotty.

Doporučení na závěr: Vyhněte se raději řeckému sýru Halloumi (obsahuje hodně soli) a také sýrovým nitím i dalším poměrně dost slaným druhům sýra.

Zdroj: ncbi.nlm.nih.gov, healthline.com, sciencedirect.com

13372

Diskuze k článku