Automobilový závodník Miguel Paludo: „Ani závody mou glykemii nerozhází“

Automobilový závodník Miguel Paludo: „Ani závody mou glykemii nerozhází“

Pro kariéru automobilového závodníka se pevně rozhodl už jako malý kluk - stejně jako mnoho dalších dětí. V jeho případě však dětské přání neustoupilo pozdější „rozumnější“ volbě. Brazilec Miguel Paludo (35) je jeden z mála lidí, kteří si dokázali jít za svým snem bez ohledu na překážky, které jim život do cesty postavil.

Jak vnímá diabetes člověk, který se řítí životem 200kilometrovou rychlostí a opakovaně prožívá děsivé automobilové bouračky, ve kterých jde o život? „Nikdy jsem na diabetes nebyl naštvaný, ani a něj nemyslím jako na něco špatného, protože je to věc, která se dá zvládnout,“ říká pětatřicetiletý Miguel Paludo, který je pověstný svou „chladnou hlavou“. S diabetem žije od 21 let a nikdo ho ani nenapadlo, že by byl překážkou v jeho kariéře.

Brazilský mistr Porsche GT3

Miguel začal závodit ve 14 letech na motokárách, později přešel s bratrem Danielem na regionální automobilové závody a postupně se probojoval až k pětinásobnému vítězství v brazilské sérii Porsche GT3. S jedním vítězstvím má spojenou i svatbu. „Řekl jsem tehdy své dívce Patricii, že když vyhraju, vezmu si ji,“ vzpomíná Paludo. O ruku ji požádal ještě na závodním okruhu přímo při vítězném rozhovoru s novináři.

V životě máte jen jednu šanci

O rok později učinil další velké rozhodnutí. Přestěhoval se do USA, aby mohl nastartovat kariéru v závodech NASCAR Camping World Truck Series. „Víte, máte v životě jen jednu šanci. Věděl jsem, že pokud to neudělám, už se to nestane nikdy,“ vysvětlil Miguel. Závodní série NASCAR je legenda, která má miliony fanoušků a sedmdesátiletou historii. Jezdí se na oválu s vysokými mantinely až jiskry a plechy vozů létají kolem. V říjnu roku 2013 v Alabamě se Miguel Paludo v poslední zatáčce dostal do hromadné havárie 12 aut. Ve svém autě vyletěl do vzduchu, a obrátil se o 360 stupňů. Hlavou dolů proletěl asi 200 metrů. Po dopadu mu začal hořet motor. Z auta však včas vylezl a vyvázl bez větší újmy na zdraví. Většina jezdců z havarovaných aut se nechala ošetřit ještě na závodním okruhu a druhý den už opět seděla v autech.

Závody mu glykemie nerozhází

Dalo by se očekávat že při tomto adrenalinovém sportu bude Paludova křivka glykemie připomínat Himaláje, ale skutečnost překvapí. Paludo totiž i za těchto podmínek dokáže zůstat klidný a soustředěný. „Závody příliš neovlivňují moje hodnoty cukru, protože zůstávám v klidu,“ tvrdí.

Hladinu cukru si kontroluje šestkrát až osmkrát denně. Zveřejnil i výsledky svého glykovaného hemoglobinu (HbA1c), který má 47 mmol/mol. Denně si aplikuje dlouhodobě působící inzulin ráno a pak v sedm večer. Přes den si podle potřeby doplňuje krátkodobě působící inzulin.

Běžný den automobilového závodníka s diabetem

* Ráno: Hned po probuzení si zkontroluje glykemii.

* Snídaně: Připraví si kávu a vyváženou kombinaci bílkovin, sacharidů a tuků (např. sendvič s masem a lehkým smetanovým sýrem).

* Poledne: Opět si zkontroluje glykemii.

* Oběd: „V den, kdy mám závod, neobědvám, nemám ani hlad,“ přiznává Paludo. Kombinace vydatného jídla a závodů by mu způsobila bolest žaludku. Namísto jídla mu stabilní hladinu glukózy pomáhá udržet nápoj Gatorade. Během tréninkových dnů oběd samozřejmě nevynechává.

* Bezprostředně před závodem: Paludo se ujistí, že jeho glykemie je v bezpečném rozmezí dřív, než nastoupí do vozu. Snaží se udržet svou hladinu cukru vyšší než normálně, aby snížil riziko hypoglemie. Pokud je hodnota příliš nízká, zvedne ji s pomocí nápojů nebo cereální tyčinky.

* Během závodu: Když Miguel je v závodě, nad diabetem už nepřemýšlí. „Když závodím, musím se soustředit na 100 procent, nemám čas myslet na cukrovku,“ vysvětluje.

* Po závodě: Znovu si zkontroluje hladinu glykemie, aby se ujistil, že během jízdy příliš neklesla. Během typického závodního dne se jeho hladina cukru v krvi po dojetí do cíle pohybuje v rozmezí 6,6 – 12,2 mmol/l.

* Pozdní odpoledne: Přichází další kontrola glykemie.

* Večeře: V tréninkové dny si dopřeje vyváženou večeři. Mnohé ze závodů se ale konají až kolem 20 hodiny a před nimi Miguel nevečeří, jen popíjí Gatorade.

* Před spaním: Ještě jednou si zkontroluje glykemii.

* V průběhu noci: Protože ví, že hladina glykemie mu v noci často klesá, nastaví si budíček na třetí až čtvrtou hodinu ráno, aby se přeměřil. Pokud měl předchozí den hodně náročný a více fyzicky námahavý, kontroluje se raději 2x za noc.

Na závodech je těžké sehnat zdravé jídlo

Čas strávený v sedě za volantem kompenzuje Paludo během. Denně naběhá téměř 5 km a účastní se půlmaratonů jen tak pro zábavu. „Když běhám, nepotřebuji někdy žádné bolusy celý den,“ říká.

Tvrdě pracuje, aby si udržel nízké hladiny glykemie nejen cvičením, ale i jídelníčkem. „Má žena i já jíme dost zdravě. Když vaří, potřebuji méně inzulinu než obvykle,“ pochvaluje si Paludo, který se  drží salátů, steaků se zeleninou a rýží. On i jeho žena jsou také velcí fanoušci sushi. Naopak se snaží vyhýbat těstovinám a bílému pečivu. Zato si rád dopřeje zmrzlinu. Během závodů, se ale často nemůže stravovat podle svých představ: „Je dost těžké sehnat na závodní dráze zdravé jídlo. Někdy nemám jinou možnost, než jíst hamburgery. Pokud však závodíte 25 týdnů za rok, je to asi půl roku nezdravého jídla a to už není dobře.“

Cukrovka v rodině podruhé

Paludo má i další důvod, proč nezanedbávat svůj životní styl. Je jím jeho sedmiletý syn Oliver, kterému lékaři diagnostikovali cukrovku v pouhých osmi měsících. „Ollie byl v té době snad stejně velký jako jeho inzulinová pumpa. Vzpomínám si, jak jsem se ptal, proč si s Patricií musíme projít touto bolestí tak brzy, když je ještě tak malý. Přešly dny a roky a dnes jsem na nás moc hrdý – na celou rodinu. Společně jsme silnější,“ napsal Paludo k letošníu Dni diabetu na svůj Facebook.

Předává odvahu žít podle svých představ

Svému Oliverovi i mnoha dalším dětem s diabetem chce Michuel jít příkladem a ukázat, že diabetes nikoho nedefinuje a že se za něj nikdo nemusí stydět. Často vystupuje na veřejnosti, navštěvuje děti na dia-táborech, trpělivě zodpovídá jejich otázky a předává jim odvahu žít život s diabetem podle jejich představ. Pouští se i do různých akcí, které mají diabetes zviditelnit. V roce 2012 si například nechal závodní vůz přestříkat namodro u příležitosti Světového dne diabetu. Stal se také členem Mezinárodní diabetologické federace (IDF), kde působí jako první zástupce Jižní Ameriky.

Po sedmi sezónách v závodech NASCAR, se v roce 2015 vrátil k seriálu závodů Porsche GT3. Jeho úspěchy a životní pouť můžete sledovat na Facebooku (www.facebook.com/miguelpaludo).

422

Zdroj fotografie: Shutterstock, není-li uvedeno

Zdroj informací: archivní číslo časopisu DIAstyl, není-li uveden jiný

Diskuze k článku