Nadměrná plynatost umí potrápit. Příčinou může být strava, ale i nemoci jako cukrovka nebo celiakie

Nadměrná plynatost umí potrápit. Příčinou může být strava, ale i nemoci jako cukrovka nebo celiakie
Reflux jícnu je častou komplikací u cukrovky Zdroj: Drazen Zigic/Freepik

Každý z nás už asi někdy zažil společenské faux pas a při té vzpomínce se červená ještě dnes. Unikání plynů je pro nás tabu, ačkoliv je běžnou součástí našeho života. Nadměrné nadýmání se dá primárně řešit úpravou jídelníčku a životního stylu. Pokud je ale příliš časté nebo je spojeno s velkými bolestmi břicha, je na místě obrátit se na lékaře, který pomůže zjistit, zda za plynatostí nestojí nějaké onemocnění, jako je diabetes, celiakie nebo Crohnova choroba.

Nadměrná plynatost je poměrně běžný jev a může se vyskytnout u každého jedince, zejména v důsledku stravovacího chování.

Dvacetkrát denně je ještě v normě

Tvorba plynů v těle a jejich vylučování je přirozený proces. Ve střevech dospělého člověka denně vznikne 0,6–1,8 litru plynů. Vylučovaný plyn se skládá především z dusíku (20–90 %), dále z oxidu uhličitého (10–30 %), vodíku (0–50 %),  kyslíku (cca 10 %) a metanu (cca 10 %). Jde na jedné straně o plyn exogenní, tedy spolykaný vzduch při jídle, a na straně druhé o plyn endogenní, který vzniká v důsledku činnosti bakteriální flóry. Běžná četnost unikání plynu je 20× denně. Vyšší počet úniků – takzvaný meteorismus – může mít na svědomí:

  • nevhodná strava,
  • konzumace některých umělých sladidel,
  • žvýkání žvýkačky,
  • hltání a mluvení při jídle,
  • stres,
  • kouření,
  • uvolněná zubní náhrada,
  • nedostatek pohybu,
  • některá onemocnění.

Diabetik Tom Hanks se ohrazuje proti umělé inteligenci. Zneužila jeho podobu a hlas k reklamě

Před týdnem se na instagramovém profilu Toma Hankse objevil nový příspěvek: „Pozor! Na internetu koluje video, na kterém moje AI verze propaguje ...

Příčinou meteorismu může být diabetes, dráždivý tračník i intolerance laktózy či lepku

Pokud trpíte nadměrným nadýmáním a ani postupnou změnou jídelníčku a svých stravovacích zvyklostí se vám nepodaří plynatost omezit, případně si povšimnete nějakých abnormalit s trávením, je vhodné obrátit se na gastroenterologa, aby určil příčinu problému. Zdravotních příčin může být hned několik:

  • Syndrom dráždivého tračníku: Pacienti splňující diagnostický kontrolní seznam pro syndrom dráždivého tračníku často trpí bolestmi v dolních úrovních břišní dutiny. Je důležité, aby u nich byly identifikovány potraviny, které působí jako „spouštěč“.
  • Intolerance laktózy: Jde o neschopnost trávit laktózu, tedy cukr obsažený v mléce a mléčných výrobcích. Pokud vyhýbání se mléku a produktům z mléka vede ke zmírnění nadměrné plynatosti, může se u vás jednat právě o nesnášenlivost laktózy.
  • Celiakie: Jde o neschopnost strávit lepek, tedy obilnou bílkovinu. Důsledkem jsou problémy v tenkém střevě, a to včetně průjmů a možného snížení schopnosti vstřebávat živiny.
  • Syndrom bakteriálního přerůstání do tenkého střeva (SIBO): Jde o bakteriální nerovnováhu ve střevech, která se projevuje právě nadměrným nadýmáním, únavou a také nedostatkem červených krvinek. Je častou komplikací po břišních operacích a může souviset s některými nemocemi, jako je cukrovka, Parkinsonova nemoc, Crohnova choroba či onemocnění jater.
  • Rakovina tlustého střeva: Nadměrná plynatost může být jedním z příznaků nádorového onemocnění tlustého střeva.

Snídejte dřív, ovlivníte tak pravděpodobnost vzniku cukrovky, zjistili vědci

Snídaně je grunt, říkávaly naše babičky. A měly pravdu. Snídaně je nejdůležitějším jídlem dne, které není radno podceňovat. Tělo potřebuje po ...

První pomoc při nadměrném nadýmání

Než se vydáte k lékaři, zkuste zjistit, zda za vaším problémem nejsou problematické stravovací návyky, sedavý životní styl nebo nevhodná strava, a pokud ano, pokuste se tyto spouštěče nadměrné plynatosti vyřešit:

  1. Omezte ve svém jídelníčku potraviny s velkým množstvím nevstřebatelných sacharidů (například květák, brokolici, luštěniny, sušené švestky, hrušky, růžičkovou kapustu, jablka).
  2. Snižte příjem mléčných výrobků.
  3. Dodržujte pitný režim, zejména v případě, kdy konzumujete jídla bohatá na vlákninu.
  4. Nepijte sycené nápoje.
  5. Při vaření solte velmi umírněně.
  6. Umělá sladidla založená na nestravitelném sorbitolu nahraďte například xylitolem, který je vhodný i pro diabetiky.
  7. Zařaďte do jídelníčku bylinky, zejména fenykl, kmín, majoránku, oregano, tymián, bazalku, zázvor a koriandr.
  8. Doplňte do svého jídelníčku probiotika, ať už v podobě přírodních přátelských bakterií v potravinách, jako jsou jogurty či kysané zelí, nebo ve formě probiotických tablet z lékárny.
  9. Změňte způsob, jakým jíte. Nehltejte, nemluvte při jídle, přestaňte žvýkat žvýkačky a pokuste se přestat kouřit. Tím posledním zlepšíte nejen své trávení, ale celkově prospějete svému tělu.
  10. Začněte se více hýbat – tím zlepšíte i střevní peristaltiku.
  11. Pokud nosíte zubní náhradu, navštivte zubního lékaře a zjistěte, zda správně sedí.

Pokud nic z těchto rad nepomáhá a nadměrná plynatost přetrvává, případně je spojená s velkými bolestmi břicha, zácpou, průjmem či krví ve stolici, je na místě obrátit se na lékaře a zjistit, zda se za vaším problémem neskrývá některé z onemocnění.

Zdroj: everydayhealth.com, ncbi.nlm.nih.gov/6363527, ncbi.nlm.nih.gov/21434778, vitalion.cz

Foto: Drazen Zigic/Freepik

14002

Diskuze k článku