Zvýšený LDL cholesterol ohrožuje i diabetiky. Dá se snížit pomocí vyvážené stravy

Jistě jste se za svůj život setkali s termínem špatný cholesterol. Odborně je nazýván jako LDL. Když je jeho hladina vyšší, může to nebývale škodit zdraví a představovat například riziko vzniku infarktu myokardu, mrtvice nebo arteritidy dolních končetin. Diabetici by měli být v tomto ohledu obzvlášť obezřetní a zodpovědní ke svému zdraví. Jsou totiž komplikacemi ohroženi daleko více než ostatní.

Zvýšený LDL cholesterol ohrožuje i diabetiky. Dá se snížit pomocí vyvážené stravy
Zvýšený LDL cholesterol může vést také ke kardiovaskulárním potížím Zdroj: Shutterstock

Strava hraje u diabetika velkou roli, výkyvy v její vyváženosti mohou přivodit mnoho nepříjemných zdravotních problémů. Je to proto také vyvážený jídelníček, který může výrazně pomoci k redukci vysokého LDL cholesterolu.

„Dobrý“ versus „špatný“ cholesterol

Cholesterol je nezbytný pro tvorbu a udržení dobrého stavu buňkových membrán v lidském těle a hraje roli při syntéze určitých hormonů. Většina cholesterolu potřebného pro tělo je produkována játry, zatímco jeho zbytek je dodáván do organismu pomocí potravy. Neexistují dvě molekuly cholesterolu, ale spíše můžeme mluvit o dvou proteinech, které jsou odpovědné za jeho transport v těle krví. Jak se vlastně určuje „dobrý“ a „špatný“ cholesterol?

  • Lipoproteiny s vysokou hustotou (HDL) odpovídají definici „dobrého“ cholesterolu. Jejich úlohou je zabránit tvorbě aterosklerotických plátů na stěnách tepen. Přivádějí přebytečný cholesterol nahromaděný v orgánech do jater, aby jimi mohl být vyloučen.

  • Lipoproteiny s nízkou hustotou (LDL) jsou označovány jako „špatný“ cholesterol. Na rozdíl od HDL distribuují tyto proteiny přebytečný cholesterol do různých orgánů, což podporuje ukládání lipidů na stěnách tepen, a tím i výskyt aterosklerotických plátů.

    Léčíte se s diabetem II. typu? Medicinální houba Cordyceps vám může prospět, tvrdí studie

    Cordyceps neboli housenice čínská se používá jako jeden z elixírů mládí. Pokud jej chcete užívat, zaměřte se na jeho kvalitu. Mnoho napoví cena i ...

Co může za vysoké hodnoty LDL cholesterolu?

Zvýšený LDL cholesterol je prvotně spojený s nezdravým životním stylem. Do rizikových faktorů patří kouření, přílišné pití alkoholu, sedavé zaměstnání, nedostatek pohybu a také nevhodně sestavený jídelníček. Typická česká kuchyně bohužel nahrává vysokým hladinám špatného cholesterolu v krvi více, než je zdrávo. Potřebujete-li vědět, jak je na tom s LDL cholesterolem váš organismus, zeptejte se na jeho hodnoty svého ošetřujícího lékaře, který obvykle dle potřeby provádí krevní test (odběr krve nalačno). Děje se tak zejména u rizikových pacientů v rámci prevence. Rozvoj hypercholesterolémie (vysokých hodnot LDL cholesterolu) je totiž velmi nenápadný a nezpůsobuje žádné viditelné potíže.

Pupalkový olej je skvělým doplňkem stravy zejména pro diabetičky. Pomáhá snížit projevy neuropatie

Pupalkový olej je jednou ze skvělých kosmetických ingrediencí. Jako součást potravinových doplňků představuje silného pomocníka pro zlepšení ...

Jak snížit špatný cholesterol ve stravě?

Velmi dobrým příkladem toho, jak jíst, pokud chcete snížit hladiny špatného cholesterolu v krvi, je středomořská strava. Je také velmi prospěšná diabetikům. Jejími silnými stránkami jsou čerstvé ovoce a zelenina, olivy, olivový olej, ryby. Vhodné je pak umírnění se v konzumaci červeného masa a vyhýbání se alkoholu. Vyvážená strava je zkrátka základ úspěchu. A co dalšího pro sebe můžete udělat?

  • Jezte hodně listové a syrové zeleniny (alespoň jednu porci ke každému hlavnímu jídlu denně) a vhodné ovoce (borůvky, jahody, maliny a další s nízkým glykemickým indexem).
  • Omezte škodlivé nasycené tuky. K vaření používejte rostlinné oleje (slunečnicový, olivový). Vyhněte se tvrdým margarínům, palmovým olejům. Omezte příjem nasycených tuků živočišného původu: vyhýbejte se máslu, smetaně, tučnému masu, hutným sýrům, pečivu, pečivu, slaným koláčům a pizzám, které často obsahují velké množství tuku.
  • Večer jezte lehce a střídmě, játra totiž produkují cholesterol v noci.
  • Jezte ryby alespoň dvakrát týdně.
  • Vyhýbejte se prefabrikátům, vařte si raději doma z čerstvých surovin a bylinek.
  • Zlepšete návyky spojené s fyzickou aktivitou, choďte na procházky nebo jezděte na rotopedu.
  • Posilujte duševní zdraví, třeba pomocí aromaterapie.

Zdroje: ncbi.nlm.nih.gov, nhs.uk, webmd.com