Znáte triky obchodníků? Nenechte se nachytat!

Každý z nás si myslí, že se sám rozhoduje, co, kdy a kde koupí. Ale opak je pravdou. Chování zákazníků zkoumají týmy a obchodníci rádi zaplatí za doporučené obchodní strategie, které jim zvýší obraty. Když budete triky obchodníků znát, nenecháte se tak snadno nachytat.

Znáte triky obchodníků? Nenechte se nachytat!

Bloudíte v obchodě? Přesně o to jim jde!

Základní potraviny, které konzumujete každý den, např. pečivo, nápoje, zelenina nebo mléčné výrobky, jsou v obchodech umísťovány v nejvzdálenějších místech. Než je tedy nakoupíte, musíte projít kolem plných regálů cukrovinek, masných výrobků, slaných pochutin, alkoholu i drogerie. Čas od času při nákupu zjistíte, že jsou potraviny přestěhovány a musíte je hledat. V lepším případě jsou přestěhovány do jiných regálů. Tím jste opět nuceni hledat a procházet celým obchodem. Obvykle pak jdete i do těch míst, kam byste obvykle ani nešli.

Takto se zvyšuje cena nákupu

Nejlevnější zboží je většinou umístěno ve spodních regálech, zatímco drahé je na úrovni našich očí.
Výrobky, které je třeba prodat, jsou umístěny na koncích nebo začátcích regálů tak, aby na ně bylo vidět ze všech stran. Mají vyvolat pocit, že se jedná o mimořádnou nabídku.
Dražší zboží je umísťováno po pravé straně – praváci věnují pravé straně větší pozornost.
Ve velkých hyper- a supermarketech jsou časté i obvyklé ochutnávky různých potravin.

Zrcadla, světla a hra barev

Zrcadla mají v obchodech svůj význam. U mléčných výrobků zvýrazňují bohatost nabídky, u textilního zboží ve zkušebních kabinách mají za úkol zeštíhlovat.
Světlo má při prodeji také nezastupitelnou úlohu. Dobře nasvícené zboží upoutá větší pozornost, a tím se předpokládá, že si zákazník zboží dá do košíku. Maso i uzeniny vypadají velmi pěkné a šťavnaté, i když nejlepší časy už mají za sebou.
Ani barvy nejsou vybrány náhodně. Hnědá barva působí depresivně, růžová je obvykle v cukrárnách, červená vyvolává chuť k jídlu. U luxusního zboží najdeme většinou studené barvy a do výloh se hodí teplé barvy. Modrá barva působí dojmem solidnosti.

Zůstaňte u nás co nejdéle

V obchodech bývá příjemně teplo, hraje tichá hudba, zákazníky tedy nic nenutí s nákupem spěchat, a tím pádem v obchodech a obchodních centrech tráví celé rodiny celé dny, namísto toho aby byly v přírodě.
Všimli jste si, že v obchodech byly vyměněné malé nákupní košíky a vozíky za velké? Tři věci v košíku působí jako malý nákup, proto máte potřebu nakupovat více. Nejenom v letácích, ale i na košících jsou umístěny informace o výhodném nákupu.

Snaha ušetřit se nemusí vyplatit

Dneska už většina obchodů nabízí možnost věrnostní karty. Za nákup se získávají body, které lze případně s doplatkem vyměnit za zboží či získat slevu. Cena u tohoto zboží bývá obvykle vyšší, než je cena obvyklá, takže často tímto způsobem kupujeme zboží za cenu, za kterou bychom ho nakoupili kdekoliv jinde i bez věrnostní karty.
Více než polovina spotřebitelů sleduje letáky a nakupuje podle nich. Je pochopitelné, že se každý snaží ušetřit. Ale lze ušetřit, když budete nakupovat v několika obchodech podle letáků, a přitom vždy něco k tomu? Přemýšlíte, zda je skutečně velké balení nebo 2+1 zdarma tak výhodné? Čas od času bychom měli reálně porovnat ceny. A to nemluvě o času stráveném na cestách a v obchodech.

Jak odolat trikům a nakoupit jen to potřebné:

  • Mějte sepsaný seznam nákupu.
  • Vezměte si hotovost na předpokládaný nákup, platební kartu nechte doma. Platební karty svádějí k pocitu, že si můžeme koupit cokoliv.
  • Při dražších nákupech si zjistěte ceny ve specializovaných prodejnách.
  • Nakupovat choďte najezení. Nebudete mít potřebu kupovat si jídlo na cestu.
  • Na nákup jděte ráno, kdy budete mít více síly odolat různým lákadlům. Jděte přímo k regálům, kde budete nakupovat. Nemusíte procházet celý obchod.
  • Pozor na lákadla u pokladen, kde jsou umístěny převážně pochutiny zaměřené na děti, a nejenom rodič neodolá při čekání před placením.
  • Nakupujte s rozmyslem. Při nákupu zvažte, zda to dané zboží opravdu potřebujete. I pro osobu s diabetem je lepší koupit menší, ale kvalitnější potraviny či dárek. Pokud zákazníci budou hojně nakupovat v „marketech“, nebudou mít malé obchody šanci přežít.
Diskuze k článku

1
Komentujte

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Daniela Recent comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Daniela
Host
Daniela

Já nakupuji většinu dárků na internetu, abych na to měla klid. Některé dárky mám už z léta, takže tam tolik nehrozí to, že by byly věci zdražené. Ještě jsem chtěla dceři koupit pokladničku https://hrackyzadobrekacky.cz/detsky-pokoj/detska-pokladna-se-zvuky-a-svetly-37eg . Ráda si hraje s mojí peněženkou, tak teď bude mít vlastní pokladničku s penězi, se kterými si bude moct hrát.