Znáte plod hruškovce přelahodného? Z vyhlášeného ovoce vyzkoušejte upéct třeba čokoládové brownie

Znáte plod hruškovce přelahodného? Z vyhlášeného ovoce vyzkoušejte upéct třeba čokoládové brownie
Avokádové brownie se bude skvěle doplňovat s čerstvým ovocem. Zdroj: Shutterstock

Pod neznámým názvem hruškovce přelahodného se skrývá obyčejně neobyčejné avokádo, které řadíme na přední příčky nejzdravějších potravin vůbec. Jeho sympaticky nevtíravá chuť by měla patřit právě k těm, které obohatí i váš jídelníček. Vyzkoušejte ho v receptu s čokoládou!

Avokádo si zamilujete z mnoha důvodů. Tím prvním bude jeho chuť a variabilita v kuchyni, tím druhým budou pozoruhodné benefity, mezi které řadíme normální funkci kardiovaskulárního systému, lepší zrak a redukci břišního tuku. K tomu všemu má plod hruškovce přelahodného i nízký glykemický index, díky čemuž je vhodný i pro diabetiky.

Afrodiziakální ovoce z Mexika

Tato plodina je více než deset tisíc let stará a pochází z oblasti Střední Ameriky, kde ji místní využívali pro své benefity a afrodiziakální účinky – do Evropy ji přivezli Španělé v 16. století. Na povrchu má tmavou drsnou slupku, která v sobě skrývá zelenou dužinu a velkou pecku.

Zajímavost: Avokádo má několik odrůd, u nás je nejdostupnější odrůda Hass. 

Je avokádo ovocem, nebo zeleninou? To jsou spory, které slýchávám velmi často (stejně tomu je i u rajčat nebo melounu). Jisté je, že na ovoce obsahuje netypicky velké množství mastných kyselin a bílkovin. Také má velmi málo cukrů (např. má až 13× méně cukrů než kiwi, přitom však dvojnásobné množství vlákniny). 

Zdravotní benefity

Tohle malé ovoce, připomínající tvarem hrušku, obsahuje snad nejvíce prospěšných zdravých tuků, které v jídelníčku můžete získat. Více než 63 % tuku v avokádu pochází z MUFA – tedy mononenasycených mastných kyselin, které chrání náš kardiovaskulární systém. Dále je významným zdrojem vitamínu K, C a draslíku. Navíc je také účinnou prevencí proti hromadění plaku v tepnách, a zároveň prospívá zdravé pleti, očím a vlasům.

Další benefity:

  • Lutein v avokádu chrání vaše oči,
  • jeden plod obsahuje až 17 gramů vlákniny,
  • snižuje projevy artritidy,
  • předchází riziku infarktu,
  • u těhotných žen snižuje riziko vrozených vad nenarozených dětí,
  • neutralizuje volné radikály v těle,
  • má silné protizánětlivé účinky,
  • snižuje hladinu “špatného” cholesterolu, a naopak zvyšuje hladinu toho “dobrého”,
  • urychluje hojení ran.

Avokádo a diabetes

Některé výzkumy podporují předpoklad, že by pravidelná konzumace avokáda mohla být spojena s nižším rizikem metabolického syndromu, který zvyšuje pravděpodobnost srdečních onemocnění, mrtvice, ale i diabetu 2. typu. Avokádo navíc pomáhá regulovat vysokou hladinu cukru v krvi, zlepšuje citlivost na inzulín a harmonizuje hladinu glukózy. Z těchto důvodů je tedy opravdu velmi důležité zařadit rozumné množství avokáda do svého pravidelného jídelníčku.

Batáty mají své místo i v redukčním jídelníčku. Vyzkoušejte je v receptu na slané lívance se slaninou a vejcem!

Pro úplný začátek je potřeba říct, že batáty nejsou brambory, dokonce s nimi nemají ani žádný příbuzenský vztah. Ty totiž patří do čeledi ...

Jak je to s hubnutím?

Avokádo má opravdu velmi mnoho kalorií a mnoho tuků. Jeho super vlastností je tedy fakt, že konzumací prodlužujete pocit zasycení a omezujete aktivitu hormonu ghrelinu, který zvyšuje pocit hladu. Takže ano, avokádo je více než vhodné do redukčních jídelníčků, ale klíčové je držet se svých nastavených hodnot kalorického deficitu.

Jak si avokádo vybrat a jak ho uchovávat?

Avokádo lze vypěstovat i doma, a to za předpokladu, že budete velmi dobře opečovávat jeho pecku. Než vám však z pecky avokádo vyroste, může to trvat i několik let. V obchodě jeho zralost poznáte na první dotek – nemělo by být ani příliš měkké, ani příliš tuhé. Bezpečně se o zralosti avokáda ubezpečíte tak, že lehce oddělíte stopku od plodiny.

I avokádo však můžete nechat dojít doma při pokojové teplotě. Nezralé avokádo však nerozkrajujte a nekonzumujte. Jeho chuť je opravdu nedobrá a rozkrojené avokádo vám samozřejmě už nedozraje.

Tip: Zbytek avokáda, který nespotřebujete, pokapejte citronem a zabalte do potravinářské fólie, aby vám nezčernalo. 

Recept: Avokádové brownie s čokoládou

Tento recept je velmi jednoduchý, avšak díky avokádu i trochu netradiční. Tentokrát bych ale doporučila alespoň na polovinu sladidla použít třtinový nebo kokosový cukr, který je potřeba vyšlehat s vejcem do pěny. Z vlastních zkušeností vím, že s xylitolem nebo erythritolem se to ne vždy povede.

Suroviny:

  • 2 zralá avokáda
  • 100 g sladidla (50 g třtinového nebo kokosového cukru, 50 g jiného sladidla)
  • 100 g mandlové mouky
  • 200 g kvalitní hořké čokolády
  • 50 g kakaa
  • 4 vejce

Postup:

  1. Úplně na začátek si zapněte a předehřejte troubu na 180 °C.
  2. Poté je potřeba vyšlehat vejce s cukrem do pěny (nezoufejte, když to hned nepůjde, dejte tomu čas).
  3. Poté si rozpusťte čokoládu a vlažnou ji opatrně vmíchejte do vaječné pěny.
  4. Přidejte mouku, kakao a opět opatrně promíchejte.
  5. Úplně nakonec přidejte rozmačkané nebo rozmixované avokádo.
  6. Těsto nalijte do formy o průměru cca 25 × 20 cm, kterou si nejdříve „vystelete“ pečicím papírem.
  7. Pečte přibližně 20 minut.
  8. Na závěr můžete dozdobit kopečkem zakysané smetany a čerstvým ovocem.

Dobrou chuť!

Zdroje: autorčin rodinný recept, kulturistika.com, protein.cz

1050

Diskuze k článku