Zkroťte svou cukrovku pravidelným pohybem! Jak si vytvořit úspěšné návyky, když se vám nic nechce?

Možná to znáte také. Ačkoliv byste chtěli udělat něco pro své zdraví, dlouho nevydržíte u něčeho, co vás zkrátka nebaví. Svou roli ovšem může hrát i přirozená lidská pohodlnost. Nevíte, jak se nastartovat k pohybu? Vytvořte si vlastní pravidelné návyky, které pomohou i k lepší kompenzaci diabetu! Jde to. Poradíme, jak se s tím popasovat.

Zkroťte svou cukrovku pravidelným pohybem! Jak si vytvořit úspěšné návyky, když se vám nic nechce?
Pohyb je zdravý způsob, jak se udržovat ve fyzické i psychické pohodě. Zdroj: Shutterstock

Myslíte si, že vaše kamarádka má perfektní sebekontrolu, když má doma vždy uklizeno, nikdy nenechává ponožky na zemi a cvičí pětkrát týdně? A co pak ta, která nikdy ve svém jídle nezhřeší a vždy jí jako podle učebnice? A co když to není síla vůle, ale naučený zvyk? Pokud z něčeho vytvoříte zvyk, přijde vám to automatické a normální. Nad zautomatizovanými činnostmi totiž nemusíte více přemýšlet. Děláte to bez toho, aniž byste zvažovali jinou možnost. Zkuste to na vlastní kůži!

Inspirativní podcasty o diabetu: Relax, edukace i pocit, že v tom člověk není sám

U nás se podcasty rozšířily během pandemie koronaviru, kdy přibylo nejvíce nových tvůrců. Dnes je tato forma sdělení atraktivní i pro firmy, a ...

Dobrý návyk se tvoří hůře než ten nezdravý

Představte si, jak obyčejně trávíte své večery. Anebo myslete na někoho ze svých blízkých, pro koho je rutinou zasednout kolem osmé večer k televizi, udělat si něco dobrého na stůl a koukat na oblíbené seriály. Myslíte, že právě tenhle člověk se musí k takové své rutině přemlouvat? Že tento přemýšlí nad tím, jestli má odolat zdravému a nasypat si brambůrky? Zvyk se dá vytvořit jak nezdravě, tak prospěšně. Budování návyků vyžaduje čas. Ty, které vám nejsou zpočátku úplně pohodlné, trvají z pochopitelných důvodů déle.

Dobrému návyku můžete pomoci. Existuje několik osvědčených tipů, které vám pomohu vybudovat si ve svém životě takovou rutinu, která bude podporovat vaše zdraví a stane se i zábavnou. Nezapomeňte, že zejména u cvičení platí následující: aktivita, která baví, se dělá mnohem jednodušeji a pravidelněji. Nesnažte se běhat jen proto, že vaše kamarádka uběhne týdně desítky kilometrů. Najděte si zalíbení v tom, co vám osobně bude opravdu fungovat. Život není soutěž.

Slavné osobnosti, o kterých jste netušili, že mají cukrovku: Tvůrce Star Wars i bývalá britská premiérka

Ve světě je mnoho těch, kteří i přes diagnózu cukrovky nalezli smysl svého bytí nebo naplnili své životní poslání. Jaký diabetik natočil kultovní ...

Jak budovat dobrý návyk?

Vneste do svého života několik zásad, díky kterým jej za nějaký čas úžasně proměníte. Kromě jiného se budete cítit fyzicky i psychicky daleko lépe, což se samo sebou promítne i na lepší kompenzaci vaší cukrovky. Jak začít?

Stanovte si konkrétní cíl, který pro vás bude splnitelný.

Pokud hned ze začátku chcete běhat 20 kilometrů za dvě hodiny, pravděpodobně budete brzo zklamaní. Jakýkoliv návyk pro vás musí být reálně splnitelný. Pokud si dáváte v životě nereálné cíle, nikdy nepocítíte vůni úspěchu. Prokažte sobě tu službu, že na sebe budete laskaví. Není v životě nic jednoduššího.

Připravte si podrobný plán.

Nestačí ovšem jen samotný plán. Také musíte vědět, jak ho splníte. Myslete na cíl a užívejte si cestu – a znejte ji. Autem přeci na neznámá místa také nejezdíte bez navigace. Vždy musíte vědět, jak ke svému cíli dojdete. Pokud chcete zhubnout, musíte si stanovit reálný úbytek za stanovený čas a potom frekvenci cvičení. Říct si „Chci shodit“ stačit nebude. Ale to přeci víte sami.

Najděte si to, co bude zábavné opakovat!

Pokud už jste ráno naštvaní, že dnes je den, kdy jdete cvičit, zřejmě si netvoříte návyk, který si ve vašem životě najde své čestné místo. Nepřeceňujte svou vůli, jako mnoho lidí před vámi, a nastavte si ke svému cíli účinnou cestu. Netlačte na sebe, bavte se. Udělejte si z cesty k vašemu vysněnému cíli dobrodružství. Neodškrtávejte si splněné kilometry. Napište si do diáře, jestli to dnes byla zábava. Drezura nemusí být řešením. Spojte příjemné s užitečným. Pusťte si při vaření zdravého pokrmu svůj oblíbený podcast nebo se podívejte na svůj oblíbený pořad při cvičení. Pokud se budete mít na co těšit, daleko snadněji se budete ke svému novému zvyku vracet.

Buďte flexibilní.

Pokud máte naplánováno, že každé pondělí půjdete plavat a každou středu strávíte dvě hodiny v posilovně, váš systém se může úplně zhroutit, když jeden den vynecháte. To je systém autopilota, jedete na naučený režim a už nemusíte přemýšlet. Konzistentní rutina nemusí vyhovovat každému, naopak může být v určitých případech velmi demotivační.

Závěrem…

A nakonec nezapomeňte, že ve dvou se vše zvládá lépe, stejně tak nový návyk. Strhněte tedy kupříkladu k pohybu svou kamarádku/kamaráda, partnera nebo sourozence! Současně myslete i na to, že byste neměli podcenit ani osobní rozvoj, tj. práci s vlastní vůlí, myšlenkami, vnitřním JÁ, což je mnohdy naprosto zásadní. Zvládnete cokoliv, stačí se odhodlat. Hlava je totiž mocný nástroj!

Zdroj: edition.cnn.com, nytimes.com, betterup.com