Životní paradox: „Otec“ řetězce fastfoodů značky McDonald’s Ray Kroc se léčil s diabetem II. typu

Životní paradox: „Otec“ řetězce fastfoodů značky McDonald’s Ray Kroc se léčil s diabetem II. typu
Ačkoliv Ray Kroc vybudoval jednu z nejsilnějších značek na světě, byl označován za agresivní a nemilosrdnou osobu. Zdroj: Shutterstock

Zdá se to jako americký sen. Raymond Albert Kroc, který ve 20. století koupil od bratrů McDonaldových restauraci a značku McDonald’s, z ní vybudoval jednu z nejznámějších firem. Dnes je McDonald’s pravděpodobně nejúspěšnějším řetězcem rychlého občerstvení na světě. Provozuje přes třicet tisíc restaurací ve více než sto zemích světa. Stal se však také synonymem pro nezdravý životní styl, obezitu a nízkou kvalitu potravin. O to větší paradox je, že sám Kroc měl diabetes II. typu!

Ať už McDonald’s vyvolává pozitivní či negativní emoce, je dodnes symbolem úspěchu. Jde o silnou a snadno rozpoznatelnou značku firmy, která mnoho svých restaurací provozuje prostřednictvím tzv. franšízy. To znamená, že prodá jinému člověku obchodní tajemství a receptury, přičemž franšízorovi, tj. majiteli licence, náleží podíl na zisku. Zároveň se s tímto pojí povinnost mít nad sebou mateřskou firmu, která zabezpečuje a kontroluje jednotlivé restaurace. Stanovuje také společnou marketingovou politiku a další náležitosti.

Ernest Hemingway a Herbert George Wells: Co nevíte o slavných spisovatelích, kteří se léčili s diabetem?

Ernest býval velmi tvrdohlavým chlapcem v době dospívání. Rodiče z něj chtěli mít hudebníka a univerzitně vzdělaného člověka. On však vzdoroval a ...

Diabetik, který vybudoval rychlé občerstvení

Ray Kroc byl silná osobnost. Šel si za úspěchem a měl obchodního ducha. Když koupil od bratrů McDonaldových jejich značku, povedlo se mu obchodní expanzí způsobit neuvěřitelný rozmach rychlého občerstvení. Časopis Time ho dokonce zařadil mezi 100 nejdůležitějších lidí celého minulého století. Zajímavostí je, že jeho kořeny sahají až k nám. Rayovi rodiče byli čeští imigranti – otcem Kroce byl Alois Kroc, který pocházel ze Stupna u Plzně. Ačkoliv Kroc vybudoval síť rychlého občerstvení, která je synonymem pro nezdravé stravování a obezitu, sám se potýkal s diabetem II. typu. 

Muž mnoha povolání

Kroc vystřídal řadu zaměstnání, než se dostal k celosvětovému obchodu a podnikání. Během druhé světové války dokonce lhal o svém věku, aby mohl nastoupit k Červenému kříži a stát se řidičem sanitky. Tady se také potkal s Waltem Disneyem, který lhal o stejné věci. Na frontu do boje se však Kroc nedostal, válka záhy po jeho nastoupení skončila. Pracoval poté například jako jazzový pianista, prodejce papírových kelímků nebo realitní makléř. Přesto je dodnes jedním z nejcitovanějších podnikatelů a jeho obchodní strategie je dodnes přednášena na seminářích. A to i přesto, že byl často označován za velmi tvrdou, agresivní a nemilosrdnou osobu.

Milostný život a diabetes 2. typu: Jakým úskalím nemocní čelí?

Vztah k sexu se u mnohých diabetiků nezřídka kdy změní. To může mnohdy nepříjemně překvapit jejich partnera. Nejenom cukrovka, ale i další ...

S nápadem na franšízy přišel ještě dřív, než McDonald’s koupil

Úspěch Raye Kroce tkví v rychlosti, jakou pochopil, že McDonald’s je pro Ameriku zkrátka perfektní příležitost. Lidé se v 90. letech přímo chlubili, že mohou pro McDonald’s pracovat. Jeho franšízy udělaly z malých podnikatelů milionáře. Dokonce některé z nejznámějších pokrmů této restaurace, jaké je vajíčkový muffin nebo Big Mac, vyvinuli samotní franšízanti. Nejen, že byl Ray Kroc považován za ztělesnění amerického snu, ale také umožňoval, aby ho žili i ostatní. Dnes je McDonald’s symbolem nezdravého amerického stravování a nízké kvality. Přesto stále vydělává miliardy a zůstává cenově dostupný. Když se ještě v rozpadajícím se Sovětském svazu sešli Rusové na Puškinově náměstí, aby slavnostně otevřeli první ruský McDonald’s, zvedla se vlna národní hrdosti a oslavovalo se to jako nesmírný úspěch.

Jak tomu tak bývá, Krocově úspěchu předcházela náhoda. Ještě před koupí této značky prodával mixery na mléčné koktejly a objížděl potenciální zákazníky na Středozápadě. Jednou si objednali do své restaurace několik desítek mixérů právě bratři Richard a Maurice McDonald. To Kroce zaujalo a rozhodl se do restaurace vypravit, aby ji viděl na vlastní oči a zjistil, na co tam je tolik přístrojů potřeba. Byl ohromen a fascinován. Brzy zjistil, že chce být součástí.

Bratři McDonaldové už tenkrát přišli na mnoho způsobů, jak předčít ve svých podnikatelských záměrech konkurenci. Zkrátili přípravu jídla na minimální dobu, zefektivnili celý proces. Jejich myšlení bylo velmi podobné tomu, které aplikoval Henry Ford ve svých továrnách. Dnes se to může zdát běžné. Ale jídlo se v té době připravovalo mnohem déle. Standardem v Americe bylo zhruba dvacet minut. Bratři McDonaldové dokázali připravit hamburger zhruba za půl minuty. To byl tak hotový zázrak!

Mentální trénink: Jak může diabetik pracovat se svými emocemi, aby ho nezradila psychika?

Cesta sebepoznání může trvat několik let. Pokud se naučíte pracovat se svými myšlenkami, máte z poloviny vyhráno. Pokud diabetik neumí ...

Se svou povahou nezvládl vést ani baseballový tým

Bylo mu 52 let, když přišel Kroc za bratry McDonaldovými s tím, že do jejich podniku vstoupí a bude ve světě nabízet drobným podnikatelům možnost franšízy. Jeho inovativní myšlení předčilo svou dobu. Tehdy přesvědčil bratry, aby upustili od párků v rohlíků a zaměřili se na hamburgery. Tento pokrm je ostatně dodnes jedním z hlavních prodejních artiklů celého řetězce. V roce 1961 odkoupil firmu od bratrů za necelé tři miliony dolarů. O dva roky později pokořila firma hranici miliardy prodaných hamburgerů za jeden rok. O další tři roky vstoupila na newyorksou burzu. O další dva roky poté expandoval Kroc do Portorika a Kanady. Dnes vydělává ročně miliardy dolarů.

V roce 1974 z vedení firmy odstoupil a koupil si baseballový tým. Jeho povaha mu však nedovolila tým podporovat tak, jak bylo zapotřebí. Kroc viděl chybu úplně všude a neúspěchy hráčů nezvládal. Vedení týmu tak předal svému zeti. V 75 letech nastoupil na protialkoholní léčení. Zemřel šest let poté. Jeho dílo však žije dodnes, byť se stalo symbolem konzumerismu a jednoduchého moderního života. Často je McDonald’s terčem kritiky pro kvalitu svého jídla a nezdravé suroviny vedoucí k obezitě.

Zdroj: theatlantic.comwikipedia.org, thestreet.com

240