-- reklama --

Zinek je důležitý v prevenci vzniku a rozvoje diabetu: Působí jako antioxidant a má i další nesporné výhody

Zinek je důležitý v prevenci vzniku a rozvoje diabetu: Působí jako antioxidant a má i další nesporné výhody
Jedním z výborných zdrojů diabetikům prospěšného zinku jsou mořské plody Zdroj: Pixabay

Zinek je pro diabetiky jedním z klíčových prvků pro úspěšný boj s oxidativním stresem, projevy únavy a také jim pomáhá v eliminaci zánětlivých ložisek v organismu. Lze doplnit do těla pomocí stravy nebo suplementace. 

Suplementace zinkem je důležitá v rámci zachování mnoha enzymatických reakcí v organismu, bez něho totiž nemůže správně fungovat. Skupiny ohrožené nedostatkem tohoto minerálu by měly obzvlášť dbát na výběr kvalitního potravinového doplňku.

Příjem zinku je pro diabetiky důležitý

Zinek je základní živinou, bez které by váš organismus nemohl fungovat. Na jeho důležitost v rámci péče o diabetické pacienty a také v prevenci vzniku cukrovky a rozvoje jejích komplikací se zaměřilo již poměrně dost odborných studií. Koncentrace zinku v krvi se mezi diabetiky a zdravými lidmi výrazně liší. Rostoucí množství důkazů poukazuje na souvislost mezi hladinou krevního cukru a nízkým obsahem zinku v organismu.

Nedostatečné hladiny zinku jsou spojeny se sníženou sekrecí inzulínu, zhoršením citlivosti buněk na tento hormon a zvýšenými zánětlivými biomarkery.

Jedna ze slibných analýz – publikována v American Journal of Clinical Nutrition – uvádí, že suplementace zinkem příznivě ovlivňuje hladiny cukru v krvi u diabetiků nebo těch, kteří trpí zvýšeným rizikem vzniku onemocnění. Výsledky analýz dostupných studií ukazují, že ve srovnání s kontrolními skupinami měli diabetici, kteří užívali zinek, významný pokles glykémie nalačno, glykémie dvě hodiny po jídle, inzulinu nalačno, hladiny glykovaného hemoglobinu a hladiny C-reaktivního proteinu (zánětlivého markeru).

  • Významnou roli hraje zinek u diabetiků také jako antioxidační a protizánětlivá látka.
  • Antioxidanty jsou důležité nejen kvůli zpomalování předčasného stárnutí pokožky a vlasů.
  • Jsou významnými hráči v ochraně buněk proti působení volných radikálů – ty jsou označovány jako viníci diabetických komplikací a dalších civilizačních onemocnění včetně rakovinového bujení.

Poklad z ananasu bromelain: Prospěje pokožce i trávicímu systému diabetiků

Bromelain je úspěšně používaný v alternativní léčbě převážně jako trávicí enzym. Má rovněž pozitivní účinky při ochraně kardiovaskulárního ...

Kde najdete zinek v potravinách?

Zinek se přirozeně vyskytuje v potravinách bohatých na bílkoviny, jako je maso (hlavně hovězí, jehněčí), korýši (ústřice) a vejce. Významným zdrojem tohoto minerálu a dalších pro organismus potřebných látek, jako například vitamíny B, hořčík či selen, jsou také zvířecí orgány (typicky játra). Z rostlinných potravin lze jmenovat pšeničné klíčky, sezamová semínka, dýňová semínka, houby shiitake, žitný chléb, neslazené kakao, pekanové ořechy a luštěniny. Suplementace potravinovými doplňky se doporučuje převážně u seniorů či vegetariánů a veganů.

Jak zinek ovlivňuje funkce vašeho organismu?

Zinek je stopový prvek, to znamená, že je v těle přítomen ve velmi malých množstvích, jeho celkové zastoupení je asi 2 až 4 g.  Nachází se především ve svalech (60 až 65 %), kostech (20 %), játrech a kůži. Na rozdíl od železa nemá organismus schopnost si jej ukládat, a proto je potřeba jej denně doplňovat, ať už pomocí stravy, nebo potravinových doplňků. Zinek je důležitý minerál, který se podílí na více než 200 enzymatických reakcích ve vašem těle. Je potřebný k syntéze DNA a RNA, má důležitou roli v neprůstřelné imunitě, je silný antioxidant, který bojuje proti předčasnému stárnutí.

Neemový olej může být zajímavý také pro diabetiky, má protizánětlivé účinky

Co se týče použití neemu jako pomocného léčivého prostředku v lidové medicíně, má mnoho výhod. Mimo jiné je uváděn jako prospěšný při managementu ...

Jak zjistíte nedostatek zinku v organismu?

​Kromě seniorů, vegetariánů a veganů jsou nedostatkem zinku ohrožení lidé se střevními poruchami nebo chronickým onemocněním jater, ledvin nebo po bariatrických operacích. Rozhodnete-li se pro suplementaci pomocí potravinového doplňku, je potřeba striktně dodržovat doporučené denní dávky od výrobce.

​Předávkování zinkem může způsobit poruchy trávení, nevolnost, zvracení.

Železo brání vstřebávání zinku, nedoporučuje se proto doplňovat společně, ale je dobré užívat je v rozdílnou denní dobu. Užíváte-li antibiotika nebo jiné léky, poraďte se o nejlepší době užívání se svým lékařem kvůli možným interakcím.

Jak poznáte, že vám chybí zinek:

  • Jste unavení a malátní.
  • Špatně se vám hojí rány.
  • Objevuje se padání vlasů a zhoršený stav nehtů.
  • Dochází ke ztrátě chuti k jídlu.
  • Máte nedostatek životní energie, deprese.
  • Projevují se kožní potíže (dermatitida a další).
  • Dochází k opakovaným infekcím.

Zdroje: Britannica.com, Medicalnewstoday.com, Ncbi.nlm.nih.gov.

2939

Diskuze k článku