-- reklama --

Zelené fazolové lusky: Snižují cholesterol, přispívají k hubnutí a chrání před civilizačními chorobami

Zelené fazolové lusky: Snižují cholesterol, přispívají k hubnutí a chrání před civilizačními chorobami
Zelené fazolky jsou přímo zásobárnou prospěšných vitamínů a minerálních látek nejen pro diabetiky Zdroj: Pixabay

Fazolové lusky mají nízký glykemický index, obsahují spoustu vlákniny a jsou bohatým zdrojem flavonoidů, které hrají důležitou roli při prevenci a snižování rizika chronických onemocnění. Tato rostlina, kterou k nám historie zavála z Mexika a Peru, vám pomůže s regulací glykémie, podpoří vás při hubnutí, a dokonce vám bude věrným spojencem v boji s vysokým cholesterolem. Tím ale výčet přínosů zelených fazolových lusků nekončí. Víte, čím jsou ještě prospěšné?

Fazolové lusky patří mezi nejsnáze připravitelné potraviny. Jsou chutné a současně nesmírně univerzální. Můžete je připravit na spoustu způsobů a uvařit z nich celou řadu pestrých a výborných jídel, ať už to budou různé saláty, polévky, nebo třeba zapékané pokrmy.

Nízký glykemický index

Glykemický index zelených fazolí je nízký (20), což znamená, že při konzumaci neovlivňuje hladinu cukru v krvi. Pokud zelené fazolky zkombinujete s jinými potravinami, můžete tím snížit celkový glykemický index celého jídla. To je skvělé pro udržení cukrovky pod kontrolou.

Špenát: Lupení nabité draslíkem, folátem a antioxidanty pomáhá s glykémií i hojením diabetických vředů

Špenát má vysokou výživovou hodnotu a je zásobárnou vitaminu C, kyseliny listové, vitaminu A, minerálů (sodík, draslík, vápník, hořčík, rostlinné ...

Zdravotní přínosy zelených fazolových lusků

Fazolové lusky jsou nutričně bohaté, obsahují vitaminy A, C a K a také menší množství zdravých omega-3 mastných kyselin. Jsou také významným zdrojem kyseliny listové, vápníku a manganu. S čím vším vám mohou pomoci?

  • Podporují hubnutí: Zelené fazolové lusky mohou být cenným doplňkem při redukční dietě. Mají přibližně 31 kalorií na 100 gramů a významný obsah vlákniny, takže podporují pocit sytosti. Vláknina navíc přispívá k regulaci trávení a podporuje zdravý střevní mikrobiom.
  • Přispívají k regulaci glykemie: Fazole jsou bezpečným a prospěšným doplňkem jídelníčku diabetiků. Díky nízkému glykemickému indexu a obsahu sacharidů jsou zelené fazolové lusky považovány za vhodnou volbu pro regulaci hladiny cukru v krvi. Vysoký obsah vlákniny v luscích může napomáhat k regulaci hladiny cukru v krvi. Vláknina totiž zpomaluje vstřebávání glukózy v krevním řečišti. To pomáhá předcházet prudkým výkyvům glykemie. Výzkum navíc prokázal, že zařazení potravin s vysokým obsahem vlákniny, jako jsou fazolové lusky, může zlepšit metabolismus glukózy, což z nich činí cenný doplněk pro ty, kteří se snaží zvládat cukrovku nebo jí předcházet.
  • Pomáhají regulovat hladinu cholesterolu: Vláknina obsažená ve fazolových luscích pomáhá snižovat hladinu špatného cholesterolu (LDL), který je jednou z významných příčin kardiovaskulárních onemocnění.
  • Výborné pro zdraví srdce: Kromě snižování hladiny cholesterolu přispívají zelené fazolové lusky ke zdraví srdce. Obsahují totiž velké množství draslíku, který pomáhá snížit krevní tlak a zmírňuje nadměrnou zátěž srdce.
  • Zlepšují trávení a metabolismus: Díky vysokému obsahu vlákniny dodávají zelené fazolové lusky stolici objem a napomáhají ke zdravějšímu trávení. Navíc jsou bohaté na vápník, železo a vitamin B, které podporují látkovou výměnu.
  • Pomáhají s prevencí civilizačních chorob: Díky velkému množství vlákniny vytvářejí zelené fazolové lusky ochrannou vrstvu na sliznici tlustého střeva, a chrání ji tak před útokem volných radikálů. Tím přispívají k lepšímu zdraví tlustého střeva a chrání před nemocemi, jako je rakovina tlustého střeva.
  • Podporují zdravý vývoj plodu: Zelené fazolky jsou díky velkému množství kyseliny listové neboli folátu superpotravinou pro těhotné ženy. Pomáhají zajistit správný vývoj plodu a celkově podporují dobrý růst a zdraví.

Sedmikrásky potěší duši i tělo. Pomáhají proti zánětům, při cukrovce, kašli i zánětech močových cest

Sedmikráska (Bellis perennis) má bohatou historii využití v lékařství i potravinářství. Její druhý název – chudobka – má původ v pranostice, ...

Skvělý zdroj antioxidantů

Antioxidanty jsou látky, které přispívají k ochraně buněk před oxidačním stresem. Chrání před negativním dopadem škodlivých volných radikálů tím, že se na ně naváží a neutralizují je. Mezi hlavní antioxidanty, které jsou obsaženy v zelených fazolových luscích, patří:

  • Vitamín C: Tento základní, ve vodě rozpustný vitamín hraje zásadní roli při udržování tkání a zdravých kostí, při ochraně buněk a krevních cév před poškozením. Kromě toho podporuje správnou funkci imunitního systému, přispívá k normální psychické činnosti, chrání buňky před oxidačním stresem, zlepšuje vstřebávání nehemového železa a rovněž snižuje únavu a stav vyčerpání.
  • Beta-karoten: Zelené fazolové lusky jsou bohatým zdrojem beta-karotenu, který je významným zdrojem provitaminu A a přispívá k udržování zdravé pokožky a normálního vidění v noci a za šera. Chrání organismus před působením škodlivých volných radikálů, a navíc má protizánětlivé vlastnosti.
  • Flavonoidy: Strava bohatá na flavonoidy přispívá ke zdraví cév, může vyrovnávat hladinu cholesterolu, snižovat záněty a riziko srdečních problémů a pomáhat v boji s diabetem. Flavonoidy mohou dokonce hrát roli v prevenci a léčbě rakoviny, protože eliminují karcinogeny z těla a zastavují růst a šíření rakovinných buněk. V zelených fazolových luscích se nachází zejména:
    • Kvercetin – je pověstný svými protizánětlivými účinky.
    • Rutin – má příznivý vliv na zdraví cév a pomáhá snížit riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Byl prokázán jeho pozitivní vliv na krevní tlak a kvalitu života u pacientů s cukrovkou.
    • Kaempferol – má výrazné antioxidační účinky a přispívá ke zmírnění zánětů.
    • Apigenin – má silné antioxidační, protizánětlivé a protirakovinné účinky.

Kombinace těchto antioxidantů činí ze zelených fazolových lusků silného spojence v boji s volnými radikály. Pravidelná konzumace fazolových lusků s sebou nese pro diabetiky řadu výhod, protože může pomoci snížit riziko vzniku komplikací spojených s tímto onemocněním a přispět k lepší kontrole glykemie.

Jak na přípravu fazolových lusků

Stabilní hladinu cukru v krvi při konzumaci zelených fazolových lusků vám pomůže zajistit správná příprava:

  • Přidejte při vaření do vody lžičku kokosového oleje.
  • Doplňte fazolové lusky o bílkoviny, například 100 g vařeného nebo dušeného libového masa.
  • Vařte lusky doměkka, abyste předešli zažívacím potížím.

Zdroj: sugarfit.com, dále dle textu

1369

Diskuze k článku