Zdraví, krása, paměť: Co všechno můžete ovlivnit díky správnému jídlu?

Složení jídelníčku výrazně ovlivňuje nejen naši figuru a zdraví, ale i psychický stav, odolnost vůči stresu, paměť či spánek. Podívejte se, jak můžete být díky správnému jídlu fit a cítit se skvěle!

Zdraví, krása, paměť: Co všechno můžete ovlivnit díky správnému jídlu?

Psychická rovnováha, kvalitní spánek, pocit únavy… To všechno mohou ovlivnit potraviny, které konzumujete. Nezapomínejte proto, že zdraví i pohoda začínají u jídelního stolu. Vysvětlíme vám, na jakou stravu se zaměřit, když chcete být nejen ve fyzické, ale také v duševní kondici.

Dobrá nálada ukrytá ve zralých sýrech! Může za to tyrosin…

Co je tyrosin? Jedná se o aminokyselinu, která zvyšuje paměťové schopnosti a mentální připravenost. Navíc hraje významnou roli při produkci dvou důležitých neurotransmiterů: dopaminu a noradrenalinu, které aktivně působí na pocity slasti. Dopamin podporuje motivaci a vyvolává potěšení, noradrenalin zase stimuluje stav bdělosti, pozornost a sebevědomí.

V jakých potravinách tyrosin najdete? Zejména ve zralých sýrech jako jsou Gran Moravia či Pecorino romano. Často je také možné v těchto sýrech při kousání rozpoznat krystalky tyrosinu, které jsou důsledkem dlouhého zrání. Dále látku obsahuje také maso, luštěniny a olejnatá semínka.

Figura snů díky kysaným mléčným výrobkům! Mohou za to syrovátkové bílkoviny…

Co jsou syrovátkové bílkoviny? Tyto proteiny hrají důležitou roli při regulování chuti k jídlu, příjmu potravy a zachování svalové hmoty v případě diet na hubnutí. Držet tělesnou váhu na uzdě je důležité nejen kvůli krásné figuře, ale i pro zdraví. Nadváha totiž způsobuje celou řadu komplikací od bolavých kloubů až po kardiovaskulární choroby.

Jaké potraviny snižují obezitu? Obzvláště příznivý vliv mají zejména jogurty a čerstvé kysané mléčné výrobky. Výzkumy ukazují, že pravidelná konzumace těchto potravin je spojená se snižováním rizika obezity a s menšími výkyvy tělesné hmotnosti a obvodu pasu.

Klid, štěstí a pokojný spánek! Přinese jej tryptofan…

Co je tryptofan? Jedná se o aminokyselinu, považovanou za nejmocnějšího přírodního spojence spánku. Navíc je základem pro syntézu serotoninu, tedy neurotransmiteru klidu a štěstí. Proto má zásadní vliv na náladu, depresi, strach a nespavost. Je natolik důležitý, že jeho nedostatek způsobuje impulzivnost, agresivitu a stavy úzkosti. Tryptofan také reguluje chuť k jídlu a pocit sytosti.

V jakých potravinách tryptofan najdete? Naleznete jej v bramborech, čerstvých a zralých sýrech, hořké čokoládě, banánech a ananasu. Doporučená dávka je alespoň 250 mg denně.

Zbraň proti nemocem! Zásadní jsou vitamíny A a D…

K čemu jsou vitaminy A a D? Vitamíny jsou obecně pro zdraví a účinnost našeho imunitního systému velmi důležité, jelikož představují účinnou zbraň proti nemocem. Zejména vitamín A pomáhá udržovat integritu sliznic představujících první obrannou linii, je důležitý pro vrozené imunitní buňky, jako jsou makrofágy a neutrofily, a pro lymfocyty T a B. Vitamín D je velmi důležitý díky své imunomodulační činnosti, a navíc reguluje zánětovou odpověď. Navíc tento vitamín zasahuje také do složení mikrobiomu a udržuje účinnou jeho imunologickou funkci.

V jakých potravinách vitamín A a D najdete? Oba se hojně vyskytují v mléčných výrobcích, zejména v másle. Vitamín D je také v sýrech, tučných rybách a vaječném žloutku.

Zatočte se stresem! Pomůže vám vápník…

K čemu je dobrý vápník? Tato látka je důležitou součástí kostí a zubů a jeho dostatečný přísun zvyšuje jejich pevnost. Navíc také zlepšuje náladu a zmírňuje nervozitu a napětí – a tím zlepšuje spánek. Jídla, která jej obsahují, napomáhají lepšímu odpočinku a zatočí se stresem.

V jakých potravinách vápník najdete? Dejte si tři porce mléka či jogurtu denně a alespoň tři porce sýrů týdně, a to od čerstvých až po ty zralé. Jde o výrobky, které jsou tím nejlepším zdrojem vápníku. Je v nich přítomen ve vysokém množství a ve snadno vstřebatelné formě. Další zdroje tohoto minerálu jsou menší ryby, jako třeba sardinky, dále rukola a mandle.

Konec s únavou! Vsaďte na vitamín B12…

Jak vitaminy skupiny B pomáhají? Přispívají k fungování nervového systému, pomáhají nalézt klid a soustředění a chrání před depresí. Týká se to zejména vitamínu B12. Navíc se při správném denním přísunu tohoto vitamínu cítíme méně unavení, pomáhá lépe stárnout a udržovat silný nervový a imunitní systém.

V jakých potravinách najdete vitamín B12? Je přítomen například v brokolici a v mléčných výrobcích, zejména v mléce.

Pohoda, relax a odolnost proti stresu! Zajistí ji kyselina glutamová…

K čemu je potřebná kyselina glutamová? Lidský organismus díky ní může syntetizovat kyselinu gamaaminomáselnou (GABA), tedy neurotransmiter, který podporuje klid a pomáhá kontrolovat úzkost. Pozitivně navíc působí na střevní mikrobiom a pomáhá tím snižovat stres a výkyvy nálad, napomáhá také ke kontrole tělesné hmotnosti. Existuje velmi úzká vazba mezi střevními bakteriemi a schopností čelit úspěšně obtížným situacím.

V jakých potravinách najdete kyselinu glutamovou? Je obsažena v mase, v sýrech a zejména v jogurtu a kysaných mléčných výrobcích.

Zdroj: La Formaggeria Gran Moravia

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x