-- reklama --

Závislosti na cukru se dá zbavit, ale bez abstinenčních příznaků se to nejspíš neobejde

Závislosti na cukru se dá zbavit, ale bez abstinenčních příznaků se to nejspíš neobejde
Sladkosti mohou měnit náš mozek, potvrdila studie Zdroj: Pixabay

Sedíte u pracovního stolu a mozkové závity jedou naplno. Úkol, který vám včera zadal šéf, se zdá být nesplnitelný. Zaplaví vás pocit, že to asi nerozlousknete. Oči jsou stále ještě upřené na monitor, ale ruka podvědomě šátrá po stole, až nahmátne dózu se sušenkami. Pár jich tam ještě je. Váš sladký doping, bez kterého se ve chvílích, kdy jste ve stresu a pod tlakem, neobejdete. Víte, že byste neměli, ale potřeba dosáhnout alespoň chvilkové úlevy od momentální úzkosti vás přemůže. Ano, je to závislost. Co s tím?

Sladkostmi odměňujeme děti za dobré známky. Odměňujeme i sami sebe po náročném dni. Zvykli jsme si na „sladkou tečku“ po nedělním obědě. Při večerním sledování televize obvykle nechybí miska s dobrotami. Na setkání s přáteli nosíme vlastnoručně upečené dorty či zákusky. A velmi často konzumujeme sladkosti, protože nám pomáhají zvládnout stres a úzkost. Dalo by se říci, že sladkosti řídí naše životy.

Existuje závislost na cukru?

Ne nadarmo se cukru říká bílý zabiják. Nadměrná konzumace cukru vede k obezitě, překyselení organismu, zubním kazům. A přesto jej konzumujeme více, než bychom měli.

Závislost na cukru a sladkostech prozatím není oficiálně uznávána jako nemoc. Nicméně celá řada výzkumů potvrzuje, že nadbytek cukru může být stejně návykový jako drogy či alkohol – a má i podobné účinky na mozek. To znamená, že může být stejně nebezpečný.

Slovo závislost se v medicíně používá k popisu situace, kdy se chemické procesy v mozku změnily tak, že jej nutí opakovaně užívat určitou látku nebo opakovat nějakou činnost navzdory škodlivým následkům. A přesně to se podle nejnovějších studií s naším mozkem při konzumaci sladkostí děje.

Kefír: Zázračný mléčný nebo vodní nápoj si za pár korun vyrobíte doma sami

Kefír je kvašený mléčný nápoj, který se vyrábí fermentováním mléka s využitím mikroorganismů zahrnujících specifické bakterie a kvasinky. ...

Vědci mají jasno: Sladkosti mění náš mozek

Podle studie, kterou provedli vědci z Institutu Maxe Plancka pro výzkum metabolismu v německém Kolíně nad Rýnem ve spolupráci s univerzitou Yale a která byla zveřejněna v květnu 2023, vede pravidelná konzumace potravin s vysokým obsahem cukru a tuku ke změnám mozku. A ten následně touží právě po tomto druhu potravin. Vedoucí výzkumu Marc Tittgemeyer objasnil, že mozek se postupně naučí dávat přednost potravinám s vysokým obsahem cukru a tuku. Děje se to v důsledku uvolňování dopaminu, k němuž při konzumaci sladkostí dochází: „Naše měření mozkové aktivity prokázala, že mozek se konzumací chipsů a podobných potravin přenastavuje. Podvědomě se učí preferovat odměňující jídlo. Díky těmto změnám v mozku budeme podvědomě vždy preferovat potraviny, které obsahují hodně tuku a cukru.“

Bílý zabiják: Přidaný cukr

Pravdou je, že cukry jsou hnacím motorem všech buněk v mozku. Cukrem se samozřejmě nemyslí jen bílý a hnědý cukr. Spadají sem všechny jednoduché sacharidy, které se přirozeně vyskytují například v ovoci či zelenině. Ty ale nejsou takový problém. Největší hrozbou pro naše zdraví je přidaný cukr, tedy ten, který výrobci potravin přidávají do svých produktů, aby zlepšili jejich chuť. A najdete ho skoro všude, dokonce i v uzeninách, jogurtech či slaném pečivu. A pokud nepatříte mezi jedince, kteří podrobně zkoumají etikety se složením, nejspíš ani netušíte, kolik cukru každý den zkonzumujete.

Závislost na cukru se vyrovná závislosti na omamných látkách

Mozek vnímá cukr jako odměnu, a to může velmi ztěžovat odbourávání návyku na sladké. Cukr navíc není veřejností vnímán jako nebezpečný, je dostupný, společensky přijatelnější než alkohol, a proto je těžké se mu vyhnout.

Jak poznáte, že jste na cukru závislí? Zamyslete se. Stává se vám, že trpíte výkyvy nálad? Když si zobnete něčeho sladkého, je vám chvíli skvěle, ale pak přijde propad? Trpíte energetickými výkyvy? To znamená, že vás konzumace něčeho sladkého chvilkově nakopne, ale pak velmi rychle přijde únava? A co emocionální rovina? Stává se vám, že se nacpete zmrzlinou a je vám skvěle – ovšem jen do té doby, než se dostaví výčitky svědomí a zlost na sebe? Pokud ano, nejspíš byste s tím měli něco udělat.

Podle toho, jak velká je vaše závislost, můžete při vysazení cukru vnímat různé abstinenční příznaky, jako je točení hlavy, únava, zamlžená mysl, závratě či podrážděnost. Vzdát se sladkostí tak může být pro někoho hodně těžké.

Ten kousek dortu tě nezabije: Okolí může podceňovat stav diabetika, protože cukrovka není vidět

Život s cukrovkou je náročný. Diabetik může fyzicky vypadat zdravě, ale uvnitř se může cítit úzkostně a frustrovaně. Mohou jej sžírat skryté ...

Změna životního stylu pomůže s odbouráváním návyku na sladké

Tělo nemůžeme připravit o sacharidy úplně. Je potřeba, aby bylo rovnoměrně zásobováno energií po celý den. V první řadě je potřeba najet na nový režim:

  • Snídejte zdravé pokrmy, které uspokojí vaši potřebu sladké chuti, například ovesnou kaši s ovocem či jahelnou kaši s oříšky.
  • Dopřejte svému tělu dostatek vlákniny. Potraviny s vysokým obsahem vlákniny vás zasytí.
  • Nestresujte se. A pokud se stresu nemůžete vyhnout, nesahejte po cukru. Místo toho vyzkoušejte jiné techniky zvládání stresu, například hluboké dýchání.
  • Udržujte stabilní glykemický index – potraviny s nižším glykemickým indexem zvyšují hladinu krevního cukru pomaleji.
  • Zařaďte do jídelníčku dostatek bílkovin. Obecně by bílkoviny měly činit 20–30 procent z celkového energetického příjmu.
  • Vyřaďte ze svého života limonády a nahraďte je čistou vodou, do které můžete přidat citronovou šťávu a lístky máty.
  • Změňte své rituály. Pokud jste například zvyklí zobat u televize sladkosti nebo chipsy, zkuste je vyměnit za nakrájené ovoce.
  • Dopřejte svému tělu dostatek spánku.

Je téměř jisté, že vás poměrně dlouho bude honit mlsná, ale s vyváženým jídelníčkem a zdravým životním stylem by vaše neodolatelná touha po sladkém měla během asi tří týdnů odeznít. V sázce je vaše zdraví, a tak to za pokus určitě stojí.

Zdroje: cell.com, dzd-ev.de, healthline.com, ncbi.nlm.nih.gov, prozeny.cz

6920

Diskuze k článku