Zatočte efektivně s podzimní únavou!

Zatočte efektivně s podzimní únavou!

Podzimní únava se může vkrást do života každého z nás. Trápí tedy nejen diabetiky, ale také zcela zdravé lidi. A může za to nespočet různých faktorů. Posun z teplého letního období do sychravého podzimního, je zkrátka složitý v mnoha směrech. Podepisuje se nejen na množství energie, ale současně i na psychice.

Není novinkou, že podzimní únavu velmi často provází i pochmurné nálady či dokonce depresivní stavy. Je to totiž právě sluníčko, které nám dodává sílu a energii na celé dny. Díky němu se vyplavují i hormony štěstí. A na podzim slunečního svitu není zrovna nazbyt.

Faktory, které mohou způsobit podzimní únavu

nemoc, chřipka, nachlazení, oči, home office

V kalendáři se objevuje říjen, pak listopad a vy byste se nejraději schoulili do klubíčka a zachumlali do deky? Jste abnormálně vyčerpaní a nemáte dostatek energie? Možná vás dostihla podzimní únava. Tento stav ovlivňuje u celé řady lidí několik zásadních faktorů. Pojďme si je tedy osvětlit:

  • Změna počasí: jak již bylo uvedeno výše, sluneční svit má na energii a náladu velký vliv. Na podzim jsou dny krátké a počasí chladné, tudíž se lidem nechce tolik pobývat venku. I vstávání za tmy není pro mozek nijak pozitivní. Může zůstat v útlumu i mnoho hodin po probuzení.
  • Odlišný jídelníček: zatímco v letních měsících si dopřáváte svěží ovoce, zeleninu a čerstvé grilované maso, na podzim začnete mít chuť na něco zcela odlišného. Chladnější počasí vás povzbudí k tomu, abyste si smlsli na něčem vydatném a hlavně teplém, co zahřeje žaludek a následně i tělo. Ovšem těžká jídla mohou celkovou únavu jen podpořit. Neměli byste tedy zapomínat na dostatek vitamínů a minerálů v jídelníčku.
  • Pokles fyzické aktivity: během léta je radost pobýt venku. Vždy se najde nějaká činnost, která člověka povzbudí. Ať už je to třeba sport anebo túra s rodinou a přáteli. Pohyb zkrátka v teplém období baví. Co ale, když přijde podzim? To se mnozí lidé raději zachumlají pod deku a zkouknou oblíbený film. O to více se mohou cítit vyčerpaní a bez energie. Pohybová aktivita totiž pomáhá k lepší náladě i vitalitě.
  • Změny ve spánkovém režimu: jak je známo, na podzim se mění i čas. Hodinky si posouváme o hodinu zpět a tím pádem déle spíme. To vše může negativně ovlivnit vnitřní biorytmus člověka. I přesto, že je lidský organismus více unaven, je nutné dodržovat maximálně osmihodinový spánek pro svěžest. Delší může být pro tělo škodlivý, stejně jako ten příliš krátký.

Podzimní únava versus únava spojená s nemocí diabetes mellitus

Nyní se zaměřme na podzimní únavu u diabetiků. V tomto případě se totiž nemusí jednat pouze o vliv pochmurné a chladné sezóny. Lidé s cukrovkou by měli zbystřit, pakliže se cítí unavení více než kdy předtím. Na vině nemusí být jen výše zmíněné faktory, ale i jiné, specifické pro nemoc. Jsou to tyto:

  • Hypoglykémie: diabetik by si měl pravidelně přeměřovat hladinu cukru v krvi. V ojedinělých případech i víckrát za den, pokud cítí malátnost a celkovou únavu organismu. Hypoglykémie je brána u člověka s cukrovkou pod hodnotu 4 mmol/l. Řešení spočívá v podání sladkého nápoje anebo hroznového cukru, což by mělo stav stabilizovat.
  • Komplikace diabetu a s nimi spojená nespavost: pakliže diabetika trápí neuropatie, může mít potíže s usínáním i spánkem samotným. Nežádoucí jsou i noční hyperglykémie, které mohou způsobovat časté a nadměrné močení. Nedostatek odpočinku tedy zcela logicky způsobí únavu organismu.
  • Změny psychiky: lidé léčící se s diabetem mohou více inklinovat k duševním obtížím. A to obzvlášť v případě, kdy je jejich nemoc dekompenzovaná. Proto je tak důležité, dodržovat režimová opatření (dieta, léky, jídelníček). Stabilní glykémie je základem k dobrému tělesnému i duševnímu stavu.

Jak účinně bojovat s podzimní únavou?

Nechcete, aby si vás podzimní únava našla? Potom zahajte preventivní kroky, jen tak jí úspěšně odoláte. Začněte tím, že vpustíte do svého domu a celkově života více slunce. Využijte každého krásného slunečného dne a sluňte se. Čím více pobudete na sluníčku, tím méně se budete cítit unavení a ospalí. Nastavte si též pravidelný spánkový režim. Snažte se spát alespoň 7 až 8 hodin v kuse. Choďte do postele ve stejný čas a pokud možno také vstávejte ve stejnou hodinu, ať je pondělí anebo neděle. Dále zkuste zařadit do svého denního harmonogramu více pohybu (běh, procházky, jízda na kole, cvičení). A v neposlední řadě nezapomeňte na zdravý a vydatný jídelníček nabitý vitamíny!

Autor: Iveta Reinisch, foto: Shutterstock

321

Zdroj fotografie: Shutterstock, není-li uvedeno

Zdroj informací: archivní číslo časopisu DIAstyl, není-li uveden jiný

Diskuze k článku