Zastavte čas s antioxidačními potravinami. Jaké si můžete dopřát při diabetu?

Zastavte čas s antioxidačními potravinami. Jaké si můžete dopřát při diabetu?
Bobulovité ovoce je antioxidační bombou. Je výborným zdrojem vitamínu C, který funguje jako prekurzor tvorby kožního kolagenu. Zdroj: Shutterstock

Vyvážená strava s co nejvíce antioxidačními potravinami je zdraví prospěšná. Působení oxidačního stresu totiž nepříznivě ovlivňuje naši pleť, vlasy i celé tělo. Volné radikály také mohou za předčasné stárnutí. Jaké druhy potravin pomohou udržet tělo v rovnováze a neohrozí vás jakožto diabetika kolísavými glykémiemi?

Antioxidační aktivita je vlastní mnoha druhům potravin, a to hlavně bobulovitému ovoci a kvalitním rostlinným olejům. Poskytuje ochranu buňkám a napomáhá tomu, aby zůstaly zdravé a dobře se obnovovaly.

Oxidační stres sužuje každého z nás, braňte se mu

Oxidační stres je nebezpečný nepřítel, který může za některé každodenní nepříjemnosti. Naše tělo kvůli němu ztrácí potřebnou energii, způsobuje únavu, má také nepříznivý vliv na naši hřívu i pleť. Má co do činění s předčasným šedivěním i ztrátou pevnosti pokožky. K dispozici máme dnes mnoho potravinových doplňků, které mají vysokou koncentraci antioxidantů, a lze je efektivně zařadit do naší stravy. Které to jsou?

Chutné, šťavnaté a zdravé třešně: Studie poodhalují, jak mohou pomoci udržet diabetes na uzdě

Třešně jsou díky obsahu vitamínu C i výborným kosmetickým prostředkem. Fungují totiž jako prekurzor tvorby kožního kolagenu a napomáhají snižovat ...

Antioxidační aktivita u diabetu II. typu

Vědci se stále více přiklání k názoru, že nadměrná tvorba volných radikálů v lidském těle způsobuje oxidační stres, který neblaze podporuje rozvoj diabetu a jeho komplikací. Poškozuje buněčné proteiny, membránové lipidy i nukleové kyseliny. V pracích odborníků je oxidační stres jmenován jako jedna z příčin kardiovaskulárních chorob, které se často vyskytují ve spojení s diabetem II. typu. Právě u tohoto typu diabetu je potřeba bojovat s projevy vnitřního zánětu. Antioxidanty napomáhají k tomu, aby byla tato bitva úspěšná.

Zařadit do stravy více potravin s antioxidačním potenciálem se doporučuje u diabetiků II. typu také proto, že jsou zmiňovány jako dobrý pomocník při snaze o snížení tělesné váhy. Nadváha totiž patří velmi často k jednomu z faktorů, který nemoc provází a je více než žádoucí nějaké to kilo navíc ztratit.

Právě protizánětlivá aktivita antioxidantů může za předpokladu celkové pozitivní změny jídelníčku a zařazení adekvátní pohybové aktivity nastartovat tělo k hubnutí.

Protizánětlivý jídelníček prospěje zejména diabetikům II. typu! Proč na něj vsadit?

Zajímat vás jistě budou i překvapivé výsledky výzkumu, který se zabýval vlivem protizánětlivých potravin na ty, kteří bojují s obezitou nebo se ...

Antioxidační potraviny vhodné pro diabetiky

Jídelníček diabetika by měl být pestrý. Pokud víte, jak nejlépe kombinovat cukrovce přátelské potraviny, nic vám nebrání v tom dobře si pochutnat. Zaměřit byste se měli na ty, které jsou bohaté na vitamíny C, E, K a A.

  • Dejte si listovou zeleninu. Špenát, brukev čínskou nebo mangold můžete ochutnat v raw salátech nebo přidat do smoothies. Klidně si z nich udělejte chutné pesto s pekanovými ořechy nebo kešu. Nebojte se přidat také kapustu. Tepelně neupravené vynikají větší antioxidační aktivitou.

  • Železo doplníte pomocí červené řepy. Skvělá je neupravená s kozím sýrem, ořechy, olivovým olejem a bylinkovou solí.

  • Dalším výborným zdrojem antioxidantů jsou rajčata.

  • I když byste to možná nečekali, antioxidanty najdete také ve fazolích.

  • Jezte bobulovité ovoce, b lyofilizované (sušené mrazem) nebo čerstvé. Goji, borůvky, maliny a jahody dodají tělu vitamíny, které jsou nepřekonatelné v boji proti oxidačnímu stresu.

  • Dejte si raw kakaové boby nebo neslazené kvalitní kakao.

  • Uvařte si oblíbený rooibos. Doplníte železo a zároveň budete chránit buňky před působením oxidačního stresu.

Dodatek na závěr: Pokud si dopřejete jako diabetik například bobulovité ovoce (nebo i jiné antioxidanty nabité druhy, jako jsou granátová jablka, hrozny, klasická jablka či švestky), uděláte pro své zdraví více než dost. Myslete však na přiměřené množství při konzumaci, abyste udrželi glykémii v normě. 

Zdroj: Webmd, Cardiab.biomedcentral, Ncbi.nlm.nih.

1277