Zanedbaný pitný režim může vést k selhání organismu

Zanedbaný pitný režim může vést k selhání organismu
Dostatečný pitný režim je v létě velmi důležitý! Zdroj: Freepik

Bolest hlavy, únava, závratě nebo tmavě zbarvená moč – to všechno jsou varovné příznaky dehydratace. V horkém létě k ní může při nedostatečném pitném režimu dojít velmi rychle. Odborníci varují, že pokud se v takovém případě nedoplní tekutiny včas, hrozí i celkové selhání organismu. Šest pravidel, která by se měla v souvislosti s pitným režimem dodržovat, sestavili praktičtí lékaři MUDr. Cyril Mucha, místopředseda výboru Společnosti všeobecného lékařství ČLS JEP, a MUDr. Ivo Procházka, člen výboru Sdružení praktických lékařů ČR.

Pijte dost vody – pravidelně!

Celkové množství vody, které by měl člověk denně vypít, závisí na ročním období, pohlaví a věku. „Obecně ale platí, že denně by se mělo vypít asi 1,5 litru vody. Pokud však v horkých letních měsících teploty výrazně rostou a přesahují „třicítku“, spotřeba tekutin by měla být o třetinu až polovinu vyšší. Jejich příjem by měl být rozložený rovnoměrně do celého dne,“ zdůrazňuje MUDr. Cyril Mucha.

Dostatečné množství vody je podle něj pro lidský organismus důležité z několika důvodů. „Voda má zásadní vliv na činnost ledvin, které jsou díky ní schopny čistit krev a odstraňovat z těla zplodiny. Dostatek vody v těle také umožňuje látkovou výměnu mezi vnějším prostředím a buňkami organismu. Další důležitou funkcí vody je ochlazování celého těla,“ popisuje.

V současné době stojíme v Česku na prahu pandemie demence, kterou dosud nedokážeme léčit, říká lékař

Lidé, které trápí hypertenze, mají nejen vyšší riziko cévních mozkových příhod, ale i poklesu kognitivních funkcí a demence. Poškození mozku ...

Nepodceňujte pití při fyzické aktivitě

K dehydrataci je lidské tělo náchylnější při sportování nebo fyzické práci. Pitný režim by se proto měl v případě zvýšené námahy pečlivě hlídat. Měli bychom si uvědomit, že každý den vydýcháme asi půl litru tekutin ve formě vodních par. K tomu je nutné přičíst ještě odpařování, ke kterému dochází při pocení. Při vyšší fyzické aktivitě se potíme mnohem víc, proto je nutné adekvátně zvýšit i příjem tekutin,“ popisuje MUDr. Ivo Procházka. Zdůrazňuje ale také, že při tropických teplotách by už lidé měli aktivní sport zvážit – ve velkém horku totiž může organismu v zátěži hrozit kolaps.

Mějte pitnou vodu vždy po ruce

Na dodržování pitného režimu bohužel řada lidí aktivně nemyslí – problém s pravidelným příjmem tekutin mají zejména senioři.  „Pocit žízně se s věkem vytrácí, proto jsou senioři v létě více ohroženi. Často jim doporučuji, aby si každé ráno naplnili konvici nebo láhev potřebným množstvím vody a postavili ji na stůl. Kdykoli kolem ní projdou, měli by se trochu napít. Večer pak mají jasný přehled o tom, kolik toho za den vypili,“ uvádí MUDr. Mucha. Pitný režim by podle něj měli rodiče hlídat i u malých dětí, protože ty si o vodu většinou neumí říct samy.

Pozor na alkohol, kávu a sladké nápoje

Slabý vinný střik v přiměřeném množství v létě nikomu neuškodí, nadměrná konzumace alkoholu už ale může být problém. „Ideální denní příděl vody určitě není možné nahradit pivem nebo vínem. Alkohol totiž organismus dehydratuje, a potřebu tekutin tak paradoxně zvyšuje,“ vysvětluje MUDr. Procházka. Organismus odvodňují i sladké nápoje, které zvyšují obsah cukru v moči. Ten s sebou strhává vodu, způsobuje častější močení a větší pocit žízně. „Močopudně působí i káva, proto se do pitného režimu nepočítá. Společně s kávou by se proto vždy mělo vypít i stejné množství vody,“ dodává MUDr. Mucha.

Jak zabavit děti během letního volna: Vyzkoušejte aktivity, u kterých prohloubíte rodinné vazby

Kolo či turistika Jednou z nejpopulárnějších aktivit, kterou můžete s dětmi provozovat v létě, je jízda na kole. Téměř bez ohledu na věk můžete ...

Zařaďte do jídelníčku zeleninové polévky

Ke zvýšení příjmu tekutin nemusí sloužit jenom nápoje, ale i lehčí zeleninové polévky. „Tekutiny se dají polévkami doplňovat také, ideální jsou zejména zeleninové vývary. Jsou navíc zdraví prospěšné, protože obsahují minimální množství cukru a organismus díky nim získává vitamín C, důležité živiny a minerály,“ popisuje MUDr. Procházka. Vhodným doplňkem jsou také šťávy z čerstvé zeleniny, které jsou lehce stravitelné a podobně jako zeleninové polévky posilují lidskou imunitu. 

Sledujte příznaky dehydratace

Pokud má člověk pocit žízně, sucho v ústech a méně močí, může se jednat o prvotní příznaky dehydrovaného organismu. Varovným signálem je také neobvyklá barva moči. „Čím je moč tmavší, tím více by se mělo pít vody. Ideální je lehce nažloutlá nebo téměř průsvitná moč – v takovém případě je člověk hydratovaný dostatečně,“ popisuje MUDr. Mucha. K dalším příznakům dehydratace patří zadýchávání, bolest hlavy, poruchy vidění, zvýšená únava nebo pocit těžkých svalů. „Zvlášť v létě je potřeba při uvedených problémech doplnit tekutiny co nejrychleji. V opačném případě může hrozit selhání organismu,“ uzavírá MUDr. Mucha.

Zdroj: MUDr. Cyril Mucha, redakce

1068

Diskuze k článku