Zákaz kreslených postaviček a děsivé obrázky zkažených zubů

Velká Británie jde v posledních letech příkladem, jak bojovat s narůstající obezitou. Po zavedení daně z cukru v nealkoholických nápojích nyní zvažuje zákaz propagace sladkých snídaňových cereálií pro děti prostřednictvím známých kreslených postaviček na obalech.

Zákaz kreslených postaviček a děsivé obrázky zkažených zubů

Skupina poslanců, která návrh zákona podala, dala na doporučení britského Výboru pro zdravotní péči. Ten navrhl nejen zákaz zobrazování oblíbených animovaných postaviček na obalech nezdravých potravin pro děti, ale například také odstranění nezdravých “dobrůtek” z oblasti kolem pokladen v supermarketech, nebo omezení reklamy na nezdravá dětská jídla na internetu – konkrétně na Facebooku a dalších sociálních sítích. Mezi hlavní doporučení tohoto výboru, který podpořily i další známé osobnosti, je zákaz televizní reklamy na nezdravé potraviny po 21 hodině. Poslankyně konzervativní strany dr. Sarah Wollastonová, předsedkyně výboru, uvedla: “Děti se stávají obézními ve velmi raném věku. Důsledky jsou otřesné. Už to nelze ignorovat.”

Ve Velké Británii trpí více než 20 000 dětí vážnou obezitou a to již v době, kdy opouštějí základní školu.

Odstašující obrázky jako na cigaretách

S dalším nápadem, jak bojovat proti obezitě dětí a dospívajících, přišli australští vědci z univerzity v Deakinu. Navrhují umístit odstrašující obrázky zkažených dětských zubů na obaly doslazovaných nápojů, podobně jako fungují odstrašující obrázky na krabičkách cigaret. Provedli na toto téma dokonce výzkum mezi mladými Australany ve věku mezi 18-35 lety. Požádali je, aby si vybrali z nabízených 15 slazených nebo neslazených nápojů. Nápoje nebyly buď vůbec označené, nebo měly jeden ze čtyř následujících štítků: jeden zobrazoval zkažené zuby, druhý písemné upozornění na zdravotní rizika, další zobrazoval celkový obsah cukru v čajových lžičkách a poslední vyzdvihoval zdravotní výhody neslazeného nápoje. Závěry ukázaly, že 18% účastníků by etikety odradily od nákupu doslazovaného nápoje, zatímco 20% by sáhlo raději po nápoji, který nesl zřetelné označení, že je zdravý. Vedoucí výzkumu, prof. Peeters dodal: “Největší zdroj přidaných cukrů v naší stravě pochází ze sladkých nápojů. Jsem proto pro zavedení odstrašujících etiket na sladké nápoje, a to celosvětově.” Podle jeho slov, se však musí jednat o skutečně šokující a děsivé obrázky. Textové informace nemají podle výsledků výzkumu příliš velký vliv.

Zdroj: diabetes.co.uk

Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na