Z deníku diabetika: Po přechodu na inzulin mám každou chvíli hypoglykemický šok. Musím prý vydržet

Z deníku diabetika: Po přechodu na inzulin mám každou chvíli hypoglykemický šok. Musím prý vydržet
Aplikace inzulinu může být někdy hodně náročná Zdroj: gpointstudio/Freepik

Cukrovka je spojena s řadou komplikací. Ty může způsobit nejen nekompenzovaný diabetes, ale i dlouhodobé užívání léků. Když už je toho na organismus moc a začne takzvaně stávkovat, bývá mnohdy nejrozumnějším řešením přechod z perorálních léků na aplikaci inzulinu. Jenže jeho píchání může být pro mnohé stresující a často se také nedaří vychytat správný počet jednotek. Své o tom ví i pan Jaroslav (76), který dokonce prodělal řadu hypoglykemických šoků, a přesto se mu stále nedaří mít cukrovku pod kontrolou.

Doktoři mi nasadili inzulin, když mi začala klempírovat játra. Vzali mi krev a zjistili, že mám špatné hodnoty. Prášky, které jsem do té doby bral, prý játra zbytečně zatěžují, a tak se rozhodli dát mi inzulin. Víte, léčím se s cukrovkou už třicet let, celé roky jsem byl zvyklý jen na prášky. O inzulinu jsem samozřejmě slyšel, ale vždycky jsem doufal, že si ho nikdy nebudu muset píchat. Takže přechod na něj jsem nesl hodně těžce.

Aplikace inzulinu byla zpočátku náročná

Všichni mě uklidňovali, že inzulinové pero se ovládá naprosto jednoduše a že si to zvládnou píchat i malé děti. Já už se asi do dětských let zase vracím, ale věřte mi, že jsem měl snad ještě větší strach než kdejaké dítě. To by si mě asi strčilo do kapsy. Byla to pro mě noční můra. Prosil jsem doktora, jestli si to nechce ještě rozmyslet, ale nepřemluvil jsem ho. Když jsem si měl píchnout inzulin poprvé, tak se mi tak šíleně klepaly ruce, že jsem myslel, že se do toho břicha ani netrefím. Nakonec jsem to zvládnul, ale byly to nervy, to vám povím.

Pak jsem samozřejmě zjistil, že to není zase až taková hrůza, jen si to člověk musí srovnat v hlavě. Průšvih ale přišel zase jinde.

Nejlepší i nejhorší nápoje pro diabetiky? Nemusíte pít jen vodu, ale pozor si dejte na limonády bez cukru

Při onemocnění cukrovkou je důležité hlídat si nejen správnou stravu, ale také pít vhodné nápoje. Nejlepší jsou samozřejmě ty, které nemají ...

Hypoglykemický šok skončil voláním záchranky

Víte, já tomu do dneška moc nerozumím, nikdo mi to pořádně nevysvětlil a asi mi to ta moje děravá hlava už moc nebere. Ale prostě jsem dostal inzulin na den a pak na noc. Doktor v nemocnici, kde mi inzulin nasazovali, mi řekl, kolik dávek si mám kdy píchat. Takže jsem to tak dělal. Vždycky jsem nastavil na peru počet jednotek a píchnul. Jenže jednou jsem se po takovém píchnutí vzpamatoval až v nemocnici.

Manželka mi pak vyprávěla, že mě našla ležet v obýváku na zemi, byl jsem mimo, mluvil z cesty a nebyl schopný vstát. Zavolala proto záchranku. Ti přišli na to, že mám hypoglykemický šok – cukr jsem měl jen 2,4, tak mi píchli glukagon, dali mi kapačku a odvezli mě do nemocnice. Něco málo si z toho matně pamatuju, ale ke smyslům jsem se dobral až na pokoji v nemocnici. Vzpomněl jsem si pak, že jsem doma cítil takovou divnou slabost, motala se mi hlava, tak jsem si šel pro glukometr, ale víc už si nepamatuju.

Hypoglykémie neboli nízká hladina cukru v krvi je stav, kdy dojde k poklesu hladiny glukózy pod 3,5 mmol/l. Dochází k ní v důsledku nadbytku inzulinu a projevuje se například stoupající nervozitou, svalovým třesem, pocitem hladu, celkovou slabostí, zrychleným srdečním tepem, pocením, nebo naopak zimnicí, neschopností mluvit, rozmazaným viděním, dezorientací či potížemi s motorikou. Pokud diabetik nedoplní rychlý zdroj cukru a hladina glykémie dále klesá, a to pod 2,8 mmol/l, dochází většinou k upadnutí dané osoby do tzv. hypoglykemického šoku, jenž je často doprovázen ztrátou vědomí, a ve 3–4 % případů může dokonce vést až k úmrtí. Více informací o hypoglykémii si můžete přečíst ZDE.

Nízké hladiny cukru v krvi se opakovaly

V nemocnici si mě nechali tři dny na pozorování a pak mě pustili domů. Měl jsem si píchat tak, jako tomu bylo dosud. Jenže uběhlo jen pár dnů a já tam skončil zase. Po druhé hospitalizaci mi dávky trochu upravili a řekli mi, jak mám jíst. Sice jsem jim to odkýval, ale doma jsem zjistil, že takové hromady jídla nesním. Už jím jak oukropeček, vůbec nemám hlad. Spíš jím jen proto, že mi to manželka nandá na talíř. Kdyby to bylo na mně, dám si za den možná tak krajíček chleba s máslem. Manželka mi sice nastavila nějaký jídelníček, ale prostě to do sebe nedostanu.

Trochu jsem si proto upravil dávky inzulinu, ale nemůžu to vychytat. Buď mám hyperglykémii, takže si musím připíchávat, nebo mám zase strašně málo.

Kopřivový čaj: Pomůže snížit glykémii i krevní tlak, uleví ale i při artróze a senné rýmě

Kopřiva dvoudomá (Urtica dioica) je snad nejznámější bylinou – pravděpodobně není nikdo, kdo by se o ni alespoň jednou nepopálil. A možná i vás ...

Diabetolog má čas až za čtvrt roku

Strašně mě to unavuje a jsem z toho už zoufalý. Blíží se jaro a já se bojím, že ho strávím doma v posteli. Bojím se totiž někam jít, aby se mi zase neudělalo zle a nezkolaboval jsem třeba na ulici. Volal jsem diabetologovi, jenže ten má volný termín až za víc než tři měsíce, tak prý musím vydržet. Snad se do té doby nestane nic vážného a budu si moct v klidu užít aspoň léto…

Zdroj: autorka vycházela z rozhovoru s panem Jaroslavem

5227

Diskuze k článku