Výzva pro tento týden: Připravte si skvělou domácí pomazánku!

Šunka, sýr, šunka, šunka, sýr… Takto jednostranně vypadá skutečně většina snídaní, svačin i večeří, s nimiž se v praxi setkáváme. Zkuste to tento týden jinak. Lenka Vymlátilová a Ing. Hana Málková ze společnosti STOB přicházejí s novou inspirací.

Výzva pro tento týden: Připravte si skvělou domácí pomazánku!

Je to velmi jednoduché „hodit“ na pečivo plátek šunky nebo sýra a je hotovo. Připravit domácí pomazánku je pro mnohé hotové sci-fi. Přitom jejich příprava není ani složitá, ani časově náročná.
Pomazánky jsou vynikající volbou k snídani, svačině i večeři a pokud máte zrovna naspěch a musíte se spokojit se studeným obědem, pak jsou skvělé i k obědu.

5 výhod domácích pomazánek

  • Můžete je připravit na stovky způsobů.
  • Na rozdíl od kupovaných pomazánek máte pod kontrolou složení a bude vám stačit jen pár základních ingrediencí.
  • Můžete do nich ukrýt i to, co třeba vaše děti (nebo manžel) odmítají – například luštěniny, ryby nebo i různé druhy zeleniny.
  • Zužitkujete různé zbytky z lednice i spíže – například zbylé maso od oběda, uvařené luštěniny nebo různé zeleninové “zbytky”.
  • Jejich příprava je snadná, rychlá a levná.

Tak s chutí do toho!

Příprava pomazánek vůbec není složitá, budete potřebovat mixér (někdy to jde dokonce i bez něj), cca 5 minut času a téměř libovolné ingredience, co najdete v lednici nebo spíži.

A co by pomazánka měla obsahovat?

Zdroj bílkovin, díky kterým vás pomazánka zasytí

  • vejce (uvařené natvrdo nebo například i v podobě míchaných vajíček)
  • libová šunka nebo maso (vyzkoušejte například naši kuřecí pomazánku)
  • tuňák, sardinky, uzený losos, makrela nebo jiná ryba
  • méně tučný sýr (měkký nebo strouhaný – např. cottage, žervé, syrečky, eidam 20-30%…)
  • tvaroh, jogurt nebo skyr
  • luštěniny (vařené nebo pro rychlejší přípravu z konzervy)

Kvalitní tuk, díky kterému bude pomazánka chuťově jemnější
Pokud navíc zvolíte ten správný, obohatíte pomazánku o prospěšné mastné kyseliny a vitaminy.

  • panenský olej (olivový, dýňový, řepkový nebo třeba sezamový)
  • majonéza
  • kvalitní margarín (u margarínu sledujte složení a vybírejte výrobky s obsahem prospěšných omega 3 kyselin – doporučujeme sáhnout po osvědčených značkách, jako je např. Flora)
  • avokádo (určitě téměř každý už někdy vyzkoušel guacamole, ale možností je mnohem více)
  • ořechové máslo (typicky v hummusu je to sezamová pasta tahini)
  • ořechy nebo semínka (je možné je předem namočit a rozmixovat, nebo jen semínky dozdobit pomazánku při podávání)

Zelenina nesmí chybět!
Pomazánku zelenina krásně odlehčí a dodá vitaminy a prospěšné látky.

  • zeleninu můžete přidat přímo do pomazánky, ať už čerstvou nebo vařenou, orestovanou či pečenou
  • využít můžete opravdu jakoukoli zeleninu, kterou zrovna budete mít po ruce – okurku, rajčata, papriku, mrkev, celer, řepu, dýni, lilek, brokolici…
  • pokud by se vám zelenina nehodila přímo do pomazánky, nezapomeňte si ji k jídlu přidat samostatně

Dochuťte to!

V dochucení pomazánky máte také naprosto volné ruce – může to být klasika v podobě soli, pepře nebo česneku, zapojte ale i další druhy koření, např. kmín, římský kmín, kari nebo papriku.

Pomazánku skvěle osvěží různé bylinky, nejlepší jsou čerstvé, ale využít se dají samozřejmě i sušené – klasikou je bazalka, tymián, pažitka, kopr, petrželka, výborný je také koriandr.

Pomazánky můžete i lehce okyselit různými druhy octů (jablečný, balsamikový, umeo) nebo šťávou z citrónu.

Vaše pomazánka může být pokaždé trochu jiná a rozhodně vždy zpestří a obohatí váš jídelníček!

Vyzkoušejte tři nejoblíbenější pomazánky Lenky Vymlátilové:

1. Řepová pomazánka

Luštěninové základy můžete ideálně kombinovat se zeleninou. Má nejoblíbenější kombinace je s červenou řepou.

Ingredience:
200 g cizrny či jiné luštěniny (vařené nebo konzervované), 200 g červené řepy (vařené nebo pečené), 2 lžíce olivového oleje, sůl, pepř a římský kmín na dochucení

Postup přípravy:
Uvařenou či upečenou řepu nakrájejte na menší kusy a rozmixujte společně s cizrnou či jinou luštěninou. Přidejte dvě lžíce olivového oleje a lžičku římského kmínu, ideálně drceného. Pokud si Vaše chuťové pohárky žádají, dochuťte pomazánku česnekem nebo chilli. Římský kmín určitě nevynechejte a věřte, že jeho specifickou chuť nenahradíte obyčejným kmínem! Dle chuti můžete dozdobit libovolnými semínky.

2. Mrkvovo-celerová pomazánka

Tuhle pomazánku můžete, díky kořenové zelenině, připravovat opravdu po celý rok.

Ingredience:
200 g mrkve, 100 g celeru, 200 g lučiny, dle chuti malé množství majonézy, sůl, pepř, citronová šťáva na dochucení

Postup přípravy:
Mrkev a celer krátce povařte do poloměkka a nechte vychladnout. Poté nakrájejte na menší kousky a jednoduše rozmixujte s lučinou a lžící majonézy (tu lze případně vynechat). Pomazánku dochuťte solí, pepřem a citrónovou šťávou.
Rychlejší postup je, když nastrouháte mrkev a celer zasyrova a rozmícháte s lučinou, dále ochutíte dle výše uvedeného postupu. Vařená zelenina je lehce sladší a jemnější, proto je alespoň u nás doma oblíbenější variantou.

3. Vajíčková de luxe

Tenhle recept nám do kuchyně přinesla stylově jedna dáma z kurzu zdravého hubnutí STOB. Svou oblíbenou verzi vajíčkové pomazánky jednoduše obohaťte o kopr a máte vajíčkovou de luxe – pokud jste tedy milovníci kopru jako já.

Ingredience:
1 balení lučiny, 2 lžíce jogurtu, 5 vajec, sůl, pepř, kopr

Postup přípravy:
Vejce uvařte natvrdo a nechte vychladnout. Vejce nastrouhejte nebo nakrájejte, smíchejte s lučinou a jogurtem a dochuťte solí, pepřem a nakrájeným koprem.

Pomazánkové „fígle“

Jak doladit konzistenci pomazánky?

Každý jsme jiný, někdo má rád pomazánky husté, co se nevpíjejí do pečiva, někdo zase řídké, co pěkně sklouzávají do krku a „nezavaří“ mixér.

Zkoušejte proto ingredience v různých poměrech a kombinacích, aby vám to vyhovovalo. Chcete-li pomazánku více řídkou, přidávejte navíc po lžičkách vodu, mléko, jogurt, olej nebo majonézu (u posledních dvou ingrediencí ale dejte pozor na množství, abyste z pomazánky neudělali kalorickou bombu).

Chcete-li naopak pomazánku zahustit, použijte rozmixované luštěniny, obiloviny, vločky, tvrdší zeleninu nebo sušené lahůdkové droždí.

Já osobně mám v oblibě jednoduché pravidlo! Kolik základu, tolik „něčeho k tomu“, tedy např. 200 g vařené cizrny + 200 g uvařené červené řepy atd.

Vadí vám pomazánka vsáknutá do pečiva v „odleželé“ svačině?

Mně tedy ano. Proto raději připravuji svačiny ráno, aby byly čerstvější.

Pomoci může také tenká vrstvička másla nebo margarínu. Tuková vrstva tak trochu odizoluje pečivo od pomazánky.

Velmi praktické na svačiny jsou i krabičky s oddělenými přihrádkami.

Nebojte se experimentovat a zkoušet svoje vlastní kombinace, inspirovat se samozřejmě můžete i konkrétními recepty. Tipy na osvědčené pomazánky najdete v blogu anebo v našem e-booku Svačím zdravě se STOBem, kde najdete i praktický pomazánkový manuál, díky kterému se naučíte připravit pomazánku ve 3 jednoduchých krocích.

Inspirovat se můžete i v tomto pomazánkovém taháku.

Jak je to u vás doma? Připravujete také pomazánky? Podělte se s námi o své tipy v komentářích! 🙂

Ing. Hana Málková, Lenka Vymlátilová, STOB

 


Zapojte se do Výzvy 52

Tento článek je součástí projektu Výzva 52 společnosti STOB. Pokud vás zajímají další podobné informace, zapojte se do projektu na stránkách www.stoblkub.cz také. Je to zdarma. Na každý týden je připravena jedna malá výzva, které se můžete zúčastnit a po celý rok tak postupně měnit své životní návyky k lepšímu. A protože jen příjemné změny mají šanci být trvalé, jsou jednotlivé výzvy postavené tak, aby vás bavily. Obsahují motivační videa, blogy, soutěže o ceny a hlavně nespočet zajímavých populárních témat a mýtů, o kterých zjistíte pravdu.

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na