Vyčerpání organismu spojené s extrémním vedrem: Co by diabetik neměl podcenit?

Vyčerpání organismu spojené s extrémním vedrem: Co by diabetik neměl podcenit?
Hydratace těla je alfou a omegou v parném létě Zdroj: Shutterstock

Extrémní vedra, nedostatek tekutin, žádné jídlo, povinnosti kolem domácnosti či dětí a v práci hromada úkolů... A najednou pocítíte ten svíravý pocit na hrudníku, úzkost a zmatek. Je vám tenhle scénář povědomý? Aby ne, vždyť diabetici jsou na horko mnohem citlivější než zdraví lidé.

Pokud se léčíte s diabetem, zátěž představuje pro vaše tělo jakékoliv onemocnění, při kterém užíváte jiné léky nebo máte zvýšenou teplotu. O těchto komplikacích diabetici vědí, ale mnohdy si už neuvědomují, že zvýšenou pozornost si jejich tělo zaslouží i v případě, že venku panují extrémně vysoké teploty. Ty totiž dovedou s vaším organismem pěkně zamávat. K vyčerpání organismu z horka se tak diabetik může dopracovat mnohem dříve, než by ho napadlo.

Mnozí z nás se těší na dobu, kdy odloží zimní kabáty hluboko do skříně. Pokud se ovšem léčíte s diabetem, je vaše tělo na horké počasí mnohem citlivější, a může tak reagovat nepředvídatelně. 

Rizika spojená s vyčerpáním organismu

Vysoké teploty mění způsob, jakým tělo využívá inzulín. Ten v závislosti na okolnostech může glykémii buď extrémně zvyšovat, nebo naopak snižovat. Vyčerpání organismu se také týká těch, kteří mají komplikace způsobené diabetem – například poškozené nervy, které nedovolí správné ochlazování těla pomocí potu (v takovém případě dochází k přehřátí organismu). Varovnými příznaky, kdy je nutné okamžitě vyhledat lékařskou pomoc, jsou časté zvracení, horečka, bolesti hlavy a ospalost.

A jak vaše tělo může reagovat na zvýšenou okolní teplotu? 

  • Jste vyčerpaní, máte závratě, mdloby, jste zmateční, nebo se nadměrně potíte.
  • Dochází k častější hypoglykémii, a to kvůli zvýšené okolní teplotě, ale také z toho důvodu, že horká kůže absorbuje inzulín mnohem rychleji.
  • Vaše glykémie neustále stoupá, a to buď kvůli dehydrataci nebo spálené pokožce.

Nejčastějšími příčinami, kdy tělo diabetika vypoví službu z důvodu vyčerpání organismu, je úžeh, úpal, ale i otrava jídlem nebo stálé psychické vypětí.

Dehydratace a s ní spojená rizika

Nedostatek tekutin může zvyšovat hladinu cukru v krvi a vysoká hladina cukru v krvi vás zase bude nutit více močit, což může v extrémních teplech způsobit dehydrataci. Dehydratace navíc snižuje prokrvení pokožky, a proto je snížena i schopnost vašeho těla absorbovat inzulín, který jste si aplikovali. Takové komplikace můžou nastat i v případě, že používáte léky k léčbě vysokého krevního tlaku. Proto je opravdu důležité, abyste v horku dodržovali pitný režim.

Sezóna dovolených pomalu začíná aneb Jak na cestování s diabetem bez starostí

Při cestování je diabetik nucen myslet na vícero věcí naráz. Pokud si tedy chce užít zasloužený odpočinek, je nutné počítat i s případnými ...

Sledujte ketolátky

Zvýšená hladina cukru v krvi může mít za následek i zvýšené ketolátky v moči. Ty je nutné v případě jakýchkoliv nepříjemností sledovat! Příliš vysoké ketolátky v moči mohou být prvním signálem ketoacidózy, která je život ohrožující!

Tip: Testovací proužky můžete dostat na základě předpisu od svého lékaře, ale jsou běžně k dostání v jakékoliv lékárně.

Jak předcházet vyčerpání organismu

Není třeba si odpírat jakékoliv dobrodružství, ať už je venku třicet stupňů nebo teploty atakují nulu. Vážnému zdravotnímu ohrožení se ale vyhnete pouze tak, že budete dodržovat tato pravidla:

  • Pijte hodně neslazené vody, případně nápoje, které obsahují minerály.
  • Kontrolujte svou hladinu cukru v krvi mnohem častěji.
  • Svoje léky uchovávejte mimo dosah tepla (o tom, jak správně skladovat inzulín, se dočtete zde).
  • V největším horku nevycházejte ven, pokud to není úplně nutné.
  • Noste volné, lehké oblečení světlé barvy.
  • Vyhněte se alkoholu a energetickým nápojům.
  • Chraňte své tělo slunečními brýlemi, kloboukem a opalovacím krémem.
  • Nechoďte bosí, a to ani na pláži nebo u bazénu.
  • Vždy u sebe noste rychlý zdroj cukru.
  • Cvičte spíše večer nebo brzy ráno. Ideální aktivitou je plavání.

Závěrem

Letní prázdniny – to jsou děti, které nechodí do školy, rodinná setkání, letní dovolená, grilování a sezení do dlouhých pozdních hodin (jak se vyhnout letnímu pokušení se dočtete zde). To vše nabourává vaši každodenní rutinu a často i diabetickou dietu. Na druhou stranu je to i období zvýšené fyzické aktivity, která je vždy klíčem ke zvládnutí diabetu. Nastolit rovnováhu mezi těmito spektry může být někdy velice těžké, ale nezbytné k tomu, abyste svůj diabetes měli opravdu pod kontrolou.

Zdroj: Cdc, Diabetesvoice, Healt.clevelandclinic

56117

Diskuze k článku