Vyčerpání organismu extrémním vedrem: První pomoc hledejte ve vodě

Vyčerpání organismu extrémním vedrem: První pomoc hledejte ve vodě
Úžeh se může projevit až několik hodin po slunění, úpal prakticky hned Zdroj: Freepik

Posledních pár let připomínají naše letní dny spíše exotiku než počasí, které je v mírném pásmu obvyklé. Extrémní vedra střídají extrémní bouřky, kterými netrpí jenom naše krajina a spálené trávníky, ale i lidé. V těchto dnech tak není vůbec neobvyklé, pocítíte-li malátnost, zmatek, bolest hlavy a velké výkyvy glykémie. Vždyť právě diabetici jsou na extrémní vedra jedni z nejcitlivějších. 

Nedostatek tekutin, nechuť k jídlu, povinnosti kolem domácnosti a děti, které nyní nechodí do školy? To je jen malý výčet toho, co může právě v létě nabourat váš denní režim. A když se k tomu všemu přidají ještě výkyvy počasí? Tak to dokáže zamávat i se zcela zdravým člověkem.

Nosíte klobouk a brýle jen na dovolené v tropických oblastech? Opalovací krém není potřeba, protože zas tak to sluníčko nesvítí? Chyba! Spálením kůže riskujete nejenom vysokou glykémii, ale i úpal či úžeh.

Vyčerpaný organismus nemá pod kontrolou glykémii

Léto a s ním spojené počasí nemusí každému člověku dělat dobře, ale většině z nás se při tom vybaví dny spojené s koupáním, grilováním a posezením s přáteli do pozdních hodin se sklenkou vína v ruce. Léto je zkrátka čas, kdy máme všeho víc – pohybu i jídla. Vybalancovat tyto náročné dny, abychom měli svůj diabetes pod kontrolou, je někdy opravdu náročné.

K přehřátí organismu se může diabetik dopracovat mnohem rychleji, než by si přál. Je to takový začarovaný kruh vyčerpaného organismu, který především nemá pod kontrolou management glykémie. Extrémní vysoké teploty, nebo naopak teplé vlhké počasí po bouřce, mění využití inzulínu v našem těle, a to ať už vlastního, tak injekčně podaného.

  1. Často nedovolí poškozené nervy (např. u neuropatie) správně ochlazovat tělo pomocí potu. V takovém případě pak dochází k přehřátí organismu a dehydrataci, které se mimo jiné projeví i zvýšeným krevním cukrem.
  2. Přímé sluníčko může být prvních pár minut příjemné, ale většinou spíš riskujeme spálení pokožky – na to tělo reaguje stresem a zvýšeným příjmem kortizolu, který opět zvyšuje glykémii.
  3. Vysoká teplota nebo dusno před bouřkou (bez přímého slunečního záření) zajistí mnohem teplejší pokožku na dotek – ta vstřebává inzulín mnohem rychleji, a tak může dojít k hypoglykémii.

Na jaké reakce si dát pozor?

Nejčastějšími příčinami, kdy naše tělo vypoví službu z důvodu vyčerpání organismu, je úžeh, úpal nebo otrava jídlem. Při otravě jídlem je největší problém v nedostatečné úpravě masa při četných grilováních, ale nemalou měrou může diabetiky potrápit i otrava houbami.

Mezi úžehem a úpalem není zas až takový rozdíl – jen jedním přehřejete mozek a druhým tělo | zdroj: DiaStyl

Shrnutí:

  • vyčerpání, závrať, zmatenost, nadměrné pocení i mdloby jsou většinou příznakem úžehu nebo úpalu,
  • dochází k hypoglykémii i hyperglykémii – podle způsobu přehřátí,
  • zvracení, vysoká horečka a nesnesitelná bolest hlavy jsou varovnými příznaky, při kterých je nutné vyhledat lékařskou pomoc!

Dehydratace jako strašák napříč generacemi

Všude se dočítáme, že dbát na správnou hydrataci mají především děti a senioři. To je bezpochyby pravda, neznamená to však, že nám během extrémního tepla vystačí sklenička vody na celý den. Zvlášť tedy diabetici by si na pitný režim měli dát pozor. Dehydratace totiž snižuje prokrvení pokožky, tím je snížena schopnost absorbovat inzulín a dochází k hyperglykémii. Zároveň ale, jako v začarovaném kruhu, hyperglykémie způsobuje odvodňování organismu a dochází ještě k větší dehydrataci.

Pažitka: Nejznámější kuchyňský zázrak vyčistí i ty nejzazší kouty našeho těla

Účinky pažitky jsou dokonce tak silné, že bychom jí mohli přezdívat uklízečka našich střev a cév. Její využití v kuchyni i v tradiční medicíně je ...

Jak jednoduše a účinně bojovat proti vyčerpání organismu

Není potřeba odepírat si jakékoliv dobrodružství, ať je venku přes třicet, nebo naopak k nule. Předcházet vážným zdravotním komplikacím lze totiž poměrně jednoduchými kroky:

  • pijte hodně a pijte často – ideální je voda (může být i s obsahem minerálů) nebo iontové nápoje,
  • kontrolujte svou hladinu cukru mnohem častěji,
  • uchovávejte léky tak, abyste předešli jejich znehodnocení (o tom, jak správně uchovávat inzulín i v parném létě, se dočtete zde),
  • přes poledne – tedy v největším horku – nevycházejte ven, pokud to není nezbytně nutné,
  • noste volné a lehké oblečení světlé barvy,
  • vyhněte se alkoholu a energetickým nápojům,
  • chraňte své tělo slunečními brýlemi, kloboukem a opalovacím krémem,
  • nechoďte bosí po rozpáleném chodníku nebo asfaltu,
  • vždy u sebe noste rychlý zdroj cukru a nějakou sacharidovou svačinku,
  • cvičte spíše brzy ráno nebo až večer – vyvarujte se však náročným aktivitám (ideální aktivitou je plavání).

Závěrem

Vyčerpat svůj organismus až k několikadenní rekonvalescenci není, zvláště u diabetiků, vůbec těžké. Klobouk, brýle, opalovací krém a dostatek vody jsou čtyři základní pilíře, aby k vyčerpání organismu nedošlo. A vlastně ještě jeden pilíř by tu byl – méně stresu. Ale tohle pravidlo platí celoročně.

Zdroje: cdc.gov, diabetesvoice.org, healt.clevelandclinic.org

8473

Diskuze k článku