Vlčí hlad: Za nutkavými nájezdy na ledničku může být volání těla o pomoc

Vlčí hlad: Za nutkavými nájezdy na ledničku může být volání těla o pomoc
Při záchvatech vlčího hladu člověk obvykle sní všechno, co je v dosahu Zdroj: wayhomestudio/Freepik

Trpíte někdy intenzivním pocitem hladu a prázdnoty v břiše, který je provázen silnou podrážděností a někdy i naprostou neschopností soustředit se? Tomuto stavu se říká vlčí hlad, protože připomíná extrémně naléhavou potřebu potravy, která hladového vlka vyžene i přes jeho přirozenou plachost z lesa a zavede ho až k lidským stavením. Příčin může být několik a rozhodně je nelze podceňovat. Zejména lidé s cukrovkou by se měli těchto stavů vyvarovat.

Vlčí hlad sám o sobě není onemocněním. Jde spíše o subjektivní pocit extrémně intenzivního hladu, ke kterému mohou přispívat různé faktory, ať už zdravotní, nebo psychologické. Dopady vlčího hladu také nejsou nijak potěšující. Záchvaty vlčího hladu totiž většinou končí nekontrolovatelným přejídáním.

Příčiny vlčího hladu

Spouštěčů vlčího hladu je několik. Obvykle si za tento stav můžeme sami, protože nevnímáme (nebo vědomě přehlížíme) signály, které nám naše tělo vysílá, když potřebuje doplnit energii. Mezi hlavní příčiny intenzivního pocitu hladu patří:

  • Dlouhodobé hladovění: Častým spouštěčem vlčího hladu bývají drastické diety s nízkým přísunem kalorií, které mají za následek nedostatečný příjem základních živin.
  • Hypoglykémie: Pocit vlčího hladu může způsobit i rychlé snížení hladiny cukru v krvi. Tento stav se neomezuje jen na diabetiky, kteří často trpí výkyvy glykémie. Může jít i o následek nedostatečného pokrytí potřeby glukózy po požití určitých léků, opomenutí dávky jídla, vyšší konzumaci alkoholu či zvýšeném stresu.
  • Fyziologické potřeby: V některých případech může intenzivní pocit hladu signalizovat skutečnou potřebu těla po výživě, například po fyzické aktivitě.
  • Psychologické faktory: Také emoce mohou hrát u pocit vlčího hladu svou roli. U některých jedinců se vlčí hlad objevuje jako reakce na stres. Jindy zase mohou být na vině deprese či pocity frustrace, kdy člověk „zajídá“ špatnou náladu a osobní neuspokojení.

Červená řepa: Pomůže s glykémií, vysokým tlakem, anémií i při sportu

Zapomeňte na klasický salát z červené řepy. Je samozřejmě skvělý, zvlášť, když je doplněný o strouhané jablíčko a křen, ale není to zdaleka ...

Hormon ghrelin v hlavní roli

Ghrelin je často nazýván hormonem hladu. Při zvýšené hladině ghrelinu dochází k vyplavování růstového hormonu. To nám lidem v historii pomáhalo přežít dlouhé časové úseky bez potravy a zachovat si všechny základní životní funkce. A pomáhá nám to i dnes.

Tento hormon se tvoří hlavně v žaludku. Nejvyšší hladiny dosahuje, když je žaludek prázdný. V tomto okamžiku vysílá do hypothalamu v mozku signál, že je potřeba najíst se. Hormon ghrelin je potřeba udržet na uzdě. Jakmile se totiž jeho hladina zvýší, naše tělo si o jídlo řekne poměrně nevybíravým způsobem. A nespokojí se jen tak s lecčíms. Nutí nás sáhnout po potravinách, které bychom se zdravým rozumem raději vynechali, ať už jde o sladké, slané, nebo silně pikantní. Velkým problémem je, že v takové chvíli toho člověk sní podstatně víc, než je zdrávo nebo potřeba. Obvykle to končí vypleněnou ledničkou.

Dopady vlčího hladu

Pojďme si tedy negativní dopady nežádoucích stavů intenzivního hladu shrnout:

  • Přejídání: Pocit vlčího hladu obvykle vede k nadměrné konzumaci velkého množství potravy ve velmi krátkém čase. To může přetížit trávicí systém a způsobit potíže v podobě nadýmání či pálení žáhy.
  • Nezdravá strava: Při záchvatech vlčího hladu mají lidé tendenci sáhnout po nezdravých potravinách bohatých na cukry a tuky, což má negativní vliv na celkovou kvalitu a vyváženost stravy.
  • Nepříznivý vliv na hmotnost: Pravidelné záchvaty vlčího hladu a následné nadměrné přejídání se může ve finále projevit zvýšením tělesné hmotnosti až obezitou.
  • Výkyvy glykémie: Kolísání glykémie může vést k akutním komplikacím. Může se projevit hypoglykémií nebo hyperglykémií. Oba stavy vážně ohrožují zdraví člověka.
  • Psychické dopady: Střídání hladovění a přejídání se může promítnout do psychického stavu a vyvolat frustrace, které zase jsou spouštěčem vlčího hladu – a nepříjemný koloběh je rázem na světě.

Jablečný ocet: Skvělý parťák při hubnutí. Snižuje cholesterol a diabetikům pomůže s glykémií

Už Hippokrates přišel na to, že nedestilovaný jablečný ocet je zázračný léčivý a očistný prostředek. Kromě něj jej znali už staří Egypťané, ...

Jak zabránit kolísání ghrelinu?

Je potřeba rozlišovat mezi běžným pocitem hladu a extrémním vlčím hladem. Je důležité poslouchat své tělo a zajistit pravidelný a vyvážený přísun potravy. Tu si naše tělo obvykle vyžádá zhruba každé čtyři hodiny. Proto je nejdůležitější jíst pravidelně a dodržovat určitá pravidla:

  • Dopřejte si každý den kvalitní snídani.
  • Neodbývejte jídlo během dne.
  • Nehltejte – jezte pomalu a pořádně žvýkejte.
  • Rozdělte si jídlo na menší dávky.
  • Jezte vícekrát denně.
  • Vybírejte si kvalitní potraviny, vyřaďte z jídelníčku potraviny s prázdnými kaloriemi.
  • Nechte se vyšetřit u lékaře, zda se u vás nejedná o příznak cukrovky.
  • Zařaďte do jídelníčku kořen konjac, který snižuje produkci ghrelinu, potlačuje pocit hladu a přispívá ke snižování hmotnosti.

Při dodržování těchto pravidel budete schopni vyhnout se koloběhu hladu a přejídání, který neprospívá ani zdraví, ani vaší hmotnosti.

Zdroje: everydayhealth.com, fit-pro.cz, novinky.cz,

Foto: Wayhomestudio/Freepik

11830

Diskuze k článku