Vitamin B12: Nedostatek hrozí veganům a alkoholikům

Co kdybyste měli sníst denně čtvrt kila syrových jater? Tato léčba čekala na každého, kdo před rokem 1920 onemocněl zhoubnou chudokrevností. Jinak hrozilo dlouhé churavění a následná smrt.

Vitamin B12: Nedostatek hrozí veganům a alkoholikům

Při zhoubné chudokrevnosti (perniciozní anemii) totiž vznikají nefunkční červené krvinky a pokud se nemoc neléčí, snižuje se postupně zásobování organizmu pro život nezbytným kyslíkem.

Syrová játra nebo smrt

Počátkem minulého století na zhoubnou anémii v důsledku nedostatku červených krvinek umíralo mnoho lidí. V roce 1922 George Hoyt Whipple objevil, že u psů, kteří byli postiženi stejnou chorobou, došlo k vyléčení hovězími játry, které byly psům podávány ve vysokých dávkách. K pokusům se přidali i další dva lékaři – George Minot a William Murphy. Výsledkem jejich prací bylo i doporučení pacientům, aby konzumovali uvedená množství syrových jater. Později zjistili, že stejné účinky jako syrová játra mají i extrakty z jater. V roce 1934 byli G. H. Whipple, G. R. Minot a W. P. Murphy „za objev týkající se léčby anémie játry“ oceněni Nobelovou cenou.
Látku léčící zhoubou chudokrevnost izolovali z mikroorganismu Streptomyces griseus až roku 1948 E. L. Smith a nezávisle na něm E. L. Rickes a K. A. Folkers. Rickes nazval tuto látku vitamin B12.

Bez vitaminu B12 by červené krvinky nefungovaly

Vitamin B12 je důležitý především pro správnou funkci krvetvorby. Bez tohoto vitaminu by červené krvinky byly příliš veliké a nedokázaly by správně plnit svoji funkci – předávat kyslík buňkám. Kromě krvetvorby je vitamin B12 také důležitý pro správnou funkci nervového systému.

Zdroje vitaminu B12

Hlavním zdrojem vitaminu B12 v potravě jsou živočišné produkty – vejce, mléko, sýry, maso a vnitřnosti. Správný přísun potřebného množství vitaminu B12 do organizmu zlepšuje paměť, podporuje koncentraci a snižuje riziko vzniku srdečních chorob. Vitamin B12 je součástí preparátů pro léčbu onemocnění jater, střev a slinivky břišní. Doporučená denní dávka vitaminu B12 je 3 µg (mikrogramy) denně.

Zásoby v játrech vydrží na několik let

Vitamin B12 se ukládá do jater, kde tvoří zásoby. Takové zásoby mohou vydržet člověku i na několik let. Alkoholikům a ženám používajícím hormonální antikoncepci se tato zásoba zmenšuje, neboť dochází k inaktivaci vitaminu. Přesto je velmi důležité nespoléhat se na zásoby a kvůli udržení správné hladiny homocysteinu v krvi je zdravé B12 přijímat denně.

Kdy hrozí nedostatek vitamínu?

V našich zeměpisných šířkách je faktický nedostatek vitaminu B12 poměrně vzácný. Setkat se s ním můžeme u lidí, kteří ze své stravy vyloučí některé živočišné produkty, tedy u lidí, kteří praktikují tzv. alternativní způsoby stravování. Zejména se to týká vegetariánů a veganů, kteří vitamin B12 do těla nedodávají v rámci potravy, nebo alkoholiků, kterým se vlivem alkoholu vitamin B12 v organismu znehodnocuje.
Vegetariánská strava má většinou vysoký obsah kyseliny listové, která může zakrývat problémy se špatnou krvetvorbou v důsledku nedostatku vitaminu B12. Některé případy mohou zůstat dlouho nerozpoznány. Vegetariáni, kteří konzumují mléčné výrobky a vejce, i když nepravidelně, nebudou mít s nedostatkem vitaminu B12 žádné problémy. Jeho potřeba je v tomto případě dostatečně zajištěna doplňkovou stravou živočišného původu. Ovolaktovegetariánská strava je bez výhrad uznávána všemi odborníky na výživu jako zdravá a komplexní.
Těhotné, kojící matky a kojenci by měli mít zajištěn pravidelný příjem vitaminu B12. Novorozenci matek veganek, jejichž strava neobsahuje v dostatečné míře tento vitamin, patří mezi vysoce rizikové skupiny. Pravidelný příjem a vstřebávání vitaminu B12 během těhotenství je pro novorozence důležitější než jeho zásoby v matčině těle.

 

Mgr. Vít Černý

Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na