Virtuální klinika nabídne “vyšetření” po telefonu

Jste nemocní a chcete konzultovat s lékařem své problémy přímo z postele? Jste časově vytížení, nechcete vysedávat v čekárně s vidinou dlouhého čekání na vyšetření? Virtuální klinika umožní řešit problémy bez osobní návštěvy lékaře.

Virtuální klinika nabídne “vyšetření” po telefonu

Nedávno jsme v DIAstylu psali, jaké možnosti nabízí pacientům telemedicína, tedy lékařská péče poskytovaná na dálku. Nová virtuální klinika EUC je právě takovým příkladem. Více informací o jejím provozu, výhodách i nevýhodách prozradil její manažer Daniel Soukup.

Jaké jsou výhody virtuální kliniky?

S lékařem ve virtuální klinice můžete své potíže konzultovat kdykoli a odkudkoli. Z domova, z dovolené, z práce. Stačí vám k tomu jen mobilní telefon nebo notebook a připojení na internet. Zatím má virtuální klinika ordinační hodiny od 8 do 18. Funguje to tak, že si na naší webové stránce vyberete jedno ze 30 témat, vyplníte vstupní dotazník, odešlete ho, lékař si ho prostuduje a dle našich statistik se s vámi do 20 minut spojí a poradí vám. Vlastní konzultace zabere čistého času 10 minut. Představte si ten chat jako například když si povídáte s kamarády na Facebook messengeru. Tento způsob komunikace s lékařem je pro pacienty v České republice novinkou.

Nemusíte tím pádem ani hledat toho správného lékaře. Čísla z českého zdravotnictví ukazují, že pacienti k jednomu problému navštíví několik lékařů i různých specializací. Většinou pacient nedokáže správně odhadnout, ke kterému lékaři jít a zároveň pacienti nepoužívají jako první kontakt svého praktika. U nás během chvilky svůj problém vyřešíte a pokud ne, nasměřujeme vás k tomu správnému odborníkovi. Nemusíte bloudit. Další velkou výhodou je snadný první kontakt s lékařem. Řada lidí návštěvu lékaře odkládá, neví, kam jít, nechce telefonovat nebo se jim nechce o svém problému mluvit. V chatu je to mnohem snazší, a proto se k lékaři dostanete dříve, než když byste museli přijít osobně. A pokud lékař doporučí léčbu, je zahájena dříve, a tedy je léčba často snadnější.

Jaké jsou nevýhody virtuální kliniky?

Virtuální klinika je nový nástroj a musí překonat počáteční nedůvěru u pacientů i lékařů. Ze zahraničí však víme, že jdeme po správné cestě. EUC je průkopníkem v této oblasti v České republice a já jsem opravdu rád, že EUC je odhodlána telemedicínu a e-health budovat. Jak se snažíme tuto nedůvěru překonat? Pacienty přesvědčíme kvalitou konzultací, snadnou dostupností péče a například navazujícími službami. Nenecháme nikoho skončit jen s radou. Pro lékaře je výhodné, že již dopředu ví, s čím pacient přichází a může se připravit. Virtuální klinika zrychluje přístup pacienta k lékaři i o několik týdnů. Lékař konzultující ve virtuální klinice může pracovat ve svém vlastním tempu, může konzultovat s kolegy. Velkou výhodou je, že lékař může pracovat z domova a v různé denní doby. Konzultace v podobě chatu přináší i medicínskou kvalitu – velmi strukturovaná data – vstupní i výstupní. Tím se šetří čas lékaře a jemu zbývá více času na pacienty, kteří potřebují fyzickou návštěvu. Virtuální konzultace ušetří administrativu lékaři, je automaticky zaznamenána do zdravotní dokumentace.

Pro koho je virtuální klinika a pro koho ne?

Obecně jsou služby virtuální kliniky pro všechny. Omezení vidím hlavně v tom, že virtuální konzultace zatím není hrazena z veřejného pojištění. Pacient si ji musí uhradit sám. Nyní chystáme možnost předplatného a později i platby za jednotlivou konzultaci.

Co všechno lze ve virtuální klinice řešit?

To, co v naší virtuální klinice můžete řešit, se stále rozšiřuje. Začínali jsme s 20 základními okruhy, nyní v létě přibude dalších 10 a tím jsme již na 30-40 % toho, co se řeší u praktického lékaře. Na rozšiřování budeme dál pracovat. Řešíme problémy z oboru dermatologie, alergologie, urologie, gynekologie, psychologie, neurologie, gastro.

Bude možné poslat doktorovi třeba fotografii? Například s vyrážkou se mi nechce čekat měsíc na volno na kožním.

Dermatologie je dokonce vzorové využití virtuální kliniky. Právě dermatologie je dle našich statistik tou oblastí, která se virtuálně konzultuje nejvíce. Prostě jen vyfotíte vyrážku, zkontrolujete že fotka je kvalitní, v našem chatu použijete tlačítko přidat fotografii a lékař ji má ihned k dispozici. Pokud by se lékaři něco na fotce nelíbilo, chybělo, požádá Vás o další fotografii. A může Vám hned poradit. Pokud pak zjistí, že Váš problém vyžaduje návštěvu lékaře (opět podle statistik 70 % dotazů pacientů se daří vyřešit již v chatu), předá Vás koordinátorce péče a ta Vás objedná na návštěvu. Vše stihnete čistého času do 10 minut.

Neskončí to zase tím, že mi lékař řekne, ať si zajdu k doktorovi?

Naše virtuální klinika je nyní v pilotním provozu a statistiky ukazují, že naši lékaři vyřeší přímo ve virtuální klinice 70 % problémů, se kterými se pilotní pacienti na nás obracejí. I když spadnete do 30 %, kteří musí navštívit lékaře, můžete to nechat na nás. Naše koordinátorky vám návštěvu lékaře domluví. Abyste vy jako pacienti získali maximum z virtuální kliniky, je nejvýhodnější být klientem EUC Premia nebo být registrován u našich praktiků na EUC Klinikách. To má tu výhodu, že při konzultaci pomocí chatu má lékař přístup k vaší lékařské dokumentaci. (Nebojte vše jev souladu s právní regulací.). A může vám tedy poskytnout mnohem kvalitnější konzultaci. V EUC Premiu se virtuální klinika spouští v půlce července. Na EUC Klinikách bude virtuální klinika spuštěna ke konci roku 2019.


Daniel Soukup

je manažerem virtuální kliniky EUC. Je průkopníkem v oblasti e-health a telemedicíny. V EUC odpovídá za rozvoj poskytování virtuální zdravotní péče, která stojí na digitálních formách komunikace mezi lékařem a pacientem. Intenzivně se věnuje rozvoji telemedicíny, digitalizace péče, zlepšování pacientské spokojenosti.

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na