-- reklama --

Vědci odhalují životabudič dostupný všem: Upřímný smích léčí vztahy a snižuje glykémii

Vědci odhalují životabudič dostupný všem: Upřímný smích léčí vztahy a snižuje glykémii
Smích léčí v jakékoliv podobě. Ideální je však sdílená radost, které bychom si měli vážit především. Zdroj: Pixabay

Kdy jste se naposledy skutečně od srdce zasmáli? Možná vás nepřekvapí, že většina lidí si na takovou situaci vzpomíná jen se značnými obtížemi. Smích vídáme běžně u dětí a dospělí jej často vnímají právě jako projev dětinskosti, na který v seriózním životě není prostor. Přitom je ale obecně známo, že smích léčí – a toto úsloví potvrzují mnohé vědecké výzkumy! Nejen diabetikům tak může pravidelná dávka smíchu značně zlepšit zdraví i psychickou pohodu. Pojďme se společně naučit opět smát!

Češi patří se svou typicky hnidopišskou povahou k méně usměvavým národům. Stojíme si tvrdě za svým a s úsměvem přejít nedostatky či drobná selhání ostatních se nám příčí. Umět brát problémy s lehkostí a nadhledem je však velice zdravou schopností, kterou bychom měli kultivovat. Proč je tedy dobré umět se smát?

Smích bez přetvářky je univerzální léčitel

Smích je jazyk a způsob, jakým sdílíme s ostatními radost a dobrou náladu. Je to přirozená a spontánní reakce na vtipné, odlehčené nebo pozitivní situace, která může mít řadu pozitivních vlivů na naše zdraví a pohodu. Smích uvolňuje svaly obličeje, posiluje bránici a okamžitě vede k lepší náladě. Díky těmto a mnohým dalším benefitům jej proto právem můžeme řadit mezi nejúčinnější prostředky podporující celkové zdraví. Zvláště chronicky nemocní lidé včetně diabetiků by na důležitost uvolněného smíchu ve svém každodenním životě neměli zapomínat.

Sedmá čakra sahasrára představuje čistou energii přítomnosti. Otevírá bránu k duši

V dřívějších dílech čakrového seriálu jsme společně stoupali po duhových schodech. Zkoušeli jsme poznat hmotu skrze dotek, pomocí smyslů jsme ...

Když vám zrovna do smíchu není…

Ne každý den je však posvícení a v běžném životě jsou samozřejmě dny, kdy nás ke smíchu nevybízí vůbec nic. V těchto situacích však můžete použít známý trik našich moudrých babiček.

Babiččin trik: Je-li ti smutno, roztáhni rty do širokého úsměvu a vyceň zuby. Trošku přimhuř oči. Je to hned lepší, že?

Popud ke smíchu nemusí vždy přicházet zevnitř, někdy mu musíme jít trošku naproti. V obtížných situacích si proto úsměv nastavte „fyzicky“ a sledujte, zda bude efekt opačný – mimika vyšle mozku informaci, že je důvod k úsměvu, a s vaší psychikou se začnou dít divy!

Lék pro tělo i duši

Smích má dalekosáhlé léčivé účinky. Když se smějeme, uvolňujeme stres, snižujeme úzkost a depresi a posilujeme imunitní systém. Jak tyto procesy vlastně probíhají?

  • Rozpuštění stresu

Smích je vynikající způsob, jak se zbavit stresu. Když se smějeme, uvolňujeme napětí v těle a také hormony endorfiny, přírodní chemikálie, které snižují stres a zlepšují náladu. Studie ukazují, že smích snižuje hladinu kortizolu (hormonu spojeného se stresem), což rychle vede k pocitu klidu a pohody. Jste-li ve stresu, je proto ideálním řešením vysmát se mu!

  • Posilování imunitního systému

Smích dokáže také posilovat naši imunitu. Endorfiny uvolňované během smíchu zvyšují hladinu protilátek a snižují hladinu stresových hormonů, což posiluje přirozenou obranyschopnost těla. Existují studie, které potvrzují, že smích zvyšuje hladinu imunoglobulinu A – jedná se o protein, který dokáže chránit tělo před infekcemi.

  • Zmírnění bolestí

Mnohostranně pozitivně působící endorfiny mají nezanedbatelný vliv i na snižování bolesti. Současné studie dokazují, že smích snižuje vnímání bolesti například u pacientů trpících chronickou bolestí.

Tip pro vás: Zkoušíte-li rádi nové aktivity, navštivte populární kurz jógy smíchu! Naučíte se správně ovládat obličejové svaly i bránici a odcházet budete rozhodně s dobrou náladou.

  • Zlepšení nálady

Když se smějeme, uvolňujeme endorfiny, které zvyšují hladinu serotoninu a dopaminu. Ty se řadí mezi hlavní nervové přenašeče spojené s dobrou náladou a pocitem štěstí. Smích také snižuje hladinu kortizolu, hormonu spojeného s úzkostí, stresem a pocitem beznaděje.

Nebojte se nahlédnout do svého nitra. Pomůže vám meditace laskavosti

Při hledání sebelásky musíme začít samozřejmě sami u sebe. O sebelásce se píše a mluví všude. Co to ale vlastně ta sebeláska je? Možná si ...

  • Snižování glykémie

Výzkum ukazuje, že smích může mít přímý vliv na snižování hladiny krevního cukru. Endorfin má mimo jiné také příznivý vliv na celkový metabolismus a snižuje hladinu glukózy v krvi. Taková porce smíchu jako dezert po obědě tedy krásně nastartuje metabolismus a pomůže se zpracováním krevního cukru.

Kromě všech uvedených přínosů pro naše fyzické zdraví dokáže smích pochopitelně dělat divy s naší psychikou. Když se společně smějeme, vytváříme pozitivní a přátelskou atmosféru, která podporuje vztahy. Uvolněný smích dělá jakoukoliv komunikaci přirozenější a s úsměvem na rtech snáze překonáváme konflikty a rozpory. Zapojte tuto jednoduchou pomůcku do svého života! Nic vás nestojí a může vám v mnohém pomoci.

Zdroje: ncbi, pubmed, researchgate

1736

Diskuze k článku