Vánoční desatero aneb Jak čelit toxickému prostředí a nepřibrat?

Vánoční svátky jsou stále více spojovány s nadměrnou konzumací všech možných dobrot. Jsme obklopeni jídlem a pitím ze všech stran počínaje Mikulášem a Silvestrem konče. Jak tomuto tzv. toxickému prostředí čelit a zvládnout celé předvánoční, vánoční i povánoční období bez zbytečného přejídání a bez výčitek?

Vánoční desatero aneb Jak čelit toxickému prostředí a nepřibrat?

1. Uvědomte si, že vánoční svátky nejsou jenom o jídle a užívejte si naplno setkávání s rodinou, přáteli a nespojujte vše nutně s jídlem.

2. Ukočírujte své vánoční myšlenky typu: “Teď si dopřeju“. „Začnu hubnout/žít zdravě od nového roku.” Pokuste se o celoroční postoj “všeho s mírou”.

3. Nesoutěžte v množství napečeného cukroví, vyberte si pár nejoblíbenějších druhů a upečte jen přiměřené množství, dojídání cukroví ještě měsíc po vánocích už bude jen z povinnosti a nikdo to neocení.

4. Nemějte vánoční dobroty stále na očích, čím větší překážku k dosažení cukroví musíte překonat (cukroví ve sklepě), tím méně ho také sníte.

5. Nezapomínejte na pohyb a zažijete heslo „od dyskomfortu ke komfortu“ (po rodinné procházce si vychutnáte ležení u televize daleko více, než kdybyste tam leželi celý den).

6. Uvědomte si, že požitek z jídla neroste s jeho množstvím. Po procházce si můžete bez výčitek pochutnat na svém oblíbeném kousku cukroví, není však nutné jich sníst
velké množství, na třetím, pátém či desátém kousku už si určitě nepochutnáte tolik jako na prvním.

7. Cukroví (nebo jakékoli jiné jídlo) si vědomě pomalu vychutnávejte, uvidíte, že vám bude stačit méně kousků, než když ho bezmyšlenkovitě hltáte při sledování televize.

8. Na návštěvě nemusíte sníst vše, co vám hostitel nabízí, naučte se asertivně odmítat.

9.  Zkuste připravit odlehčenou variantu pohoštění (např. v podobě zeleninových jednohubek či ovoce), uvidíte, že to po několikadenním přejídání většina hostů ocení.

10. Pokud máte rádi novoroční předsevzetí, naplánujte si jen malou dílčí změnu ve vašich návycích, u které je pravděpodobnost, že se vám podaří ji dlouhodobě dodržet. Nesnažte se být od Nového roku zcela jiní, taková předsevzetí většinou nemívají dlouhého trvání.

Ing. Hana Pávková Málková, STOB

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x