-- reklama --

Vánoce o samotě: Psycholožka radí, jak svátky zvládnout. Nemusí být pochmurné

Vánoce o samotě: Psycholožka radí, jak svátky zvládnout. Nemusí být pochmurné
I když jste na Vánoce fyzicky sami, můžete být s blízkými ve spojení na sociálních sítích Zdroj: Pexels

Téma, které každoročně řeší miliony lidí na světě. Vánoce o samotě mohou být na první pohled smutné a sužující. Psychologové ale tvrdí, že správným přístupem je lze zvládnout s optimistickou myslí a nadhledem. Nechte se inspirovat několika radami, které napomohou k vnitřnímu klidu.

Když se řekne „Vánoce o samotě“, mnoho lidí za tím vidí spíše to negativní. Obzvlášť pro ty, kteří jsou po celý rok obklopeni rodinou, bývá toto téma neuchopitelné. Tito lidé si vlastně ani nedokážou představit svátky bez svých bližních. Jenže kolem nás je i mnoho osamělých duší. Pojďte je tedy společně s námi více pochopit a možná jim podat i pomocnou ruku…

Terapeutka Sharnade George z USA tvrdí o osamělosti toto: „Chronická osamělost může být spojena se zvýšeným rizikem rozvoje deprese, úzkosti, nízkého sebevědomí a problémů se spánkem.“

Vánoce o samotě: Existují tři cesty, kterými se můžete vydat

Lidé slaví Vánoce o samotě z různých důvodů. Buď si to sami vybrali, anebo k tomu přispěly nenadálé životní okolnosti. Vyrovnávání se s osamělostí během svátků je velice individuální záležitost. Lze zvolit tři cesty. Za prvé se můžete stát sami sobě psychologem a rozebrat svůj psychický stav a příčiny vaší samoty. Za druhé uděláte kroky pro to, abyste se necítili tak osamělí a sváteční čas si naplno užijete i bez lidí kolem. A za třetí se rozhodnete, že příští rok už takto prožívat Vánoce nechcete a naplánujete si kroky ke změně. Na druhou možnost se zaměříme.

Vánoce mohou diabetika svádět k dietním prohřeškům. Jak odolat?

O Vánocích můžete jakožto diabetik zkonzumovat více, než je vhodné... Proto nezapomeňte na častější měření glykémie. Pakliže jste náležitě ...

Proměňte samotu o Vánocích ve vaši výhodu

Říká se, že každou situaci v životě můžeme vnímat jak negativně, tak i pozitivně. Všechno tak záleží na vašem nastavení mysli. Každý má volbu, zda se na svět kolem sebe bude usmívat nebo mračit. Stejný příměr existuje i k Vánocům o samotě. Psycholožka Sharnade George radí, abyste se snažili vidět ve své samotě i pozitivní stránky věci: „Začněte svůj sváteční den akčním plánem!“ Nepropadejte sebelítosti a udělejte něco, co vás zahřeje u srdce. Níže je několik tipů, na co vsadit:

  1. Pusťte se do tvoření čehokoliv. Rozvíjení kreativity vám pomůže vzpružit psychiku. Uvařte nové jídlo podle receptu, který jste chtěli vždy ochutnat. Můžete také namalovat dlouho odkládaný obraz. A co takhle začít sepisovat první řádky zamýšlené knihy? Nebo si vymodelovat z hlíny nový doplněk do bytu? Dělat můžete v tomto ohledu skutečně cokoliv vás napadne.
  2. Nezapomeňte se hýbat. Pohyb je obecně velmi příznivý pro dobrý duševní stav, díky němu se totiž vyplavují hormony štěstí. Možností, jak jej provozovat, je hned několik. Zaběhejte si, udělejte si domácí strečink, nebo si zacvičte jógu. Někdy stačí i svižnější procházka přírodou.

Psycholožka radí: „Vstaňte v rozumnou hodinu a udělejte si alespoň jednu procházku, nebo si párkrát za den zatancujte na svou oblíbenou hudbu.“

  1. Nebraňte se kontaktu s jinými lidmi. Ano, sice můžete trávit Vánoce o samotě, ale jestliže máte kolem sebe rodinu nebo přátele, kteří vás mají rádi, neodhánějte je od sebe. Zkontaktujte se po telefonu a popovídejte si o životě. Pomoci může i komunikace s lidmi prostřednictvím různých online diskusních skupin nebo fór – zejména u těch, co skutečně nikoho blízkého nemají.
  2. Přizpůsobte své dny tomu, co máte rádi. Zjednodušeně řečeno, hýčkejte se a dopřejte si o svátcích něco mimořádného, pokud je to ve vašich možnostech. Udělat radost si můžete buď maličkostí nebo klidně i dovolenou za teplem! Najděte klid v duši a vytvořte si pohodové prostředí.

Někdy však mohou přijít těžké chvíle, kdy zdaleka nic z výše uvedeného nepomáhá a vás začnou sužovat strachy a jiné negativní emoce. Váš smutek a úzkosti začnou ovlivňovat neblaze každodenní život. V tomto případě neváhejte a navštivte odborníka v podobě psychologa nebo psychoterapeuta. Nebo zkuste zavolat aspoň na linku důvěry, kde vás vyslechnou a budou se vás snažit podpořit.

Sami být nemusíte, dělejte dobré skutky

A ještě se nabízí jedna možnost, jak vyřešit Vánoce o samotě. Zapojte se do dobrovolnických spolků a pomáhejte těm, kteří to potřebují. Mohou to být například děti v dětských domovech, lidé bez domova nebo prostě jen ti, co jsou ve stejné situaci jako vy, ale již nemají tolik sil vyjít ven mezi lidi. Tak nejen že uděláte dobrý skutek, ale také třeba získáte nové přátele na celý svůj život.

Psycholožka radí: „Nespoléhejte se na televizi jako na společnost. Pokud opravdu nechcete být sami, dobrovolnictví je skvělý způsob, jak pomoci ostatním a zároveň získat sociální interakci.“

Zdroj: Womenshealthmag, Verywellmind

30086

Diskuze k článku