Vánoce jako noční můra pro lidi bojující s obezitou? Jak nepodlehnout pokušení a tlaku okolí

Vánoce jako noční můra pro lidi bojující s obezitou? Jak nepodlehnout pokušení a tlaku okolí
Obézních lidí stále přibývá Zdroj: Freepik

Typické české Vánoce s sebou kromě tradic přinášejí velké množství jídla, nadměrnou konzumaci alkoholu a lenošení u televize. Pro mnohé mohou být kvůli tomu spojeny i s výčitkami. Pro lidi, kteří se snaží zhubnout, může být stresující i tlak okolí, a především pak rodiny. Proto je důležité najít rovnováhu – nejde o to prožít Vánoce asketicky, jde o nastavení zdravých hranic. Ty vám pomohou nenechat se natlačit do porušení zásad zdravého životního stylu jen kvůli přesvědčování okolí. Jak tedy zvládnout Vánoce v psychické i fyzické pohodě?

„Celé adventní období a pak Vánoce zpravidla znamenají přemíru nezdravého jídla a pití. Není divu, že se potom fitness centra a posilovny v lednu plní lidmi, kteří si dali předsevzetí zlepšit svou fyzickou kondici nebo zhubnout. Zvlášť na pozoru by se měli mít lidé, kteří už nadváhou nebo obezitou trpí. Vánoce mohou přerušit jejich pracně vybudované zdravé návyky a vrátit je do starých kolejí, což je extrémně demotivující,“ říká MUDr. Klaudia Hálová Karoliová, internistka specializující se na obezitu ze spolku Zastavme nadváhu a obezitu.

Na téma udržování hmotnosti během svátků již vzniklo dokonce i několik odborných studií. Ty ukázaly, že u osob, které v období Vánoc úspěšně pokračovaly v hubnutí, bylo klíčovým faktorem plánování předem stanovených strategických kroků. Pokud tedy ještě nemáte plně zafixované zdravé návyky a máte z vánočních svátků obavy, je dobré se na tuto výzvu vědomě připravit. Držet se jednoduchých kroků, které vám pomohou nástrahám s jídlem odolávat.

Mlsáme při cukrovce: Mrkvovo-mandlový koláč si jako zdravou svačinku zamilujete

Existují lidé, kteří sladké zrovna moc nemusejí. A pak jsou tu ti, kteří sladké milují. Když takovému člověku vstoupí do života cukrovka, není to ...

Odlehčete vánoční tabuli

Pokud si chcete dopřát tradiční sváteční chody a zároveň nemít výčitky, zkuste si připravit jejich odlehčené a zdravější varianty.

„Snižte množství přidaného tuku v polévce a místo klasické jíšky ji zkuste zahustit strouhanou bramborou či zeleninou. Majonézu v bramborovém salátu nahraďte alespoň z půlky bílým jogurtem, light či sójovou majonézou, a nepřidávejte do něj salám,“ navrhuje Mgr. Aneta Sadílková, nutriční terapeutka a místopředsedkyně výboru Sekce nutričních terapeutů České asociace sester.

Nejvíce energie ušetříte, pokud místo klasického smaženého kapra nebo řízku zvolíte přírodní úpravu masa bez trojobalu. Skvělou variantou je také využití horkovzdušné fritézy nebo trouby. Jestli si ale typická jídla nedokážete odpustit a těšíte se na ně celý rok, nevadí. Pokud se totiž vánočnímu hodování naplno oddáte pouze na Štědrý den a Boží hod, významný přírůstek na váze nehrozí. Rozhodující je stravovací a pohybový režim – první adventní nedělí počínaje a svátkem Tří králů konče.

Během tohoto období byste proto cukroví, smažená jídla, uzeniny, arašídy a další pochutiny měli jíst jen minimálně. V jídelníčku by naopak neměla chybět zelenina, ovoce a nízkotučné mléčné výrobky. Rozhodně se do jídla nenuťte a naslouchejte svému tělu, když vám říká, že je syté. Není nutné zkusit všechny druhy vánočního cukroví, aby se babička neurazila. A pokud se přesto nechcete vzdát tradičních pokrmů, alespoň si ohlídejte množství, které sníte.

Na návštěvu a vánoční večírky choďte připraveni

Rodinné sešlosti a společenská setkání během svátků jsou nejen o společně stráveném čase, ale také o jídle či alkoholu. V daný den tomu přizpůsobte svůj jídelníček a jezte lehká a málo kalorická jídla, abyste si trochu té energie ušetřili. Na večírku či návštěvě se na jídlo hned nevrhejte, ale nejprve si nabízené pochutiny prohlédněte a vyberte si ty, na které máte největší chuť. Naberte si na talířek pouze tolik jídla, kolik sníte, a vyvarujte se průběžného uzobávání.

Je důležité být v klidu, jíst pomalu a vše pořádně přežvýkat. Doporučuje se jíst do polosyta, jídlo si tak více vychutnáte a zbytečně se nepřejíte. Když už ale přece jen sníte více, můžete sáhnout po trávicích enzymech, které pomohou s lehčím zažíváním, nafouklým žaludkem a pocitem těžkosti,“ doporučuje MUDr. Klaudia Hálová Karoliová.

Na setkání s rodinou či přáteli můžete přinést něco zdravého a méně tučného. Variantou mohou být různé pomazánky z tvarohu či žervé, nebo alternativní vánoční cukroví. Receptů na internetu naleznete nespočet, ale pozor, takové cukroví může být sice nutričně hodnotnější (obsahuje například celozrnnou mouku, ořechy nebo kokosový cukr), to ale neznamená, že je také dietní. Zároveň vám „zdravější“ cukroví nemusí chutnat a vaši chuť na sladké neuspokojí, takže toho nakonec sníte dvakrát tolik – ve zdravější, ale pak i v tradiční verzi. Proto volte raději „klasiku“, ale korigujte množství.

Grapefruity na talíři diabetiků: Pomáhají při inzulinové rezistenci, vysokém tlaku i nadváze

Grepy, latinsky Citrus paradisi, jsou citrusy s vysokým obsahem zdraví prospěšných látek – obsahují vysoký obsah vitamínu C, dále vitamíny A, E, ...

Alkohol pijte střídmě – nebo vůbec

Součástí sváteční tabule je také alkohol. Bohužel často nastanou společenské situace, kdy je člověk, který jej odmítá, neodbytně přesvědčován, aby se přece jen napil. V těchto případech si stůjte za svým, a pokud je to třeba, zdvořile, ale důrazně se ohraďte.

„Nejvíce energie obsahují tuky, ale alkohol je hned na druhém místě, má téměř dvakrát více kalorií než sacharidy či bílkoviny. Jeho pití tedy velmi výrazně zvyšuje energetický příjem. Navíc podporuje chuť k jídlu, zejména chuť na smažené a sladké, a snižuje schopnost odolat přejídání,“ upozorňuje Mgr. Aneta Sadílková.

Nemusíte alkohol zcela vynechat, opět je důležitá rozumná míra. S alkoholem do těla nedostanete ani žádné vitamíny, minerály nebo jiné prospěšné látky. S eliminací alkoholu mají největší starost játra (chtějí se zbavit škodlivin na úkor všech ostatních procesů). Zároveň se zvyšuje množství tukových buněk v krvi, což může ještě zhoršit nadváhu či obezitu. Alkohol může přispět i ke snížení hladiny cukru v krvi, zvláště pokud se pije nalačno (játra jsou zaměřena na odbourávání alkoholu a nestíhají dostatečně uvolňovat glukózu do krve). Myslete taky na to, že alkohol zároveň dehydratuje. Pitný režim by měla z větší části tvořit čistá voda. Zvolit můžete i neslazené bylinné čaje, například mátový na bolavý žaludek nebo meduňkový na uklidnění. Pozor je třeba dávat, pokud pravidelně užíváte léky. Mnoho z nich se s alkoholem nesmí kombinovat, protože to může mít vážné zdravotní důsledky. Rozhodně však kvůli pokušení dát si na Vánoce alkohol léky nevysazujte, a to ani na pár dní. Nemá cenu přerušit měsíce či roky léčby a riskovat komplikace.

I o svátcích se hýbejte

Vánoční svátky jsou vnímané jako týden zaslouženého odpočinku po náročném roce, a k pohybu a sportu často nemotivuje ani počasí, které je zpravidla chladné a nevlídné. I v zimě je ale důležité nezapomínat na pravidelný pohyb a v období adventu to platí dvojnásob. Čím více pohybu budete mít, tím méně se musíte obávat nechtěného přírůstku na váze. Vsaďte na nejpřirozenější formu pohybu – chůzi, která je bezpečná i pro lidi v pásmu obezity. Vyjděte si tedy každý den na delší procházku do města či do lesa – nadýcháte se čerstvého vzduchu, pročistíte si hlavu, a navíc zvýšíte pohyb střev, což napomáhá snazšímu trávení.

„V případě, že vám zdravotní stav delší chůzi nedovoluje, ideální pro vás budou dvě kratší procházky za den, vhodné domácí cvičení či protahování, jízda na rotopedu nebo plavání. Jakákoliv fyzická činnost udržuje tělo funkční a působí dobře na psychiku,“ shrnuje možnosti Mgr. Aneta Sadílková.

Pokud je venku sníh a nejste limitováni svým fyzickým stavem, zkuste bruslení, lyžování nebo běžkování, jež velmi efektivně spalují kalorie. Pokud máte v rodině děti, jistě ocení společnou procházku spojenou se sáňkováním nebo stavěním sněhuláka. Zkrátka každý pohyb se počítá.

Naslouchejte svému tělu i duši

Ať už si na Nový rok dáváte předsevzetí, nebo ne, rozhodně byste měli zkusit do nového roku vstoupit správnou nohou. Svátky jsou obdobím pohody a klidu, užívejte si je proto se svými blízkými a zbytečně se nestresujte.

„Stresový hormon kortizol dokáže napáchat více škody než tučné jídlo. Stres a únava totiž výrazně zvyšují chuť k jídlu, a s tím roste i riziko přejídání. Mnoho lidí s obezitou či nadváhou také trápí psychické problémy, které mohou během vánočního shonu sílit, a své chmury často zahánějí právě jídlem,“ upozorňuje MUDr. Klaudia Hálová Karoliová.

Volno proto zkuste využít k relaxaci, spánku, pohybu, který vás baví, a také načerpání sil. Vánoce si užijte po svém a pamatujte na to, že není povinnost se v tento čas radovat a být veselí, i když se nám to bude snažit vnutit všudypřítomná reklama. Mnohem důležitější je zůstat v klidu a nenutit se do oslav, pokud se na ně necítíte.

Svátky jsou tedy pro lidi s nadváhou a obezitou specifickou výzvou a je dobré k nim tak přistupovat. Stanovte si proto realistické a dosažitelné cíle a řešte je aktivně a zodpovědně. Extrémy se v této oblasti nevyplácí a nepřináší ani dlouhodobé výsledky. O Vánocích se netrapte hubnutím. Za úspěch lze považovat, pokud budete mít počátkem ledna stejnou hmotnost jako na začátku prosince.

Zdroj: redakce, netloustneme.cz, ncbi.nlm.nih.gov

702

Diskuze k článku