Užijte si skvělou mexickou kuchyni i s diabetem! Poradíme vám, jak na to

Diabetici si musí hlídat příjem karbohydrátů ve stravě, pakliže chtějí zodpovědně kompenzovat svou nemoc. To je sice určitým způsobem omezuje ve výběru jídelníčku, avšak řešením jsou jisté obměny klasických jídel. Pokud například milujete mexickou kuchyni, nemusíte si ji zcela odpírat. S mírnými úpravami si můžete užívat její dokonale pikantní chuť!

Užijte si skvělou mexickou kuchyni i s diabetem! Poradíme vám, jak na to
Kukuřičné tortilly mají sice glykemický index 52, ale pro diabetika je lepší se jim při mexickém stolování vyhnout. Zdroj: Shutterstock

Mnohá jídla mexické kuchyně jsou přímo sacharidovými bombami. Hodování s rodinou nebo přáteli může snadno vést k prohřeškům v diabetickém stravování a způsobit více škody než užitku. Proto je potřeba hlídat si striktně denní příjem sacharidů, jste-li pozváni na mexické jídlo.

Mexická kuchyně: Kráska s velmi ostrým jazykem

Mexická kuchyně je velmi oblíbená i mimo Latinskou Ameriku. Milovníci ostrých jídel na ni nedají dopustit. Je však poměrně bohatá na karbohydráty, jejichž příjem by měl mít každý diabetik pod kontrolou. A na čem je tato specifická gastronomie vlastně postavená? Typické pilíře, na kterých stojí dodnes, byly položené v dobách Mayů a Aztéků. Jsou jimi chilli papričky, kukuřice, rajčata, čokoláda nebo fazole. Později se přidaly typické ingredience typu avokádo, arašídy nebo tykve. Typickým kořením je též koriandr, kmín, česnek a mexické oregano. K dochucování sahají kuchaři i po citronové či limetové šťávě.

Zajímavou tradiční ingrediencí jsou rovněž opunciové listy, z kterých se dělají třeba saláty. A samozřejmě nesmíme opomenout červené maso. Co se týká pšenice, tu poznali Mexičané až díky Španělům a jejich zámořským cestám. Přesto však používají dodnes pro výrobu tradičních tortill výlučně kukuřičnou mouku. Mexická kuchyně může být v odlehčené podobě dobrou obměnou v diabetickém jídelníčku, a to hlavně co do konzumace luštěnin a typického koření, které dle vědců efektivně snižuje zánětlivé reakce v těle u diabetu II. typu.

Středomořskou stravou k prevenci či lepší kompenzaci cukrovky

Jednoduché kombinace, které však doplní do těla všechny potřebné složky potravy, včetně vitamínů i minerálních látek – to je strava, kterou ...

Jaká jídla můžete zkusit, máte-li cukrovku?

Příprava domácího jídla z čerstvých surovin je pro diabetika základem úspěchu. Můžete si tak co nejlépe ohlídat příjem cukrů a karbohydrátů a pohodlně pohostit také ty, kteří se s diabetem neléčí. Ideálně byste se měli vyhýbat pokrmům vyrobeným s pomocí kukuřičných tortill (např. chimichangas, taquitos a empanadas), smaženým jídlům, přílohám ve formě tortilla chipsů a tacos talířům. A co naopak lze s cukrovkou konzumovat?

  • Guacamole: vyrábí se z avokáda, cibule a rajčat. Obsahuje zdravé tuky a má velmi nízký obsah sacharidů. Můžete si jej dát třeba s nízkosacharidovým chlebem. Poslouží jako diabetický předkrm. Vhodné budou též jako „příloha“ plátky čerstvé papriky nebo cizrnové lupínky. Další dobrou variantou obdobného předkrmu je pak i salsa pico de gallo z červených rajčat, koriandru, cibule a papriček jalapeňos.

  • Fajitas: jedná se o maso pečené zpravidla na grilu, podávané se zeleninou a sýrem. Doplněné bývá o salsu pico de gallo a guacamole se zakysanou smetanou. Tortilly lze nahradit salátovými listy nebo nízkosacharidovou variantou, která pomůže také při přípravě burritos  a tacos.

    • Mexická rajčatová polévka: může ozvláštnit váš stůl bez toho, aniž byste se báli zvýšené hladiny cukru v krvi. K její přípravě potřebujete pouze konzervovaná nebo čerstvá rajčata, česnek, cibuli, koriandr, olivový olej, červené papriky a chilli.

    Několik dalších doporučení na závěr

    Jak již bylo zmíněno výše, v mexické kuchyni se používá s oblibou hovězí maso. To jakožto diabetici nahraďte v receptech nejlépe tím dietnějším kuřecím a grilovanými krevetami (jsou ideální do salátů), nebo si ugrilujte portobello (velké žampiony), které budou výtečné s koriandrovo-limetkovou zálivkou a avokádem. Jíst pak můžete i jídla s fazolemi, pohlídáte-li si denní příjem sacharidů, ale vyhýbejte se raději jejich kombinaci se sladkou kukuřicí.

    Zdroj: ncbi.nlm.nih.gov, asenzya.com, mattitos.com, diabetestalk.net